Punkcja a biopsja

1. Data: 2008-05-16 17:39:31

Temat: Punkcja a biopsja
Od: "Jacek" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moje pytanie może jest banalne, ale czy punkcja i biopsja węzła chłonnego to
to samo? Pytam, gdyż po lekturze definicji na tych stronach:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Punkcja
http://pl.wikipedia.org/wiki/Biopsja
mam pewne wątpliwości. A wiążą się one ze skierowaniem jakie otrzymałem. Mam
skierowanie na punkcję węzła chłonnego. W kilku przychodniach nie słyszeli o
"punkcji węzła", ale o "biopsji węzła". Stąd moje wątpliwości.

2. Data: 2008-05-19 15:54:25

Temat: Re: Punkcja a biopsja
Od: kynast <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 16 Maj, 19:39, "Jacek" <w...@g...pl> wrote:
> [...]
> skierowanie na punkcję węzła chłonnego. W kilku przychodniach nie słyszeli o
> "punkcji węzła", ale o "biopsji węzła". Stąd moje wątpliwości.

Wikipedia dobrze to tłumaczy- punkcja t0 nakłucie, w czasie ktorego
pobiera się materiał do biopsj, lub innych badań
Moze byc na przyklad punkcja zmiany ropnej - w czasie której usuwa sie
ropę i pobiera ja do badania bakteriologicznego, wtedy punkcja nie
jest równoznaczna z biopsja.
pa st

3. Data: 2008-05-21 07:23:09

Od: " " <t...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Punkcja jest rodzajem biopsji. Biopsja to każde pobranie tkanki w celu
postawienia rozpoznania. Może być zatem cienkoigłowa aspiracyjna (otrzymuje
się rozmaz komórkowy), gruboigłowa (wałeczek tkankowy), wycinkowa, itd.

Jeśli masz niepokojące powiększenie węzłów o nieznanej przyczynie, to moim
zdaniem (a jestem fachowcem, przy czym uprzedzam, że zdania fachowców różnią
się w tym względzie) biopsja aspiracyjna cienkoigłowa nie jest najlepszym
badaniem. Jeśli badanie jest istotnie wskazane, lepiej węzeł wyciąć.

Śmierć przez wstrzyknięcie powietrza - mit czy prawda?
Zwolnienie (L4) i jego skrócenie?
Jak nakłonić 60-latka na badania i jakie dania bawykonać?
Dla kogo sanatorium?
bol przeciazeniowy w kolanie