Re: Boiler czy wymiennik ?

From: "wolim" <n...@t...pisz>
Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
Date: Sun, 25 Jul 2010 21:18:03 +0200

Jeśli mogę coś zasugerować, to 80 litrów na trzyosobową rodzinę to
zdecydowanie za mało. Ja mam 140, też grzeję groszkiem, efekt jest taki, że
jak mam ustawione na 50 stopni grzanie zasobnika, to ledwo wystarcza do
wykąpania wszystkich domowników (pod prysznicem). Moja żona lubi gorącą wodę
i nie może się kąpać jako ostatnia, bo już jej zimno.

Druga sprawa - jeśli pytasz o koszta - na 140 litrów i temperaturę 50 stopni
trzeba liczyć co najmniej 1 worek ekogroszku na tydzień (25 kg). Czyli
wychodzą 4 worki miesięcznie przy oszczędnym grzaniu. Worek, to ok. 20
złotych, czyli samo grzanie wody to jakieś 80 zł miesięcznie. Ale tak, jak
mówię, jest to grzenie oszczędne. Jakby chcieć mieć optymalnie, to muszę
spalić te 5 worków. Czyli 100 zł.

Piec się nie wyłącza, jak się dogrzeje temperatura, tylko pracuje na
podtrzymaniu, czyli musi się włączyć podajnik co kilkadziesiąt minut. Ale
mimo to, że pracuje na podtrzymaniu, to i tak temperatura na piecu (nie na
zasobniku) spada po jakimś czasie i jak masz ustawioną temperaturę pieca
(nie zasobnika!) na poziomie 60 stopni, to co jakieś 2 godziny piec musi się
przełączyć na tryb "praca" i spalić trochę węgla, żeby się dogrzać do tych
60 st. 60 stopni, a właściwie 58, to jest temperatura, w której piec pracuje
i nie koroduje w szybkim tempie (o czym dowiedziałem się m.in. na grupie).

Kolejna rzecz - są zasobniki, które umożliwiają, oprócz grzania wody przy
pomocy pieca, zainstalowanie dodatkowej grzałki elektrycznej. Ja kupiłem
taki zasobnik i Tobie też polecam. Różnica w cenie jest minimalna (może
kilkadziesiąt złotych), ale będziesz miał możliwość przetestowania, czy
odpowiada Ci grzanie węglem i zawsze będziesz mógł dokupić i zamontować
grzałkę elektryczną. Zakup takiej grzałki do też koszt rzędu ok. 100 zł.

Podsumowując: ja po roku grzania wody ekogroszkiem dochodzę do wniosku, że
lepiej byłoby w lecie grzać wodę prądem - więc zamierzam kupić grzałkę do
mojego zasobnika. Narazie tego nie zrobiłem, bo mam prąd budowlany, czyli
dużo droższy, ale w przyszłym sezonie nie będę się bawił w palenie w piecu
latem. Do tego dochodzi oczywiście wygoda :)

A jeżeli masz 2 taryfy i rzeczywiście korzystasz z ciepłej wody tylko w
nocnej taryfie, to polecam przepływowy podgrzewacz wody. Grzejesz, kiedy
potrzebujesz, masz cały czas dostęp do gorącej wody (nie ogranicza Cie
pojemność zasobnika) i do tego niedrogo, zwłaszcza, jeśli korzystasz głównie
z prysznica. Miałem taki w mieszkaniu i sobie chwaliłem. Za grzanie wody nie
wychodziło miesięcznie więcej jak (szacuję) 70 złotych. W lecie rachunki
miałem na poziomie 100-120 złotych, ale przecież w tym był także prąd
oświetlenie i inne gniazdka. Policz sobie zatem koszt grzania węglem, który
podałem wcześcniej i koszt wynikający z grzania przepływowym podgrzewaczem -
wychodzi na to samo, a komfort nieporównywalny. Jest jeden minus - musisz
liczyć na taki podgrzewacz minimum 12kW, więc koszty przyłącza nieco się
zwiększą.

Pozdrawiam i przepraszam, że tak długo:),
MW