Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Egzystencjalizm, bunt przeciwko nauce, wolna wola, bezdomni. Re: Egzystencjalizm, bunt przeciwko nauce, wolna wola, bezdomni.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Egzystencjalizm, bunt przeciwko nauce, wolna wola, bezdomni.

« poprzedni post następny post »
Data: 2010-07-06 11:00:39
Temat: Re: Egzystencjalizm, bunt przeciwko nauce, wolna wola, bezdomni.
Od: glob <r...@g...com>
Pokaż wszystkie nagłówki



Piotrek Zawodny napisał(a):
> W dniu 2010-07-06 12:48, glob pisze:
> >
> >
> > Piotrek Zawodny napisaďż˝(a):
> >> W dniu 2010-07-06 12:40, glob pisze:
> >>>
> >>>
> >>> Piotrek Zawodny napisaďż˝(a):
> >>>> W dniu 2010-07-06 12:01, glob pisze:
> >>>>>
> >>>>>
> >>>>> Piotrek Zawodny napisaďż˝(a):
> >>>>>> W dniu 2010-07-02 10:18, J-23 pisze:
> >>>>>>> On 2 Lip, 10:08, glob<r...@g...com> wrote:
> >>>>>>>> Egzystencjalizm, ten pr�d duchowy, wywodzi si� z dw�ch pal�cych
> >>>>>>>> potrzeb cz�owieka wsp�czesnego. Pierwsza--to wzrastaj�ca niech��
do
> >>>>>>>> my�lenia abstakcyjnego, teoretycznego, pragnie uchwycenia
> >>>>>>>> rzeczywisto�ci konkretnej, tego co w j�zyku potocznym nazywa si� ,,
> >>>>>>>> prawdziwym �yciem,,. Druga--to uchwycenie tego �ycia w jego
> >>>>>>>> zmienno�ci, w jego ruchu, na gor�co. Gdy na przestrzeni wiek�w, od
> >>>>>>>> Arystotelesa do Kanta, my�l ludzka skupia�a si� przede wszystkim na
> >>>>>>>> �wiecie rzeczy, egzystencjalizm pokusi� si� o zdobycie prawdy o
> >>>>>>>> egzystencji, czyli o �yciu, czyli o czym� co jest wiecznym ruchem,
> >>>>>>>> stawaniem si�, zmian�. Ale jest jeszcze u �r�de�
egzystencjalizmu inna
> >>>>>>>> konieczno��, nie mniej nagl�ca; nie tylko porzucamy rzeczy martwe i
> >>>>>>>> chcemy dobra� si� do �ycia; ale te� zrywamy z obiektywizmem,
wracamy
> >>>>>>>> do subiektywizmu. Ilekro� zdarza�o mi si� porusza� w rozmowie ten
> >>>>>>>> punkt, nieodmiennie zrywa� si� kt�ry� ze s�uchaczy i
protestowaďż˝:---
> >>>>>>>> Ale� subiektywizm dawno ju� przezwyci�ony. To nienaukowe! Nauka
> >>>>>>>> wyrobi�a w nas zdolno�� do obiektywnego my�lenia. Odpowiada�em
na to,
> >>>>>>>> �e...tak by si� zdawa�o! Ale to tylko poz�r. W rzeczywisto�ci,
im
> >>>>>>>> subtelniejsza staje siďż˝ wiedza, tym gorzej jest z owym naukowym
> >>>>>>>> obiektywizmem. Okazuje si�, na przyk�ad, i� pewnych zjawisk w skali
> >>>>>>>> niesko�czenie ma�ej, jak na przyk�ad wn�trze atomu, nie mo�emy
nigdy
> >>>>>>>> obserwowa� nie deformuj�c ich, albowiem �wiat�o, potrzebne aby
uczyniďż˝
> >>>>>>>> je widzialnymi, nie pozostaje bez wp�ywu na ich przebieg. W tym
> >>>>>>>> wypadku wi�c obserwator przez sam fakt obserwowania deformuje to co
> >>>>>>>> obserwuje. Wiadomo te� i� w najnowszej fizyce logika, ta s�awna
> >>>>>>>> naukowa logika, ma zastosowanie tylko do zjawisk wi�kszego wymiaru,
> >>>>>>>> natomiast zdaje siďż˝ zawodziďż˝ w stosunku do mikrokosmosu. A cďż˝
> >>>>>>>> powiecie o tym, �e wed�ug mno��cych si� obecnie opinii teoria
naukowa
> >>>>>>>> jest tylko jednym z mo�liwych sposob�w interpretacji �wiata---mo�e
byďż˝
> >>>>>>>> ich wiele, a wyb�r zale�y od naszego widzimisi�. Tak wi�c nauka
nie
> >>>>>>>> jest ju� dzisiaj ow� dawn�, czcigodn� w swym obiektywi�mie
boginiďż˝---
> >>>>>>>> sta�a si� demonem coraz �mielszym i wymykaj�cym si� wszelkiemu
prawu.
