Pytanie o cholesterol

1. Data: 2006-10-06 07:07:11

Temat: Pytanie o cholesterol
Od: "Piotr C." <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Mam uprzejma prosbe do kogos zaznajomionego z tematem o pomoc.
Dzis wrocilem z badaniami krwi (robili mi je w ramach badan wstepnych do
pracy, a ze jakis rok temu mialem podwyzszony cholesterol ~250,
poprosilem o sprawdzenie tego ponownie).

Wyszlo mi cos takiego:

cholesterol CAL: 216
cholesterol HDL: 45
cholesterol LDL wyl: 111
trojglicerydy: 297
glukoza: 84

Z tego co czytam, az 2x przekroczylem MAX wielkosc trojglicerydow dla
doroslych. Co to moze oznaczac ?
Pani ktora dawala mi wyniki powiedziala, zebym poszedl do lekarza
domowego, nic wiecej nei chciala powiedziec.
Mam zamiar odwiedzic lekarza, ale dopiero w poniedzialek (wyjezdzam na
weekend).
Dlatego pytanie do osob zorientowanych - czy moj stan jest w miare
normalny ? Moge z tym "pochodzic" pare dni zanim odwiedze lekarza ?
Czy powinienem natychmiast ? Czuje pewien dyskomfort psychiczny wiedzac
ze cos jest nie tak, i do tego az dwokrotnie nie tak.
Prosze Was o jakas porade :)

Piotr

2. Data: 2006-10-06 08:25:30

Temat: Re: Pytanie o cholesterol
Od: "Cancer" <C...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr C."
> Wyszlo mi cos takiego:
>
> cholesterol CAL: 216
> cholesterol HDL: 45
> cholesterol LDL wyl: 111
> trojglicerydy: 297
> glukoza: 84

Witaj
Spokojnie nie jest rewelacyjnie ale nie ma tez powodu do paniki.
Z tego co tu widać musisz mocno popracować nad zmiana trybu życia.
Więcej ruchu, inny sposób odżywiania (mniej tłuszczów ).
Zgłoś się do lekarza on na pewno zaleci ci zmianę trybu życia, jak to nie
pomoże przepisze Ci statyny.(to takie leki na poprawę poziomu cholesterolu).
Jeszcze jedna bardzo ważna rada jak palisz papierosy to mocno się zastanów
nad ich rzuceniem.
Taki chlosterol plus papierosy to miażdżyca.
Pozdrawiam
Cancer

3. Data: 2006-10-06 08:36:06

Od: "przemax" <v...@W...PL> szukaj wiadomości tego autora

Wyniki jak moje rok temu ;)

IMHO (ale jestem laikiem) mozesz miec hipertrójglicerydemie. Jest to
dodatkowy czynnik ryzyka, luzno powiazany z poziomem cholesterolu, ale
to ci lekarz lepiej wytlumaczy.

W kazdym razie szlag cie do poniedzialku nie trafi ;)

- -
Przemax

4. Data: 2006-10-06 11:54:49

Od: "Piotr C." <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za informacje :)

Faktycznie, za duzo pracuje przy komputerze, do tego troche slabo u mnie
ze sportem i ogolnie ruchem. Jem raczej to co wszyscy, specjalnie
tluszczem sie nie objadam, a nawet staram sie unikac, ale jak widac to
za malo :)
(w sumie na 182 cm wzrostu waze 79kg)
Swoja droga to ciekawe, ze cholesterol od ubieglego roku spadl mi o
jakies ~40 punktow, a te trojglicerydy az tak mocno wzrosly (nie
pamietam ile wynosily ostatnio, ale na pewno byly w normie).
No nic, od dzis tylko woda, owoce, warzywa i ciemne pieczywo, postaram
sie szybko zrzucic z 6-8 kg, troche pobiegam i zrobie badania ponownie.
Dziekuje za pomoc :)

Piotr

5. Data: 2006-10-09 10:07:51

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr C." <n...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Czy powinienem natychmiast ? Czuje pewien dyskomfort psychiczny wiedzac ze
> cos jest nie tak, i do tego az dwokrotnie nie tak.

