Cepeliny "Kuchnia Bozenki" :o)

1. Data: 2001-08-20 21:27:18

Temat: Cepeliny "Kuchnia Bozenki" :o)
Od: "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam chwile, wiec wklepie przepis na moje ulubione cepeliny, zreszta nie
tylko moje - cala Litwa je uwielbia :o)))

Potrzeba nie wiele skladnikow i troche cierpliwosci :o)

1kg ziemniakow
3-4 ugotowane ziemniaki (u mnie w domu zamianiamy je kilkoma lyzkami kaszy
mannej zalanej wczesniej mlekiem i odstawionej na jakis czas)
sol

Nadzienie rozne. Najbardziej popularne to miesne, ale moga byc np. grzyby,
ser, wedlina, usmazony boczek.

Ziemniaki obrac, zetrzec, odcisnac. Sok z ziemniakow nie wylewac, a odstawic
i poczekac az osiadzie krochmal, wtedy wode zlewamy, a krochmal wkladamy do
masy ziemniaczanej. Rowniez dodajemy sol i kasze manna lub zmielone gotowane
ziemniaki. To tyle na temat ciasta.

Teraz formujemy podluzne (wielkosci kulaka).... hmm i tu nie wiem jak to
nazwac... cos w rodzaju pyz, nadziewane naszym fraszem. Na bierzaco nasze
cepeliny wrzucamy do gotujacej sie juz posolonej wody (UWAGA!!! woda powinna
caly czas sie gotowac, inaczej cepeliny sie rozpadna). Gotujemy ok 30 min.
ostroznie mieszajac co jakis czas. Sparawdzic, czy juz gotowe, najlepiej na
zywca, tzn. wyjmujac jeden i probujac.

Sos do tego:

Pokroic sloninke lub boczek i cebulke usmazyc, ma byc duuuzo tluszczyku
(wiem niezdrowe, ale dobre) do tego dodac duuuzo smietany. Takim sosikiem
polewa sie cepeliny mniammm, mniammmm.....

Nadzienia:

Miesne - to zwykle przyprawione mielone, moze byc z dodatkiem lyzki smietany
i gotowanego ziemniaka.

Serowe:
300 gr sera bialego
1 jajko
1 lyzka smietany
20 gr drobno pokrojonej i usmazonej sloninki
20 gr masla
1/2 lyzeczki miety
sol

Zycze smacznego!! :o)

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ICQ 81838200
http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-08-21 05:53:24

Temat: Re: Cepeliny "Kuchnia Bozenki" :o)
Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bozena" <b...@s...pw.edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
do
> masy ziemniaczanej. Rowniez dodajemy sol i kasze manna lub zmielone

wiem, że to niezgodne z przepisem, ale jakby dodac jedno jajko, to ciasto
się nie rozleci w garnku...czy tp profanacja przepisu?

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-08-21 11:55:18

Od: f...@a...com (FeLicja) szukaj wiadomości tego autora

>From: "Bozena" b...@s...pw.edu.pl

>Mam chwile, wiec wklepie przepis na moje ulubione cepeliny, zreszta nie
>tylko moje - cala Litwa je uwielbia :o)))

Bozenko, czy te cepeliny to nie to samo co kartacze? Na to mi wyglada z
przepisu, a od dawna juz rozgladam sie za kartaczami ;)
dzieki z gory za swietne przepisy :)
Katarzyna

1. Data: 2001-08-21 17:08:38

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> wiem, że to niezgodne z przepisem, ale jakby dodac jedno jajko, to ciasto
> się nie rozleci w garnku...czy tp profanacja przepisu?
>
> pozdrawiam
> Basia

Wszelkie wariacje dozwolone :o)))
Nigdy czegos takiego nie spotkalam, ale moze warto sprobowac. Jezeli
wyprobujesz, to daj znac, co wyszlo.

