Re: A jeśli to tylko sen?

From: Szczesiu <szczesiu@_wytnijsetokurde_pf.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: A jeśli to tylko sen?
Date: Wed, 22 Feb 2006 10:32:16 +0100

Justyna N napisał(a):
> Co jeżeli to tylko sen? Jeżeli nigdy się nie obudziłam? Jeżeli cały ten
> bałagan to tylko majaki mojego umysłu? Jeżeli Wy też nie jesteście
> prawdziwi?
> Co jeżeli rozwiązuje nieprawdziwe problemy? Jeżeli nie ma nic? Przeżywam
> urojony ból?
> Co jeżeli jestem swoim własnym snem?

Ponieważ wszystkie informacje "od zawsze" i teraz też napływają do
Ciebie przez Twoje narządy zmysłów, cały świat, który Ci się jawi jest
tak naprawdę chwilowym stanem tych narządów. Dodatkowo wrażenie świata
zabarwiane jest emocjami na bazie Twoich śladów pamięciowych i
przetwarzania tego wszystkiego w jak najbardziej Twoim mózgu. W tym
sensie jest to oczywiście Twój sen.

http://art.webesteem.pl/15/estetyka_5.php

"(...)
Kant twierdzi, że przedmioty same w sobie (noumeny), są niedostępne, są
w jego rozumieniu transcendentne. To, co widzimy jest jedynie fenomenem.
Fenomeny nie są rzeczami samymi w sobie, są one jedynie grą naszych
wyobrażeń.
(...)"

Czy świat jest więc fenomenem czy noumenem i czy istnieje punkt
widzenia, z którego widać jedność tego (pozornie?) dualnego spojrzenia.