CAŁA PRAWDA o żarówkach energooszczędnych!

71. Data: 2014-11-28 13:56:20

Temat: Re: CAŁA PRAWDA o żarówkach energooszczędnych!
Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 28.11.2014 um 12:40 schrieb Ghost:

> Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

> To zależy jak zdefiniowac owa zblizonosc
> http://img.photobucket.com/albums/v71/UnknownVT/CPF/
sunIncandLEDCFL_lightbulb-wars-00-0911-xln-42221615p
.jpg

Jakbyś nie definiował, jak widać na załączonym przez ciebie obrazku, są
te spektra dość różne. A do żarówek po prostu przyzwyczailiśmy się.

Waldek

72. Data: 2014-11-28 13:59:51

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 28.11.2014 um 12:17 schrieb Wiesiaczek:

> Tak z ciekawości: Jak jest różnica między żarówką a lampą żarową?

Określenie popularne/fachowe.

Waldek

73. Data: 2014-11-28 14:15:15

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 27.11.2014 um 18:17 schrieb XL:

> Niom, skoro ją tak znasz i uważasz, to wytłumacz mi zatem, dlaczego przy
> napięciu 220V jeśli już wysiadały, to po prostu w dowolnym momencie po
> prostu gasły, praktycznie nigdy przy włączaniu. I nie chodzi mi o sam
> mechanizm "wysiadania" żarówki, tylko dlaczego podwyższono to napięcie -
> nadal nie czytasz ze zrozumieniem.

Może przez przypadek. U mnie w domu w 90% żarówki szlag trafiał w
momencie załączania.
Apropos czytania ze zrozumieniem: podwyższono napięcie nominalne sieci
energetycznej. Najwyższe dopuszczalne napięcie sieci się nie zmieniło
(dawniej: 220V +- 15%, obecnie 230V +-10%) i wynosi 253V. Do tego
napięcia urządzenia muszą być dostosowane i funkcjonować normalnie.
Napięcia w sieci już od dawiendawna były różne, w zależności od
położenia danego użytkownika w stosunku do transformatora zasilającego.

To, że żarówki obecnie szybciej nawalają jest prawdą. Ale przyczyną jest
oszczędność materiału. Nie byłoby problemem zrobienie żarówek
działających 10k godzin i więcej, ale to jest dla producentów nieopłacalne.
Ograniczenie żywotności żarówek do 1000h jest wynikiem umowy kartelowej
z roku 1924. Oficjalnie niby tego kartelu (Phoebus Cartel) już nie ma,
ale skutek pozostał.

Waldek

74. Data: 2014-11-28 14:32:19

Temat: Re: Odp: Odp: CAŁA PRAWDA o żarówkach energooszczędnych!
Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 27.11.2014 um 22:52 schrieb masti:

> masz lampy wypełnione płynna rtęcią? bo w świetlówkach to ona jest w
> stanie gazowym I jest jej OIDP 5mg. nawet jabyś ja zjadła to szybciej
> potniesz sie szkłem niż zatrujesz.

Są lampy wypełnione rtęcią, ale nie do użytku domowego (rtęciowe lampy
prostownicze oraz tyratrony).

Największym dowcipem skali dwuzerowej jest to, że w węglu kamiennym i
brunatnym są również ślady rtęci. Elektrownia węglowa emituje (wg. wiki)
od 10 do 100 mikrogramów rtęci na 1m^3. Można sobi policzyć, ile rtęci
wdycha przeciętny mieszkaniec okolic elektrowni węglowych. Myślę, że
sądzę, że jest to dużo więcej od przeciętnej rozbitej świetlówki.

Waldek

75. Data: 2014-11-28 14:38:16

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> No ale żeby od żarówki też?

Też. Jeśli to żarówka energooszczędna. Jak się taka franca stłucze, to
potrafi znieporządnić rtęcią całą kamienicę!

