Re: Co mnie nawilży?

Data: 2003-10-31 00:40:42
Temat: Re: Co mnie nawilży?
Od: "Iris" <i...@g...pl>

mips <m...@p...pl> napisał(a):
> Tak się zastanawiam, jak rozgraniczyć podrażneinie a
> uczulenie. Wg mnie podrażnienie jest chwilowe -
dopóki
> kosmetyk ma styczność ze skórą. Uczulenie zaś jest
> wówczas gdy objawy nie ustępują pomimo usunięcia
> przyczyny (zmycia maseczki albo kremu). Mylę się?

W zasadzie nie mylisz sie:)
Podraznienie moze trwac od kilku godzin do kilku dni po
usunieciu przyczyny i ustepuje na ogol samoistnie.
Zwykle tez pojawia sie tylko w miejscu (lub okolicy)
zastosowanego kosmetyku. Przyczyny sa rozne, czesto
jest to chwilowe duze stezenie jakiejs okreslonej
substancji, nie na tyle wielkie jednak, by prowadzic do
uszkodzenia tkanki czy zatrucia organizmu. Mozesz
podraznic skore lub oczy na przyklad wycierajac czolo
spirytusem salicylowym. Po pewnym czasie spirytus
wyparuje i objaw podraznienia stopniowo zniknie.
Podobnie po zmyciu maseczki czy zbyt duzej warstwy
kremu. Lub kilku roznych kosmetykow uzytych
jednoczesnie.Wysuszona skora zareaguje pieczeniem na
wode lub mydlo. To podraznienie.
Uczulenie (alergia) moze takze pojawic sie w innym
miejscu, miec wiekszy zasieg i bardziej roznorodne
objawy. Zwykle wymaga leczenia. Alergia to wlasciwosc
organizmu polegajaca na na nieprawidlowej reakcji na
okreslone substancje, zwane alergenami. Pod wplywem
alergenu organizm wytwarza przeciwciala, ktore reaguja
na _kazdorazowe_ zetkniecie z tym alergenem w sposob
nazywany odczynem alergicznym (dla skory to beda
obrzeki, swiad, wypryski, itp.).
Reasumujac - podraznienie nie ma stalych cech
powtarzalnosci (moze wystepowac, gdy okolicznosci beda
"sprzyjajace", ale nie musi), uczulenie bedzie sie
pojawiac _zawsze_ przy zetknieciu z okreslonym
alergenem.
Nina