> >>>>>>>> W to graj egzystencjalizmowi! Ma on tak�e inne argumenty w pogotowiu.
> >>>>>>>> Je�liby�my spytali kt�rego� z tych m�drc�w: dlaczego
my�lenie
> >>>>>>>> filozoficzne o �wiecie nie mo�e by� w pe�ni obiektywne,
odpowie:---
> >>>>>>>> Dlatego �e s�owo ,, �wiat ,, oznacza ca�o�� rzeczy
istniej�cych. Wobec
> >>>>>>>> czego cz�owiek, kt�ry my�li o �wiecie sam stanowi jego
cz�stk�. Wobec
> >>>>>>>> czego nie mo�e my�le� o �wiecie jak o obiekcie b�d�cym poza
nim---
> >>>>>>>> �wiat i jego obejmuje. Egzystencjalizm t�dy twierdzi, �e tkwi�c w
> >>>>>>>> �wiecie, w �yciu, nie mo�emy my�le� o nich bezinteresownie.
Jeste�my w
> >>>>>>>> tym. Jeste�my zaanga�owani. Nie mo�emy wyrokowa� o tym jak gdyby
to
> >>>>>>>> dzia�o si� poza nami. Spr�bujmy jednak zwi�za� �ci�lej te
tezy z
> >>>>>>>> uczuciami przeci�tnych ludzi, tych nie znaj�cych si� na filozofii. W
> >>>>>>>> �yciu codziennym �atwo rozr�ni� dwa typy ludzkie. Jeden---to
cz�owiek
> >>>>>>>> gor�cy, drugi---zimny. Ten zimny odda si� wy��cznie racji
> >>>>>>>> intelektualnej, odniesie si� do rzeczywisto�ci jak kto� stoj�cy z
boku
> >>>>>>>> i oboj�tny---natomiast gor�cy b�dzie �y� z pasj�, nie
uchylaj�c si�,
> >>>>>>>> uczestnicz�c w �yciu. Zimny podporz�dkuje si� rozumowaniu, jakby
> >>>>>>>> wynik, jakby wynik by� dla niego spraw� ma�o wa�n�, a gor�cy
got�w
> >>>>>>>> walczy� z logik� i nie da� si� jej, je�li s� w grze jego
osobiste,
> >>>>>>>> �yciowe, najdro�sze interesy. Ot� egzystencjalizm to w�a�nie
> >>>>>>>> pot�pienie zimnego m�zgowca, a pochwa�a nami�tno�ci--- to nic
innego
> >>>>>>>> jak wprowadzenie �ycia w my�l, zwi�zanie my�li z �yciem tak
i�by ona
> >>>>>>>> ju� nigdy nie mog�a dzia�a� w oderwaniu od cz�owieka,
abstrakcyjnie.
> >>>>>>>> My�liciel egzystencjalny to ten co uczestniczy w filozofii nie tylko
> >>>>>>>> m�zgiem, ale ca�� swoj� istot�. Egzystencjalizm wi�c to nie
tylko
> >>>>>>>> my�lenie o �yciu, nie o rzeczach, ale te� my�lenie �ywe, jak
> >>>>>>>> najbardziej ,, osobiste,, to znaczy takie, w kt�re ca�a osobowo��
jest
> >>>>>>>> zaanga�owana. Zapytano kiedy� pewnego pisarza dlaczego nazwa� my�l
,,
> >>>>>>>> spraw� osobist� ,, cz�owieka. Odpowiedzia�.---Dlatego �e my�l
stwarza
> >>>>>>>> tego co my�li.