A tak nieliteracko, to ja znam taką kamienicę. W Warszawie były zakłady
im. Róży Luksemburg (przed wojną Philips), w których produkowano między
innymi świetlówki i lampy rtęciowe. Zakłady zlikwidowano, a budynki
zostały. Próbowano przerobić je na coś innego, na przykład na bank, tak
jak niedalekie Zakłady Radiowe Kasprzaka. Nie wyszło. Stężenie rtęci
w murach było tak wielkie, że bez obrazy nijak porównać je z jakąkolwiek
normą. Pary rtęci z powietrza wykraplały się w ścianach tak jak wilgoć.
A i na coś w rodzaju kałuż pod zrywanymi w czasie rozbiórki porłogami też
trafiano. Nic dziwnego -- technologia produkcji obowiązująca w okresie
słusznie minionym przewidywała ręczne wkraplanie rtęci pipetą do rury.
Czasem się coś rozlało, nikt się takimi drobiazgami nie przejmował.

Pracownice Róży Luksemburg chorowały, i to nieraz ciężko chorowały.
Ale tych ilości, jakie przyjmowały w całym okresie pracy, nie można
porównywać z kilkoma miligramami z rozbitej w domu świetlówki. Ci,
którzy próbują komuś wmówić, że ktoś się ciężko rozchorował tylko
dlatego, że mu się lampka w pokoju roztłukła, swoimi kłamastwami
obrażają ludzi, którzy naprawdę ucierpieli od rtęci.

Nie lubię świetlówek kompaktowych. To wystarczający powód, bym ich
nie używał. Lubię światło żarówek halogenowych -- to był dobry powód,
bym zastąpił nimi stare żarówki, zanim jeszcze wydano unijną Dyrektywę
Żarówkową. Dyrektywę tę uważam za głupią, może nawet najgłupszą ze
wszystkich wydanych przez UE. Argumenty ją miażdżące są ogólnie znane
-- może z tej znajomości wynika brak stanowczości w jej egzekwowaniu
i te inaczej nazwane żarówki w sklepach. Jak się ją chce skrytykować,
to nie ma potrzeby uciekać się do debilnych teorii z podwyższaniem
napięcia w sieci celem wykończenia zapasów żarówek u ludzi w domach!
Sam już nie wiem kto i po co wypisuje takie durnowate teksty, jak ten
wklejony na początku. Komu się chce kręcić tak idiotyczne filmy. Poziom
taki, że przeznaczone chyba głównie dla kucharek.

Jarek

--
Każda kucharka powinna nauczyć się rządzić państwem.

76. Data: 2014-11-28 14:40:17

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesiaczek napisał:

> Liter na głowę? Ech te dzisiejsze dzieci!

Tym razem chodziło o literatkę.

Jarek

--
Zamki na piasku
Gdy pełno w szkle

77. Data: 2014-11-28 14:52:17

Od: masti <g...@t...hell> szukaj wiadomości tego autora

Waldemar wrote:

> [...]
> wdycha przeciętny mieszkaniec okolic elektrowni węglowych. Myślę, że
> sądzę, że jest to dużo więcej od przeciętnej rozbitej świetlówki.

podobnie jak elementów promietwórczych.

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

78. Data: 2014-11-28 15:10:39

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Waldemar napisał:

> Może przez przypadek. U mnie w domu w 90% żarówki szlag trafiał w
> momencie załączania.

Tak samo jak u mnie. Zawsze tak było, za komuny również.

> [...]
> Napięcia w sieci już od dawiendawna były różne, w zależności od
> położenia danego użytkownika w stosunku do transformatora zasilającego.

To może być lepszym tłumaczeniem od przypadku. Ja miałem zawsze we
Warszawie w mieszkaniu napięcie bardzo zbliżone do 220V, nawet gdy
ogłaszano w radiu jakiś niedobry stopień zasilania. Mierzyłem nieraz.
Ale gdzieś na wsi, albo w przemysłowych rejonach na Śląsku, to czasem
bliżej było do amerykańskiego napięcia. 190V, to był sukcec, bo telewizor
chodził bez dodatkowego autotransformatora. Nic dziwnego, że za Gierka
i za Gomułki żarówki świeciły dłużej. Zresztą, z tego co pamiętam, miały
na bańce wypisane napięcie znamionowe 240V, co zawsze mnie dziwiło.

