Re: Boiler czy wymiennik ?

Data: 2010-07-29 12:56:07
Temat: Re: Boiler czy wymiennik ?
Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

> wadą jest też to że bulisz za przyłacze energetyczne sporo większe niż
> potrzeby twojego domu.

Poczytałem sobie o podgrzewaczach i chyba odpuszczę sobie ...

Fakt zaleta ciepłej wody to coś fajnego , ale no właśnie ...
Patrzyłem i normalnie bez perlatora pod "prysznicem" leci max 19l/
minutę. Można użyć perlator i obniżyć powiedzmy do 8l/minutę.
Mało jaki podgrzewacz da 8L/min ciepłej wody o temperaturze 38stopni a
jak juz to wymaga sporek mocy ...

Ideałem u mnie było by posiadanie dwóch elektronicznych podgrzewaczy.
Chodzi o 100% elektroniczne które sterują same przepływem i
temperaturą i niezależnie od ciśnienia oferują tą samą temperaturę
wody. Takie coś ma w ofercie Kospel (koszt około 800zł).
Byłby jeden w łazience , tylko gdzie ;-)

W łazience będą dwie umywalki , sedes , kabina prysznicowa , wanna i
wisząca biała skrzynka nie wyglądała by zbyt atrakcyjnie :)
Oczywiście znalazło by się miejsce gdzieś obok umywalek a raczej może
pod umywalką , jakby weszło ;)

Ale wtedy robi się problem.

Podgrzewacz optymalnie i najbardziej ekonomicznie powienien być przy
samym "docelowym" źródle .. Były w miarę blisko umywalek , ale sporo
dalej od wanny i prysznica. Więc zanim by pojawiła się ciepła woda pod
prysznicem lub wannnie podgrzewacz pracował by już jakieś kilka
(naście) sekund , co zapewne odbiło by się na oszczednościach ;)
Najmniejszy podgrzewacz elektroniczny łazienkowy jest 15kW.

Niestety typowego elektronicznego podgrzewacza (w pełni
elektronicznego który by utrzymywał temperaturę niezależnie od
ciśnienia i zmian temperatur) małej mocy do kuchni (zlewozmywak) nie
znalazłem :(
Te tanie są ze sterowaniem hydraulicznym a takie zupełnie mi nie
odpowiadają ...

Ale dobra powiedzmy że jest jakiś za 300zł.

Pytanie , czy koszty jakie będe musiał ponieść (powiedzmy podgrzewacze
1200-1500zł) , zwiększenie przyłącza o kilka kW (1kW = 166zł) mają
sens "ekonomiczny" ?
Więc zwiększenie mocy przyłącza aby nie było tak że żona nie może nic
gotować jak druga osoba idzie się kąpać zapewne to dodatkowe minimum
kilkaset złotych (lub ponad tysiąc).

Mamy więc powiedzmy 2000-3000zł ...

Trochę dużo a dodatkowo mamy stłumiony przepływ wody więc można
powiedzieć że gorszy komfort ...

Chyba jednak po zapoznaniu się z wszystkimi za i przeciw pozostanę
przy boilerze z nagrzewnicą spiralną i grzałką 1,5-2kW lub wymmieniku
dwupłaszczowym z grzałką 2kW.
Do tego dokupić tani programator który by ustawiał mi grzanie na
13-15.00 i po 22.00-23.00 i po 4:00-6.00 i powinno być w miarę
oszczędnia woda dostępna ciepła , oczywiście w ograniczonych
ilościach , ale za to bez żadnych zbytecznych inwestycji i ponoszenia
jakiś wielkich kosztów ...

Chyba obecne nowoczesne boilery są w miare izolowane i jakiś super
strat nie posiadają , więc straty ciepła i pieniedzy nie powinny być
aż tak dokuczliwe ...

A w sezonie grzewczym i tak ciepłą wodę będę miał z boilera
połaczonego z piecem.