Re: Chleb upieczony w garnku

1. Data: 2016-03-18 01:11:34

Temat: Re: Chleb upieczony w garnku
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

news:nc1h25$ccb$1@dont-email.me...
> Czy ktoś z Was próbował coś takiego?
> http://cooking.nytimes.com/recipes/11376-no-knead-br
ead

Oto kolejna kartka z pamiętnika piekarza-gawędziarza :-)

No więc upiekłem już trzy chleby tą metodą i jestem zadowolony.
Właśnie zrobiłem 1/2 godziny temu 4 ciasto, ale opiszę pierwsze 3:

Pierwszy: zrobiony dokładnie zgodnie z przepisem, z drożdzami.
Jeden wyjątek od przepisu to temperatura pieca - garnek jaki
kupiłem opisany przez producenta jako 400F max (204C)
a w przepisie piekarz mówi o 500-515F (260-270C). Chleb wyszedł
bardzo udany, wyrośnięta wielka buła z dużymi dziurami w środku.
Skórka może zbyt cienka i zbyt miękka, ale przyzwoita (temperatura?).
Ale niezbyt smaczny: za mało kwaśny (brak zakwasu) i za mało słony.

Drugi: zrobiłem próbę z zastąpieniem drożdzy swoim zakwasem.
Niestety zostawiłem za długo do wyrastania (24 godziny)
i w piecu słabo wyrósł, przypominał bardziej pita bread kształtem...
eksperyment zatem niezbyt udany ale był smaczny, typowy
kwaskowaty (od zakwasu), znów zbyt mało słony w smaku
(tyle samo soli co w przepisie).

Dobrze że w tym hobby porażki też są smaczne :-)

Trzeci: zrobiłem tak samo jak drugi ale z innym zakwasem (ten
dostałem właśnie od kolegi w sobotę). Ciasto na chleb wyrastało
tym razem krócej, tyle samo co w pierwszym eksperymencie
i buła wyszła też puszysta jak pierwsza. Wciąż efekt smakowy zbyt
małosłony i nie taki kwaśny do jakiego jestem przyzwyczajony.
Skórka wciąż cienka i raczej miękka.

Teraz ciasto zrobiłem według zupełnie innego, starego składu
(z większą ilością soli, z gęstym słodem jęczmiennym i czarnuszką)
ale zamierzam upiec go metodą garnkową :-)
Jak wyjdzie dobrze to opiszę tutaj więcej szczegółów.

2. Data: 2016-03-18 16:05:30

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
> ale zamierzam upiec go metodą garnkową :-)
> Jak wyjdzie dobrze to opiszę tutaj więcej szczegółów.

Tak wygląda #4 po upieczeniu 30+30 minut w 400F:
http://voila.pl/351/gd61w/
Na razie jeszcze go nie rozkroiłem, stygnie :-)
Wyrósł chyba trochę lepiej niż #2 (pita bread) zrobiony na zapomnianym
cieście rosnącym 24 godz :-) ale nie jest też taką bardzo puszystą, za
bardzo napompowaną bułą jak te na zakwasie od kolegi albo na drożdżach...

3. Data: 2016-03-31 02:51:26

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> cieście rosnącym 24 godz :-) ale nie jest też taką bardzo puszystą, za
> bardzo napompowaną bułą jak te na zakwasie od kolegi albo na drożdżach...

Upiekłem dwa nowe chleby w świąteczny weekend
i jeszcze jeden wczoraj - z całą pewnością metoda
z garnkiem żeliwnym jest bardzo udana i tak będę
teraz swoje chleby piekł. Sprawdzona, pewna metoda!

4. Data: 2016-03-31 16:07:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Mar 2016 19:51:26 -0500, Pszemol napisał(a):

> [...]
> z garnkiem żeliwnym jest bardzo udana i tak będę
> teraz swoje chleby piekł. Sprawdzona, pewna metoda!

Niegdyś pieczono w kamionkowych formach - ja tak piekę dziś baby. Istne
cudo!

5. Data: 2016-03-31 16:25:30

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> Niegdyś pieczono w kamionkowych formach - ja tak piekę dziś baby. Istne
> cudo!

Jak taka forma kanionkowa wygląda? Czy ma dofasowaną szczelnie przykrywkę?

6. Data: 2016-03-31 18:37:57

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-03-31 o 16:25, Pszemol pisze:

> Jak taka forma kanionkowa wygląda? Czy ma dofasowaną szczelnie przykrywkę?

a tak:
https://garncarstwo.net.pl/?formy-na-babki-i-inne,33
O ile ma sklerotyczna pamięć nie zawodzi nie spotkałem się z pokrywką do
formy na babę (no na babkę też). A widziałem i degustowałem baby wysokie
na 60 cm a przepis na babę muślinową zaczynał się tak: Weźmij półtorej
kopy jajców i trzy silne dziewki kuchenne... :)
pozdr
Stefan

7. Data: 2016-03-31 18:52:03

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:

> a tak:
> https://garncarstwo.net.pl/?formy-na-babki-i-inne,33
> O ile ma sklerotyczna pamięć nie zawodzi nie spotkałem się z pokrywką do
> formy na babę (no na babkę też).

W takim razie to nie będzie to - w przypadku tego przepisu na chleb w
garnku chodzi powiem o uwięzienie wilgoci z ciasta w postaci pary pod
prawie szczelną pokrywką.
Nawet w komentarzach na stronie www z przepisem ktoś pomagał komuś co mu
nie wychodziło aby nieco uszczelnił pokrywkę w swoim garnku kilkoma
arkuszami folii aluminiowej.

> A widziałem i degustowałem baby wysokie
> na 60 cm

A dziurę miała w środku ta baba? :-))

> a przepis na babę muślinową zaczynał się tak: Weźmij półtorej
> kopy jajców i trzy silne dziewki kuchenne... :)

Niezłe klimaty... A ja ten swój chleb piekę samodzielnie, idiota, zamiast
jakieś dziewki przydybać :-)

8. Data: 2016-03-31 20:52:34

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 31 Mar 2016 09:25:30 -0500, Pszemol napisał(a):

> Jak taka forma kanionkowa wygląda? Czy ma dofasowaną szczelnie przykrywkę?

A po cholerę przykrywka do chleba??

9. Data: 2016-03-31 21:07:53

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> A po cholerę przykrywka do chleba??

:-) wyjasnilem obok ...

10. Data: 2016-03-31 21:11:27

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 31 Mar 2016 18:37:57 +0200, stefan napisał(a):

> a tak:
> https://garncarstwo.net.pl/?formy-na-babki-i-inne,33

Od pierwszego upieczenia baby w kamionkowej formie doceniłam, co posiadam.
Tego się NIE DA porównać z pieczeniem w formie metalowej czy szklanej...
Długo byłoby tłumaczyć - to trzeba ZROBIĆ.

Syrop glukozowo-fruktozowy
Re: Przeliczenie drożdzy na zakwas
Re: Przeliczenie drożdzy na zakwas
Re: Chleb upieczony w garnku
Re: ,,nie zawiera: konserwantów, barwników"