"Polskie zderzenie cywilizacji"... aka opcja kontynentalna versus atlantycka.

1. Data: 2020-07-01 05:32:59

Temat: "Polskie zderzenie cywilizacji"... aka opcja kontynentalna versus atlantycka.
Od: Izaura <d...@d...net> szukaj wiadomości tego autora

//gdyby kto nie wiedzial...

https://zyciestolicy.com.pl/polskie-zderzenie-cywili
zacji/

"Polskie zderzenie cywilizacji"

"Mamy za sobą I turę wyborów prezydenta RP. Zgodnie w przewidywaniami
zwyciężył Andrzej Duda, ale skala poparcia nie wystarczyła, aby wygrać w
I turze. Będzie więc II tura i komentatorzy zastanawiają się, czy wygra
Duda, czy też jego przeciwnik Rafał Trzaskowski zdoła zjednać dodatkowe
kilka milionów wyborców i on zostanie prezydentem RP.

Pojawia się niepokojące pytanie, czy będzie kontynuowana linia
prezydentury Lecha Kaczyńskiego, czy też wszystko wróci w koleiny
wyżłobione przez Wałęsę, Kwaśniewskiego, Komorowskiego? Taki jest
przecież kierunek Trzaskowskiego, który może wygrać, jeśli wyborcy
głosujący w I turze na innych kandydatów go poprą.

Podział na PiS i anty-PiS pokazuje, że polskie społeczeństwo dzieli się
na dwie równe, ale niepasujące do siebie połowy, z których trudno jest
stworzyć zgodną i współpracującą wspólnotę narodową - mamy nasilająca
się wojnę nazywaną polsko-polską.
Istota podziału

Na początku lat 90. XX wieku amerykański politolog Samuel Huntington
zaprezentował teorię geopolityczną określoną jako ,,Zderzenie
cywilizacji" (Clash of Civilizations). Huntington rozwinął swój pogląd
w książce ,,Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego" (1996).
Stwierdził, że w świecie będzie dochodzić do poważnych konfliktów
pomiędzy cywilizacjami, na pierwsze miejsce powrócą spory
religijno-kulturowe. Wskazywał, że tzw. cywilizacja zachodnia
systematycznie traci swoje wpływy we współczesnym świecie.

Huntington zauważał, że cechy Zachodu odróżniające go od innych
cywilizacji wytworzyły się po przyjęciu wartości zawartych w filozofii
greckiej, prawie rzymskim i etyce chrześcijańskiej, czego wyrazem jest
rozdział władzy duchowej od świeckiej, pluralizm społeczny, gremia
przedstawicielskie, obywatelskość. Taka cywilizacja, która według
innego Amerykanina miała dominować w świecie (Fukuyama ,,Koniec
historii") zaczęła jednak coraz powszechniej być odrzucana przez
społeczeństwa ukształtowane w innych cywilizacjach, szczególnie przez
islam. Huntington wzywał do pojednania i ściślejszej współpracy dwóch
najważniejszych ogniw cywilizacji Zachodu - Europy i Stanów
Zjednoczonych, aby temu zapobiegać. Okazało się jednak, że zarówno na
terenie Europy jaki i USA powstały prądy odrzucające wartości będące
fundamentem cywilizacji Zachodu, co sprawia, że islamistom otwiera się
drogę do wygranej. Najazd imigrantów z kręgu islamu na Europę ujawnił to
w pełni.

Można przyjąć, że jakiś rodzaj zderzenia cywilizacyjnego obserwujemy też
w Polsce. Niedoceniany ciągle polski uczony Feliks Koneczny badający
problematykę cywilizacyjną na wiek przed Huntingtonem opisał różne
cywilizacje, ich organizacje, oddziaływanie, także stan konfliktu między
nimi. Koneczny zauważył, że Polacy ukształtowali się w cywilizacji
nazwanej przez niego łacińską, a będącą w istocie tym samym, co
przedstawiona przez Huntingtona cywilizacja Zachodu. Koneczny podnosił,
że w krajach z Polską sąsiadujących formowały się inne cywilizacje; na
terenie Prus to była cywilizacja bizantyńska, a po zjednoczeniu Niemiec
w II Rzeszę powstała tam mieszanka cywilizacyjna bizantyńsko-łacińska, z
dominacją bizantynizmu (protestantyzm). Natomiast na wschodzie, w
Moskwie i następnie w Rosji zapanowała stepowa cywilizacja turańska
przyjęta od Mongołów, a wraz z prawosławiem pojawił się też bizantynizm
tworząc specyficznie rosyjską mieszankę cywilizacyjną
turańsko-bizantyńską z dominującym w Rosji turanizmem.