> [...]
> Ograniczenie żywotności żarówek do 1000h jest wynikiem umowy kartelowej
> z roku 1924. Oficjalnie niby tego kartelu (Phoebus Cartel) już nie ma,

Umowa była, ale czy znana jest jej treść i motywy? Spójrzmy na żarówkę,
która świeci nieprzerwanie od 1901 roku: http://youtu.be/lxRFueciG9w .
Ja się nie dziwię, że tyle wytrzymała. Długowieczność zależy od temperatury
włókna, a ta od jego długości przy określonym napięciu. I jest to bardzo
mocna zależność -- im krótsze, tym krócej żyje. Ale też świeci jaśniej
i ma wyższą sprawność. Czyli świeci taniej. Czy ten kartel po prostu nie
określił wspólnej polityki dotyczącej kompromisu między czasem pracy
żarówki i jakością przetwarzania prądu w światło?

Ta strażacka żarówka z filmu daje takie światło, jak u nas na Śląsku za
komuny, gdy piece martenowskie nadganiały plan. Na przełomie XIX i XX
wieku chyba nikt nieliczył, jaka powina być długość włókna wolframu,
cieszono się, że w ogóle świeci. A Edison, to chyba wcale liczyc nie
lubił, chyba że dolary.

Jarek

--
Stęknął, ockną się i beztrosko
wyprostował zgarbione plecy:

79. Data: 2014-11-28 15:17:22

Od: Fragi <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 28 Nov 2014 07:54:29 +0100, Chiron napisał(a):

> Użytkownik "Fragi" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

&v=SsbaZSmBgNY

> Rtęć zawierają świetlówki- czyli także te obecnie rozpowszechnione
> energooszczędne żarówki. Do LEDów zastrzeżenie główne jest takie, że w
> zasadzie emitują światło w wąskim zakresie widma widzialnego (zauważ proszę,
> że żarowa żarówka emituje całe, ciągłe widmo widzialne- jak ognisko). Jest
> więc szkodliwa dla wzroku.

Mój wzrok i tak jest tysiac razy bardziej zagrożony innymi czynnikami,
ogromnie szkodliwymi, więc żarówki ledowe to dla mego wzroku pikuś :)
Żarówki ledowe mają za to inne zalety (m.in. zdrowotne właśnie), a z tą
szkodliwoscią dla wzroku to też dziesiątki różnych teorii.

> Ten film pokazuje też dwulicowość etatowych "obrońców" środowiska- jak
> Greeanpeace.
> Jeśli interesują Cię informacje o LEDach- to w tym filmie ich nie ma.

Tak, interesuje mnie info o ledach wyłącznie. Dzięki :)

M.

80. Data: 2014-11-28 15:26:08

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nie ma potrzeby uciekać się do debilnych teorii z podwyższaniem
> napięcia w sieci celem wykończenia zapasów żarówek u ludzi w domach!

Mi najbardziej odpowiadają żarówki ledowe. Według mnie dają ciągłe
światło (nie wiem w ogóle, o co chodzi z tym niby nieciągłym widmem,
może moje oko tego nie wychwytuje?) i w miarę białe. W każdym razie o
wiele naturalniejsze od tych niegdysiejszych "energooszczędnych", które
się długo rozgrzewały, a na początku świeciły bardzo słabo i żółto. Mam
też sporo lamp na halogenki. I w sumie jedyne, co mnie denerwuje, to że
zawsze mam problem z zapamiętaniem, gdzie są jakie żarówki, taka jest
ich różnorodność. Dawnymi czasy robiło się zapas co najwyżej w dwóch
rozmiarach i już. A teraz? Szkoda gadać, tyle tego jest, do prawie
każdej lampy inna.

> Sam już nie wiem kto i po co wypisuje takie durnowate teksty, jak ten
> wklejony na początku. Komu się chce kręcić tak idiotyczne filmy.
> Poziom taki, że przeznaczone chyba głównie dla kucharek.

Planete kręci tych filmów na potęgę! Ich sztandarowy wytwór to chyba
Zeitgeist. Sama się kiedyś zastanawiałam, skąd biorą na to środki.
Zwykle kończę oglądanie po kilku pierwszych minutach, kiedy słyszę tę
charakterystyczną narrację i typowy dla wszystkich horrorów "nie z tej
ziemi" suspens. ;)

Ewa

Smażone ma być!
czubryca... taa...