Podpuszczka - co to takiego?

1. Data: 2004-02-04 18:01:48

Temat: Podpuszczka - co to takiego?
Od: "Fela" <F...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Co to takiego podpuszczka i do czego można ją stosować?
Fela

1. Data: 2004-02-04 18:05:34

Temat: Re: Podpuszczka - co to takiego?
Od: "Dorota D." <potforrrek@USUŃTO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Fela" <F...@w...pl> napisał w wiadomości
> Co to takiego podpuszczka i do czego można ją stosować?
> Fela

podpuszczka - rennina, chymozyna, enzym trawienny należący do grupy
peptydaz, wydzielany przez śluzówkę żołądka cieląt i niektórych innych
młodych zwierząt. Przemienia rozpuszczalne białko mleka (kazeinogen) w
nierozpuszczalny parakazeinian wapnia (kazeinę). Podpuszczka wykorzystywana
jest do produkcji serów podpuszczkowych.

Podpuszczka jest enzymem obecnym w tzw. czwartym żołądku przeżuwaczy (np.
krów). Oddziałuje on na mleko przekształcając je w postać stałą (łatwiejszą
do trawienia) i płyn, który zwierzęta wydalają. Właściwości tego enzymu
odkryli prawdopodobnie wędrowni pasterze, którzy zauważyli iż ciepłe mleko
przechowywane w torbach, zrobionych z żołądków np. koźląt, lekko kwaśnieje,
tworzy się skrzep oraz płynna część.
Proces koagulacji trwa od 15 do 20 godzin, w wyniku czego tworzą się: skrzep
białkowy i serwatka.
Sery kozie i większość serów miękkich są produkowane przez dodanie
ukwaszonego mleka zwanego zakwasem i niewielkiej ilości podpuszczki.
Podpuszczka przyczynia się do nadania masie serowej jednolitej i gładkiej
konsystencji, wpływa również na jego smak. Sery, do których dodano zbyt dużo
podpuszczki są twarde, suche i często kruszą się, natomiast sery
niedostatecznie zakwaszone są gorzkie w smaku.
Istnieją preparaty zastępujące podpuszczkę zwierzęcą: należą do nich soki i
tkanki roślin oraz grzybów, zwłaszcza znany od lat sok figowy....

D.

PS. Polecam google...

1. Data: 2004-02-04 18:08:35

Od: "Fela" <F...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dorota D." <potforrrek@USUŃTO.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> PS. Polecam google...
Dzięki za wytłumaczenie. Rzeczywiście nie pomyślałam, aby najpierw zapytać
google.
Fela

1. Data: 2004-02-05 01:36:54

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Istnieją preparaty zastępujące podpuszczkę zwierzęcą: należą do nich soki
> tkanki roślin oraz grzybów, zwłaszcza znany od lat sok figowy....
====
Są też już podpuszczki całkowicie syntetyczne "identyczne z naturalnymi",
tyle, że kilka razy droższe w produkcji, więc chwilowo o ograniczonym
zastosowaniu.

waldek
====

1. Data: 2004-02-05 05:52:52

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bvrc65$jpl$1@nemesis.news.tpi.pl>, "Fela" <F...@w...pl>
wrote:

> Co to takiego podpuszczka i do czego można ją stosować?

Podpuszczka to mała podpucha. Podpucha to np. jak ja piszę list, a ty
odpowiadasz nasz naiwny, tchórzliwy frustracie.

Władysław

1. Data: 2004-02-05 10:26:39

Od: "Maurycy Brzdonc" <M...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> Podpuszczka to mała podpucha. Podpucha to np. jak ja piszę list, a ty
> odpowiadasz nasz naiwny, tchórzliwy frustracie.

Władek, nie nadymaj się tak, bo pobrudzisz sobie skarpetki.
Maurycy

1. Data: 2004-02-05 12:29:45

Od: "Iloneska" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dorota D.

> podpuszczka - rennina, chymozyna, enzym trawienny należący do grupy
> peptydaz, wydzielany przez śluzówkę żołądka cieląt i niektórych
innych
> młodych zwierząt.

A czy w obecnych czasach podpuszczka jest brana z martwych zwierzat,
czy tez "podkradana" od nich za zycia?

pozdrowki
Ilona

1. Data: 2004-02-05 16:05:55

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Iloneska:

> A czy w obecnych czasach podpuszczka jest brana z martwych zwierzat,
> czy tez "podkradana" od nich za zycia?

mięso i tak idzie do sklepu, więc można brać z martwego. Dlatego
wegetarianie mają kłopoty z żółtym serem. Można jednak kupić ser na
sztucznej (niezwierzęcej) podpuszczce.

Waldek

co to jest krupnik?
RATUNKU!!!! Jak wyglada poledwica wolowa?
ciasto z jagodami -poradzcie??
jak parowwki w ciescie
Fondue - sosiki