Bozenka z Wilna :o)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Data: 2001-08-21 23:27:34

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "FeLicja" <f...@a...com> napisał w wiadomości
> Bozenko, czy te cepeliny to nie to samo co kartacze? Na to mi wyglada z
> przepisu, a od dawna juz rozgladam sie za kartaczami ;)
> dzieki z gory za swietne przepisy :)

AFAIK to cepeliny często w polskiej części Suwalszczyzny zwie się właśnie
kartaczami, choć nazwa cepeliny też się pojawia.

--
Konrad J. Brywczyński "Mijaj zdrów
b...@w...pdi.net Otwarte okna"

1. Data: 2001-08-21 23:45:48

Od: f...@a...com (FeLicja) szukaj wiadomości tego autora

>From: =?iso-8859-2?Q?Konrad_Brywczy=F1ski?= b...@w...pdi.net

>AFAIK to cepeliny często w polskiej części Suwalszczyzny zwie się właśnie
> kartaczami, choć nazwa cepeliny też się pojawia.

Ja pochodze wlasnie z Suwalszczyzny, ale nigdy nie spotkalam sie z nazwa
"cepeliny". Dzieki za wyjasnienie :)
pozdrawiam
Katarzyna

1. Data: 2001-08-22 06:03:31

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

> Ja pochodze wlasnie z Suwalszczyzny, ale nigdy nie spotkalam sie z nazwa
> "cepeliny". Dzieki za wyjasnienie :)

Może trochę obszary pokręciłem. Spotkałem się z tą nazwą trochę bardziej
na południe (B-stok), używa jej też mój kolega z Olsztyna (Warmia, żeby nie
było, że uważam O. za Suwalszczyznę) i on też nazywa je cepelinami, choć
jego rodzina pochodzi jednak z Litwy, a któryś przodek chyba nawet hymn
Litwy skomponował, czy też słowa do niego napisał. :-)

--
Konrad J. Brywczyński

"Nie tylko rozmiar sie liczy! Każda dziewczyna ci to powie."
Ł. Jakubowski

1. Data: 2001-08-22 06:18:34

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

FeLicja <f...@a...com> wrote:

> Ja pochodze wlasnie z Suwalszczyzny, ale nigdy nie spotkalam sie z nazwa
> "cepeliny". Dzieki za wyjasnienie :)
> pozdrawiam
> Katarzyna

Nazwa "cepeliny" od dawna minie intryguje. Przeciez moze pochodzic
dopiero z XX wieku. Czy wiec cepeliny sa tak mloda potrawa, wymyslona
na czesc sterowcow grafa Zeppelina, czy nazwe nadano pozniej, znanej
wczesniej potrawie -- np. owym kartaczom?

Wladyslaw

1. Data: 2001-08-22 09:42:49

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> na czesc sterowcow grafa Zeppelina, czy nazwe nadano pozniej, znanej
> wczesniej potrawie -- np. owym kartaczom?

Pewnie tak.

--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
b...@w...pdi.net Stranded in my mind

1. Data: 2001-08-22 09:58:26

Od: cezary gmyz <c...@z...media.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article 1eyj6yu.1mi1samaxjvu1N%w...@t...com.pl, Wladyslaw Los at
w...@t...com.pl wrote on 8/22/01 8:18 AM:

> [...]
> na czesc sterowcow grafa Zeppelina, czy nazwe nadano pozniej, znanej
> wczesniej potrawie -- np. owym kartaczom?

Mickiewicz w Panu Tadeuszu ich nie wymienia wiec chyba ich nie znal. Nie
wiem czy przepis na nie byl w Kucharzu Doskonalym ale mysle, ze nie bo
wieszcz by chyba skorzystal z okazji by wymienic to najbardziej litewskie z
dan. Nawiasem mowiac na Podlasiu gdzie ta potrawa jest rowniez znana
kartacze bywaja nazywane brzydko szczurami. Ciekawostka jest, ze kartacze w
sosie grzybowym byly podawane papiezowi podczas jego odpoczynku w Wigrach w
czasie ostatniej pielgrzymki. Podobno bardzo je lubi od czasow splywow
kajakowych po Suwalszczyznie
Czarek

Keimol-olej jadalny
Ryż po hiszpańsku