> >>>>>>>> Co to znaczy? To znaczy po prostu, �e ja z my�l� o Bogu jestem inny,
a
> >>>>>>>> z my�l� o kobiecie inny. Dotychczas sk�onni byli�my widzie� w
my�leniu
> >>>>>>>> ludzkim instrument dzia�aj�cy przede wszystkim na zewn�trz, zdolny
> >>>>>>>> opanowa� �wiat rzeczy w kt�rym si� poruszamy. Ale dla
egzystencjalisty
> >>>>>>>> my�lenie to tak�e akt za pomoc� kt�rego cz�owiek siebie
> >>>>>>>> stwarza...Czy�, na przyk�ad, gdy rozwa�am istnienie Boga wynik mych
> >>>>>>>> rozumowa� nie okre�li mnie w takiej lub innej postaci? To rozumowanie
> >>>>>>>> uczyni mnie ,, wierz�cym ,, albo ,, niewierz�cym,, , ca�y m�j los
jest
> >>>>>>>> tutaj w grze.
> >>>>>>>> Dlatego, wed�ug egzystencjalist�w, najbardziej abstrakcyjne i rzekomo
> >>>>>>>> obiektywne wywody logiczne poprzedza akt swobodnego wyboru,, wolna
> >>>>>>>> wola,,: my naprz�d wybieramy �wiat taki, jakim mie� go chcemy, a
> >>>>>>>> dopiero potem szukamy argument�w aby nasz wyb�r uzasadni�.
Zauwa�my
> >>>>>>>> teraz, �e to wszystko jest jakby umy�lnie na przek�r nauce tej
> >>>>>>>> nauce ,, obiektywnej,, z jak� zapozna�a nas szko�a. Ale� tak, w
rzeczy
> >>>>>>>> samej! Bo egzystencjalizm to jest reakcja, bunt przeciw teoriom,
> >>>>>>>> schematom, abstrakcjom, bunt w imi� wewn�trznej prawdy i w imi�
�ycia,
> >>>>>>>> w imi� ludzko�ci. A teraz pytanie: czy w Polsce ten bunt przeciw nauce
> >>>>>>>> mo�e si� zaznaczy� z tak� si�� co w Europie Zachodniej?
Musimy, zanim
> >>>>>>>> odpowiemy na to pytanie, dobrze zdaďż˝ sobie sprawďż˝ z naszej
sytu�acji.
> >>>>>>>> Polska by�a do wojny ostatniej krajem raczej ,, nienaukowym,, i do��
> >>>>>>>> romantycznym.,, Wiara i czucie silniej m�wi� do mnie ni� m�drca
> >>>>>>>> szkie�ko i oko,,---tak to nas uczy� jeszcze Mickiewicz. Niewielu
by�o
> >>>>>>>> w�r�d inteligencji polskiej ,, zimnych,,---przewa�nie zaliczali�my
siďż˝
> >>>>>>>> do ,,gor�cych,,. I oto nadchodzi druga wojna �wiatowa, duch
> >>>>>>>> romantyczny doznaje pora�ki, nast�puje reakcja---nar�d zapragn��
> >>>>>>>> trze�wo�ci a zarazem skonfrontowa� si� z obc� sobie dot�d
doktrynďż˝
> >>>>>>>> marksizmu, szczyc�c� si� tym, �e jest my�leniem racjonalnym,
opartym
> >>>>>>>> na zdobyczach nauki na metodzie naukowej. Tu jednak spotka�o nas nowe
> >>>>>>>> rozczarowanie. Ca�y ten marksizm okaza� si� such� formu��,
papierowďż˝
> >>>>>>>> teori�, a �ycie, owo nieuchwytne �ycie, zn�w je�o przecieka�
poprzez
> >>>>>>>> ten nowy schemat jak woda przez palce. Wzmaga siďż˝ dzisiaj w Polsce
> >>>>>>>> prze�wiadczenie, �e ta doktrynerska naukowo�� jest r�wnie
nierealna,
> >>>>>>>> jak nasz dawniejszy romantyzm---r�wnie nierealna ale bardziej
> >>>>>>>> nieludzka.
> >>>>>>>> Cďż˝ pozostaje? Wielu znajdzie ostojďż˝ w wierze, ale trudno zaprzeczyďż˝
> >>>>>>>> �e spora cz�� inteligencji polskiej wysz�a z tych kryzys�w
zupe�nie
> >>>>>>>> bezdomna i zdezorientowana---bo ci ludzie stracili wiarďż˝ w Boga, ale
> >>>>>>>> do nauki te� nie nabrali nabo�e�stwa, wr�cz przeciwnie, ona coraz
> >>>>>>>> wi�ksze wzbudza w nich zastrze�enia. Tym wykoleje�com
egzystencjalizm
> >>>>>>>> mo�e zapewni� postaw� now�, nowoczesn�, wzbogacon� ostatnimi
> >>>>>>>> odkryciami wiedzy, ale przeciwstawiaj�c� suchej nauce nasz�
ludzko��,
> >>>>>>>> nasz� wieczyst� odr�bno�� cz�owiecz�. Gdyby w Polsce
egzystencjalizm
> >>>>>>>> by� lepiej znany, dostarczy�by wspania�ego arsena�u do walki o
ludzkďż˝
> >>>>>>>> godno�� i wolno��.