Pryzpominasz mi opowiastkę jednego lekarza, do którego przyszedł pacjent, i
na pytanie, co panu dolega, położył gruby plik różnych badań mówiąć, niech
pan doktót popatrzy na ten cholesterol. Lekarz pyta, ale co panu dolega? A
ten dalej, niech pan doktor zobaczy mój cholesterol... Ale co panu jest,
niecierpliwi się lekarz....niech pan patrzy na te wyniki...
Muszę dodać taki dowcip: przyszła baba do lekarza, a lekarz - jakie ma pani
wyniki? 11 sek. na 100 metrów....- odpowiada baba. Lekarz skierował ją na
badania i po kilku dniach mówi do baby: musimy zająć się pani zdrowiem, bo
ma pani za dużo molibdenu w paznokciu prawej ręki...
Znam starszego pana, który ma cholesterol całk. 400, HDL - 140, LDL - 220.
Jest zdrowy, świetnie się czuje... Czy powinien zgodnie z "obowiązującą
wiedzą" zbijać lekarstwami cholesterol i dopiero pogrążyć swój organizm w
jakieś choroby...?
Nie rób paniki, ale spróbuj "wyjaśnić" poziom trójglicerydów.
Pozdrawiam Jurek M.

6. Data: 2006-10-09 15:54:31

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 06 Oct 2006 09:07:11 +0200, Piotr C. wrote:

> [...]
> trojglicerydy: 297
> glukoza: 84
>
> Z tego co czytam, az 2x przekroczylem MAX wielkosc trojglicerydow dla

Że nie byłeś na czczo na przykład:)

Żeby lipidogram był miarodajny, to ostatni posiłek poprzedniego dnia
powinien być nie później, niż około 18 i być raczej lekki.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

7. Data: 2006-10-09 17:55:26

Od: "przemax" <v...@W...PL> szukaj wiadomości tego autora

A ja uwazam, ze to swietnie, ze facet sie przejal wynikami badan i
zamierza cos z tym zrobic.

IMHO duzo wiekszym problemem sa ludzie, ktorzy przez 10 lat ignoruja za
wysokie poziomy dajmy na to cholesterolu i glukozy, a potem
zastanawiaja sie, skad im sie ta miazdzyca z cukrzyca wziely. Niektore
choroby przeciez bardzo dlugo nie daja widocznych objawow.

Profilaktyka przede wszystkim ;)

- -
Przemax

8. Data: 2006-10-09 18:00:12

Od: "przemax" <v...@W...PL> szukaj wiadomości tego autora

Zeby nie bylo - nie wierze bezkrytycznie w cudowna moc pigulki.

Rowerek i basen czasem bardziej pomoga.

- -
Przemax

9. Data: 2006-10-09 19:00:22

Od: <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Że nie byłeś na czczo na przykład:)
>
> Żeby lipidogram był miarodajny, to ostatni posiłek poprzedniego dnia
> powinien być nie później, niż około 18 i być raczej lekki.

Żeby wynik był w miarę dokładny, to co najmniej 16 godzin bez jedzenia, a
wyniki zrobić w 3 labolatoriach, uśrednić wynik, dopiero wówczas można mówić
o "dobrej analizie"...
Pozdrawiam Jurek M.

10. Data: 2006-10-09 19:21:15

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 9 Oct 2006 21:00:22 +0200, j...@n...pl wrote:

> Żeby wynik był w miarę dokładny, to co najmniej 16 godzin bez jedzenia,

Żeby wynik był DOKŁADNY, to musi być robiony dobrą metodą, w dobrym
laboratorium.
Za słownikiem języka polskiego - "Dokładny <<wykonujący coś lub wykonany
z wielką starannością i dbałością o szczegół"
Wynik może być dokładny, ale nie miarodajny - taki jest na przykład
wynik lipidogramu, gdy pacjent nie był na czczo, czy też oznaczenie
cukry po jedzeniu, gdy chcemy wiedzieć jaką chory ma glikemię na czczo.

> wyniki zrobić w 3 labolatoriach, uśrednić wynik, dopiero wówczas można mówić
> o "dobrej analizie"...

Bzdura. Laboratoria potencjalnie mogą mieć różne wartości referencyjne,
używać różnych metod. Uśrednianie wyników otrzymywanych różnymi metodami
w różnych laboratoriach nijak nie przybliża Cię do poznania stanu
faktycznego.

A skoro cytujesz sformułowanie "dobra analiza" - może byłbyś łaskaw
napisać, kto go w tym wątku użył? Bo na pewno nie ja?

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

ściskanie nosa i ból zębów?
"Polymorphus low-grade adenocarcinoma"