Re: Boiler czy wymiennik ?

From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
Date: Sun, 25 Jul 2010 15:57:59 +0200

/// Kaszpir /// pisze:

> Jeśli będzie ogrzewanie piecem , to piec będzie chodził 24 godziny na
> dobę. Będzie grzał wodę także wtedy gdy nie będzie ona zupełnie
> potrzebna.

Hmmm...
Przecież na piecu ustawiasz sobie zadaną temperaturę do której ma
dogrzać wodę. Z tego wynika fakt, że woda, kiedy się już zagrzeje, piec
się wyłącza, czy tam przechodzi w stan czuwania/gotowości/uśpienia czy
czego tam jeszcze i nie spala wtedy węgla. Prowadzi to do sytuacji,
kiedy gdy Twoja woda w bojlerze osiągnie jakieś tam x stopni, kocioł juz
nie zużywa węgla. Czeka na moment, kiedy temp wody się obniży - albo
woda wystygnie, albo zostanie zużyta i wymieni się na zimną. Wówczas
kocioł załączy się i spali znowu porcję węgla potrzebną do zagrzania wody.

> Z tego co czytałem Boiler 80W z grzałką 1kW potrzebuje 2 godzin aby
> zagrzać wodę.

Pod warunkiem, że zagrzejesz i wyłączysz grzałkę, ale jak będziesz tę
wodę zużywać, to grzałka się znowu załączy i zużyje więcej, niż zakładasz.

> Miałbym licznik dwutaryfowy więc w godzinach 22.00-6.00 jak i
> 13.00-15.00 płaciłbym za prąd mniej.
>
> Mi ciepła woda w większości potrzebna jest rano i wieczorem.
> W czasie dnia i tak nikogo w domu nie będzie ...
>
> Wyliczyłem sobie że dziennie zużyłbym 4kW na ogrzanie 160l wody (od
> 13:00 do 15.00) i od np. 22.00-24.00 (czyli 2 grzanie po 80L)
>
> Policzyłem sobie że w taryfie nocno-weekendowej (Energa) licząc
> zużycie 4KW dziennie zużyłbym w ciągu miesiąca 120KW.
> Gdybym zużywał prąd tylko w taryfie nocnej to zapłaciłbym łącznie
> 42,47zł miesięcznie za ciepłą wodę ...

Zakładam, że liczyłeś ile wody zużyjesz? Jak zużyjesz mniej niż owe 80
l, to nie ma sprawy, ale jak zużyjesz więcej...?

> Z tego co się orientowalem to ogrzewanie wody za pomocą pieca to około
> 200-300kg ekogroszku czyli (0,3 x 850zl) = 255zł ...

Coś mi to wyliczenie pachnie tendencyjnością... Kto je zrobił i jakie
czynniki wziął pod uwagę?
Mnie jakoś tyle nie chce wyjść.

To wygląda na sytuację z ciągłym zużywaniem wody i permanentnym jej
dogrzewaniem. Weź pod uwagę ilość wody, jaką zamierzasz zużyć w ciągu
miesiąca i w oparciu o tę wartość oblicz ilość potrzebnej do jej
podgrzania energii. Potem uwzględnij sprawność kotła i wartość
energetyczną ekogroszku. Wyjdzie Ci ile rzeczywiście tego węgla będziesz
potrzebował, a nie maksymalnie :-)...

Nowoczesne kotły na ekogroszek wyposażone są w automatykę i sytuacja
ciągłego palenia węgla bez potrzeby nie ma prawa zajść.

> Więc dużo więcej i trzeba się namęczyć łopatą ...

Jak masz kocioł z zasobnikiem i automatycznym podajnikiem, to zasypujesz
raz, a automatyka już zadba o dozowanie paliwa. Łopatą nie machasz ;-))).

> Tyle czy ktokolwiek robił takie porównania czy czy woda nie grzana
> tyle godzin nadal będzie ciepla ?

To zależy przede wszystkim od izolacyjności bojlera, a w następnej
kolejności od temperatury pomieszczenia w którym go umieścisz. Jak w
pomieszczeniu, gdzie umieścisz ten bojler będzie ciepło, to woda będzie
stygła dłużej, ale jak wstawisz go w nieogrzewanym pomieszczeniu i w
dodatku w jakimś przeciągu, to woda wystygnie szybciej... to oczywiste :-).

> Po prostu nie wiem czy to jest "ekonomicznie" aby piec działałał
> nonstop nawet jak nie będzie potrzeby ciepłej wody ..

Na pewno nie jest ekonomiczne 'działanie' pieca non-stop - jeżeli mówimy
o działaniu polegającym na nieprzerwanym spalaniu węgla. Jednak nie może
zajść taka sytuacja, bo automatyka kotła zapobiega takiemu stanowi rzeczy.

Wylicz sobie to raz jeszcze :-)))

pozdr.
robercik-us