> >>>>>>>
> >>>>>>> Jaki jest sens wklejania nieswoich tekstow, definijacych okreslone
> >>>>>>> nurty mysli ludzkiej, ktorych szeroka definicje bez trudu znalesc
> >>>>>>> mozna w wielu zrodlach? Szczegolnie kiedy rzeczone elaboraty nie sa
> >>>>>>> poszerzone o autorski komentarz wklejajacego.
> >>>>>>>
> >>>>>>> J-...
> >>>>>> Jest sens: popatrz: zmusi�o Ci� to do reakcji. A cudze teksty? Je�li
> >>>>>> glog si� z nimi zgadza, to po co ma pisa� swoimi s�owami?
> >>>>>
> >>>>> Nafajniej jest wtedy gdy ja pisz� a oni krzycz�, �e to kto�
> >>>>> inny....ale przecieďż˝ ludzie teďż˝ zamieszajďż˝ linki i teksty, tylko jak
> >>>>> ja to zrobiďż˝ to siďż˝ przypiedalajďż˝.
> >>>> Ludzie chc� by� oryginalni wi�c daj� Ci prztyczka bo nie podoba im
siďż˝,
> >>>> �e nie podpisujesz tekst�w "Gombrowicz". Sami te� mo�e ch�tnie
> >>>> zamie�ciliby jaki� tekst cudzy, ale si� boj� bo to nie wypada, bo to
> >>>> naruszenie praw autorskich i tak dalej. Ohyda - a jak siďż˝ wyda ! :]
> >>>
> >>> Nie, maj� jebca na temat autorytet�w, jak pisa�em bez podpis�w to
> >>> krytykowali jak w�ciek�e psy,
> >>
> >>
> >> bo im nie psaowa� wyszukany j�zyk tych tekst�w do Twojej osoby (taki
> >> ma�y glob jaki� z internetu popisuje si� wielkim
przem�drza�ymj�zykiem.
> >> Mo�e te� nie mogli zrozumie� tych tekst�w, rozumiesz..... pewnie ich nie
> >> rozumieli, bo trudno rozumieďż˝ Gombrowicza, to taki trochďż˝ uwodziciel
> >> intelektem i tajemniczo�ci� oraz wy�amaniem si� z powszechnego nurtu
> >>
> >>
> >>
> >>
> >> wi�c im ujawnia�em, �e to by� wielki
> >>> cz�owiek i si� kompromitowali, teraz ich m�czy �e wyjd� znowu na
> >>> kretyn�w.;)
> >>>
> >>> A celowo to robi�em bo ciekawi�y mnie reakcje, ja po tek�cie poznaje
> >>> co stanowi warto�� a co nie, ale jak kto ma bajzel w g�owie, to
> >>> wysokie warto�ci atakuje, a g�upot� oklaszcze bezmy�lnie, ;)
> >
> > Nie, nauczono ich czo�obitno�ci do autorytet�w i jak nie
> > widzďż˝ ....autorytet... to szczekajďż˝, a jak autorytety majďż˝ to inaczej
> > siďż˝ zachowujďż˝
> ale niekt�rzy ca�kiem dobrze Ci� to traktuj� i Ci� lubi�, wi�c to
chyba
> nie kwestia autorytetu. Sk�d oni by mogli wiedzie�

Chodzi o to, że jak zamieścisz tekst czyjś to często szczekają , a jak
podpiszesz to często się zgadzają bo autorytet i to mnie wkurwiało, bo
masz tekst i po to go masz aby coś z niego wyciągnąć, lub skrytykować
za to co jest napisane....więc kilka takich zagryw i teraz panikują,
że jeszcze skopią autorytet i niuchają, by nie wyjść na debilstwo ale
to niuchanie potwierdza debilstwo.

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
06.07 Piotrek Zawodny
07.07 R
07.07 glob
07.07 glob
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem