Pytania na temat ogorkow kiszonych

1. Data: 2004-08-21 12:46:31

Temat: Pytania na temat ogorkow kiszonych
Od: "::: Solana :::" <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Czytalam sporo w archiwum na ten temat i mam kilka konkretnych pytan do
doswiadczonych osob.
1) Przeznaczylam na ogorki 2 2 litrowe sloje, specjalnie do tego celu
zakupione. Niestety maja plastikowe nakretki. Czy nie beda za bardzo
przepuszczaly powietrza? Trzeba je wygotowac, wyparzyc, czy wystarczy tylko
solidne wymycie?
2) Aby przetwory sie udaly, trzeba robic je w I kwadrze (wg archiwum).
Sprawdzilam i wypada ona za 2 dni. Moje ogorki raczej tego nie wytrzymaja.
Innych raczej nie kupie juz. (W Szwecji takie ogorki to wielki rarytas,
mozna je dostac przez pare dni w roku, poza tym szkoda mi je zmarnowac.)
3) Czy trzeba dodawac koniecznie chrzan? Ile daje sie kopru? Mam kilka
galazek-lodyg na 2 sloje. Starczy? Ide dac czosnku na 2 litrowy sloj?
(2-10-20 zabkow?)
4) Zalewa: lyzka stolowa soli na litr wody. Woda musi byc zimna?
5) Wg archiwum: ogorki maja stac 2 dni w temp pokojowej odwrocone do gory
dnem a potem trzeba przeniesc je do chlodnego miejsca. Zgadza sie?
6) Po ilu dniach nadaja sie do jedzenia?
7) Czym sie roznia ogorki kiszone od malosolnych?

Kurcze, to beda moje pierwsze ogorki. Kapusta mi sie nie udala (zgnila)
:-( Nie bede na razie probowac.

Dziekuje za cierpliwosc ;-)
magda

1. Data: 2004-08-21 16:44:48

Temat: Re: Pytania na temat ogorkow kiszonych
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "::: Solana :::" <s...@h...com> napisał w
wiadomości news:cg7gco$qe$1@news.onet.pl...
> Czytalam sporo w archiwum na ten temat i mam kilka konkretnych pytan do
> doswiadczonych osob.
Hm, to chyba nie ja :-)
Ale właśnie po udanych eksperymentach z ogórkami małosolnymi które robiłem w
tym roku po raz pierwszy od wczoraj stoją moje pierwsze kiszone.
Dołączam się do pytań i może trochę jeszcze zamieszam...

ad 1)
Słoje zawsze myłem i wyparzałem.
Chyba dla kiszonych/małosolnych szczelność nie ma znaczenia, samo kiszenie
wydziela bodaj CO2 więc w przeciwieństwie do innych przetworów bez sensu
tutaj zamykać z podciśnieniem skoro i tak będzie nadciśnienie... Ale zawsze
dbałem aby ogórki nie 'pływały' a były całe przykryte płynem.

ad 3)
Z doświadczeń z małosolnymi wychodziło że korzeń chrzanu daje ogórkom
specyficzny, miły dla mnie smak.
Co do kopru to podobno najważniejsze są same kwiatostany które powinny być z
lekka przekwitające. W małosolnych wychodziło że nie da się 'przekoprzyć' a
pozostała część rośliny daje też dobry skutek. Podobno do kiszonych w braku
kopru można dodać nasiona które są do kupienia jako przyprawa.
Czosnek jak twierdzą niektórzy działa głównie bakteriobójczo, dając z 2-3
solidne solidne ząbki na 1.5l małosolnych jakoś nie mogłem doszukać się
zamiany smaku.
Do 'moich' kiszonych dodałem liści dębu, ponoć garbniki w nich zawarte
pozwalają zachować ogórkom jędrność...

ad 4)
Podobno do kiszonych trochę więcej soli (czubata łyżka) niż do małosolnych
(łyżka), tak uczyniłem.
Co do temperatury to od zimnej niegotowanej, przez letnią do gorącej.
Po testach z małosolnymi wyszło że można spokojnie zalewać gorącą, robią się
wtedy szybciej niż jeżeli jest letnia czy ciepła.
Połowę moich kiszonych zalałem ciepłą (50 stopni), połowę gorącą.

ad5)
To odwracanie do góry dnem to chyba bez sensu biorąc pod uwagę teorię z
punktu 1.
Moje stoją w kuchni, za parę dni planuję wyniesienie do piwnicy.

ad7)
Hm, chyba tym że małosolne to nie do końca kiszone ale solone, tylko z lekka
podkiszone czyli gotowe do jedzenia już dzień po a nie później niż tydzień
(potem ich już najczęściej nie ma i zaczynają być ...kiszone)

Co do kapusty to może warto spróbować, chyba że w Szwecji kapusta nie ta. W
zeszłym roku robiłem po wszystkich zalecanych terminach w grudniu -
styczniu, z kapusty kupionej w hipermarkecie, wyszła doskonała !

TomekD

1. Data: 2004-08-21 20:25:10

Od: "::: Solana :::" <s...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

"TomekD" <t...@p...onet.pl> skrev i meddelandet
> Dołączam się do pytań i może trochę jeszcze zamieszam...

Niestety, Twoja odpowiedz przyszla zbyt pozno, tzn. zdecydowalam, ze robie
ogorki. Kilka 4-5 sztuk mialy juz uszkodzona skorke i nie moglam czekac
dluzej.

> ad 1)
> Słoje zawsze myłem i wyparzałem.

Ja wyszorowalam.

>Ale zawsze
> dbałem aby ogórki nie 'pływały' a były całe przykryte płynem.

Tak, sa przykryte. Nauczka na przyszlosc: musze wybierac ogorki o roznych
rozmiarach - mialam wiekoszosc duzych i troche klopotu mi sprawilo ich
wlozenie do sloja.

> ad 3)
> Z doświadczeń z małosolnymi wychodziło że korzeń chrzanu daje ogórkom
> specyficzny, miły dla mnie smak.

OK, dokupilam po Twoim poscie i wlozylam na sam wierzch.

> Do 'moich' kiszonych dodałem liści dębu, ponoć garbniki w nich zawarte
> pozwalają zachować ogórkom jędrność...

Niestety nie dysponuje debem w moim ogrodzie. Poszukam do nastepnej porcji.

> ad5)
> To odwracanie do góry dnem to chyba bez sensu biorąc pod uwagę teorię z
> punktu 1.

Zgadza sie, po odwroceniu wystawaly z wody! Postawilam je z powrotem tak jak
ma byc.

> Co do kapusty to może warto spróbować, chyba że w Szwecji kapusta nie ta.
> zeszłym roku robiłem po wszystkich zalecanych terminach w grudniu -
> styczniu, z kapusty kupionej w hipermarkecie, wyszła doskonała !

Dowiezialam sie, ze powinnam ja bardziej ubic, zrobilam jeszcze kilka temu
podobnych bledow. No nic, jutro biore sie za ciasto porzeczkowe (przepis z
archiwum), bo nie moge znalezc sensowenego przepisu na przetwory z
porzeczek.

dziekuje i pozdrawiam :-)
magda

1. Data: 2004-08-23 12:40:22

Od: "M.W." <t...@p...nospam.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "::: Solana :::" <s...@h...com> napisał w
wiadomości news:cg7gco$qe$1@news.onet.pl...

> Kurcze, to beda moje pierwsze ogorki. Kapusta mi sie nie udala (zgnila)
> :-( Nie bede na razie probowac.

Spróbuj zakiśić pekinke..kisi sie krócej...
i udaje sie...

Marek

1. Data: 2004-08-24 12:00:18

Od: "gdaMa" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "::: Solana :::" napisał w wiadomości

> "TomekD" <t...@p...onet.pl> skrev i meddelandet
>
> Niestety nie dysponuje debem w moim ogrodzie. Poszukam do nastepnej
porcji.

moga byc liscie wisni, czarnej porzeczki lub winogron. Liscie debu nadaja
ogorkom brazowawa barwe

ja dodaje duzo czosnku (ok 5-7 zabkow na 1 l. sloik + kawaleczki ostrej
papryki (czuszke albo peperonchino)

pozdr.
gdaMa

PILNIE sałatka