Bliskie związki i wzajemną sympatię Prusaków z Moskalami Koneczny
tłumaczył bliskością cywilizacyjną Niemiec i Rosji, ich wrogość względem
Polski jej łacińskością. Polska popadła w niewolę i Polacy zostali
poddani obcym wpływom cywilizacyjnym. Według Konecznego Polacy zaczęli
ulegać zarówno bizantynizmowi jak i turańskości. Krótki okres istnienia
II RP (1918-39) nie wyeliminował wpływów obcych cywilizacji, a
utworzenie satelickiej wobec Rosji ,,Polski Ludowej" po 1945 spowodowało
półwieczne oddziaływanie rosyjskie na Polaków. Pełne odrzucenie
łacińskości w PRL uniemożliwiał silny Kościół katolicki, ale ateizacja,
będąca warunkiem awansu w PRL sprawiła, że znaczny odłam społeczeństwa
polskiego przyjął obce wzory cywilizacyjne. Te stan uwidocznił się po
2004 r., gdy Polska weszła do Unii Europejskiej. Okazało się, że ta
zdominowana przez Niemców struktura funkcjonuje wg zasad cywilizacji
bizantyńskiej. Wtedy też pokazało się, że część polityków polskich
odrzucających cywilizację łacińską, ukształtowanych przez wpływy
rosyjskie (postkomuniści) znajduje łatwo wspólny język z biurokratami
unijnymi. Podobnie stało się z niedawnymi opozycjonistami
,,konstruktywnymi", którzy w Berlinie zaczęli poszukiwać protektora. Jest
oczywiste, że takie postawy musiały zderzyć się z łacińskością Polaków
(katolicyzm) będącą innym przecież rodzajem cywilizacji niż te
dominujące w Rosji i zwłaszcza w Niemczech. Dziś ta odmienność
uwidacznia się w sporach władz RP z unijną biurokracją.
Być lub nie być Polski!

Spójrzmy pod cywilizacyjnym kątem na toczący się w Polsce spór, który
ujawnia się też w obecnej kampanii prezydenckiej. Mamy z jednej strony
Andrzeja Dudę odwołującego się do wartości określających cywilizację
łacińską, zabiegającego o zrozumienie u Polaków, a po drugiej stronie
kontrkandydata ,,Europejczyka" czującego się dobrze z brukselskim
bizantynizmem, a popieranego przez ludzi formowanych przez wpływy
cywilizacyjne zaszczepiane Polakom z zewnątrz, co zresztą często nie
jest przez nich uświadamiane.

Spoglądając na dzieje Polski dostrzeżmy, że siłę i wielkość
Rzeczypospolitej Polacy budowali w warunkach krzepnącej cywilizacji
łacińskiej, jej upadek następował, gdy w polskim społeczeństwie
przybierał na sile wpływ cywilizacyjny Berlina i Moskwy. Było to
szczególnie widoczne w końcu XVIII wieku, gdy doszło do rozbiorów
Rzeczypospolitej. Takie oddziaływanie nadal jest dla państwa polskiego
bardziej niebezpieczne, niż mogące Polskę zaatakować dywizje, samoloty i
rakiety prezydenta Putina.

Kręgosłupem polskości (Bóg-Honor-Ojczyna) są wartości cywilizacji
łacińskiej, przetrącenie tego kręgosłupa oznacza koniec Polski w każdym
wymiarze, nie tylko państwowym, ale też narodowym. Takie jest też
znaczenie wyborów, których obecnie dokonujemy między Andrzejem Dudą, a
Rafałem Trzaskowskim. Wybór Trzaskowskiego będzie czymś na kształt
poprzedzającego rozbiory ustanowienia królem Polski Stanisława Augusta
Poniatowskiego, utrzymanka rosyjskiej carycy Katarzyny. Jeśli naprawdę
historia jest magistra vitea (nauczycielką życia), to trzeba koniecznie
wyciągać z niej właściwe wnioski!"

Romuald Szeremietiew

2. Data: 2020-07-01 07:24:44

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Izaura <d...@d...net> wrote:

> [...]
> Poniatowskiego, utrzymanka rosyjskiej carycy Katarzyny. Jeśli naprawdę
> historia jest magistra vitea (nauczycielką życia), to trzeba koniecznie

Bingo.
PS. Dzięki za te wszystkie artykuły, które podrzucasz. Bardzo ciekawe.
Skwapliwie czytam i przekazuję dalej.

--
XL Homoseksualizm NIE JEST wrodzony:

3. Data: 2020-07-03 00:59:59

Od: Izaura <d...@d...net> szukaj wiadomości tego autora

On 2020-07-01 07:24, XL wrote:

zacji/

zacji/

> Bingo.
> PS. Dzięki za te wszystkie artykuły, które podrzucasz. Bardzo ciekawe.
> Skwapliwie czytam i przekazuję dalej.

Tez mnie siem to podoba... i czieszy, ze coraz wiecej takich opinii...!

//jednak troche martwi, ze tak ciezko przebijajom siem do swiadomosci
szerokiego ogolu.

4. Data: 2020-07-03 01:33:30

Od: Izaura <d...@d...net> szukaj wiadomości tego autora

On 2020-07-01 07:24, XL wrote:

zacji/

zacji/

> Bingo.
> PS. Dzięki za te wszystkie artykuły, które podrzucasz. Bardzo ciekawe.
> Skwapliwie czytam i przekazuję dalej.

:)
//mnie tez siem podobajom...

Dlatego głosuję na PiS!
Prawa kampanii: wolno zalac stolycem byle scieki nie POszly w swiat! ;P
Wynik w II turze to kwestia tego czy SŁUŻBY cywilne DOGADAJĄ SIĘ ze służbami wojskowymi ...?
Lista wyznawców.
A zęby, włosy, plamy...