Re: Czy rosol /wywar/ na miesie jest zdrowy?

From: "Gandalf" <a...@u...net>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia,pl.sci.medycyna
Subject: Re: Czy rosol /wywar/ na miesie jest zdrowy?
Date: Wed, 10 Jan 2001 15:48:07 +0100

"Aneta Reluga" <a...@a...w.sygnaturce.pl> wrote in message
news:93ert3$9k6$1@sunrise.pg.gda.pl...
> Na grupie pl.rec.kuchnia, osoba znana jako Gandalf <G...@v...pl>
stworzyła:

> Po pierwsze: jaka jest w Indiach średnia długości życia?

Niska. Ma na nią wpływ m.in. wysoka umieralność niemowląt.

> Po drugie: jaka jest w Indiach umieralność niemowląt?

Wysoka. Niedożywienie, brak higieny, brak opieki medycznej.

> Zauważ dodatkowo, że wysoka przeżywalność niemowląt w krajach zachodnich
> potencjalnie ratuje życie osobników słabszych, mniej odpornych na
> wszelakie czynniki zewnętrzne. Oczywiście nie udowodnię tego, ale

Tak, to też na pewno ma wpływ. Dlatego nadmiar białka, a w
szczególności białka pochodzenia zwierzęcego, uważam za jedną
z przyczyn, a nie _jedyną_ przyczynę chorób cywilizacyjnych. Można
jeszcze dodać zanieczyszczenie środowiska, stresy, konserwanty i
barwniki w żywności i pewno jeszcze z kilkanaście następnych.

> skłonna byłabym się założyć, że osoby powiedzmy siedemdziesięcioletnie,
> u nas cierpiace na osteoporozę, w Indiach nie wyszłyby z wieku
> niemowlęcego, a w najlepszym wypadku nie dożyłyby trzydziestki. I
> w drugą stronę - osoby urodzone w Indiach, mające pięćdziesiąt lat
> (i wyglądające na osiemdziesiąt w większości przypadków) nie miałyby
> u nas żadnych problemów zdrowotnych.

Nie jestem taki pewien. Bo akurat w przypadku osteoporozy, jako czynniki
jej sprzyjające wymieniane są m.in.: nadmiar białka w diecie, brak ruchu,
gazowane napoje.

Pozwolę sobie tu zacytować fragmenty czegoś, co pojawiło się niedawno
na naszej "sekciarskiej" grupie:

--
PAP, WYDANIE nr 911, WARSZAWA 29 grudnia 2000:

"Białko zwierzęce może zwiększać ryzyko rozwoju osteoporozy

Spożywanie nadmiernych ilości białka zwierzęcego zwiększa ryzyko rozwoju
osteoporozy i złamań kości u starszych kobiet - donoszą uczeni
amerykańscy na łamach "American Journal of Clinical Nutrition".

Uczeni z Uniwersytetu Stanu Kalifornia w San Francisco
przeprowadzili badania wśród 1 tys. kobiet w wieku pomiędzy 65 a 80
rokiem życia.
[...]
U kobiet, dla których źródłem białka były głównie produkty
pochodzenia zwierzęcego (mięso i sery) masa tkanki kostnej i jej gęstość
uległy w okresie 7 lat trzykrotnemu zmniejszeniu. Ponadto u kobiet tych
3,7 raza częściej w porównaniu z kobietami z grupy spożywającej białka
pochodzenia roślinnego występowały złamania kości biodrowej.

Biorąca udział w badaniach prof. Deborah Sellmeyer podkreśla, że
uczeni wykluczyli wpływ innych czynników na uzyskane wyniki.
[...]
--

Jeśli to kogoś interesuje, to cała wiadomość dostępna jest pod:

Pozdrawiam,
Gandalf (AB)