Ekspres cisnieniowy do kawy

31. Data: 2005-12-10 23:19:34

Temat: Re: Ekspres cisnieniowy do kawy
Od: "Antekant" <A...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin Lubojański"

<[...]miała w
> środku bardzo nieprzyjemny zapach starej kawy. Owszem >czasami .czekała
> i 24h na umycie - czy to może być przez to? Jak bardzo trzeba dbać o
> czystość tej kafetiery żeby jej nie zapaskudzić na amen?
> Lepiej kupić stalową czy zwykłą aluminium pokryte czymś tam (z takiej
> piłem kawę we Włoszech)?

Aluminiowe są niezdrowe (gotujesz w garnkach aluminiowych?).

32. Data: 2005-12-10 23:21:14

Od: "Antekant" <A...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Huckleberry"
Bo ten nieprzyjemny zapach, który trudno potem
> wyeliminować (z aluminium trudniej, stal mozna wyparzyć i zapach
> zniknie) to najczęściej powoli wchodząca na resztki kawy pleśń.

A moze ta pleśń jest szlachetna i dodaje kawie aromatu? :)

33. Data: 2005-12-11 10:31:49

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Antekant" <A...@o...pl> napisał w wiadomości

> Nie przesadzaj ze snobizmem.
Chyba to nie snobizm... Po prostu piję dużo kawy i mam dosyć wyrobiony gust
i zdecydowanie Lavazza mi nie odpowiada, a podpasowała mi bardzo np. kawa
chorwacka (za 12zł za 250g). Chyba że ta Lavazza, która idzie do Polski jest
niepełnowartościowa (znając Włochów to byłoby mozliwe ;).

[...] a ostatnio kupiłem Kimbo,
> droższa niz Lavaza, ale okazało się to porazką - nie smakuje i
> najwyraźniej nie jest dobra mieszanka.
Nie znam, ale dzięki za ostrzeżenie :)

> A skąd wiesz skoro nie uzywasz ekspresu?
Pijam kawę z takich ekspresów u znajomych i dlatego twierdzę, że są
przereklamowane. No chyba że oni nie potrafią ich dobrze używać... ;)

>Nie sugeruj się ekspresami w barach, gdyż nie wiemy co do nich sypią. Mnie
>zawsze szokowała techniczna strona parzenia w barze/kawiarni (czyli te
>ekspresy), a często zdumiewająco podła jakość kawy jaka z tego wychodzi.
>Ale, jak powiedziałem, nie do końca wiemy co się tam sypie.
To prawda. Nieraz zdarzyło mi się podpatrzeć że mają naklejki "Lavazza" i
takie też dają podkładki pod filiżanki, a na bufecie w rogu stoi rozpakowana
"Prima" :-> A Polacy, nie znając się na kawie, cieszą się że piją dobrą i
drogą kawę :->

> Nie wiem, czy mierzyłeś ciśnienie w kafetierze, ale z pewnością nie jest
> to 15 bar. A dopiero przy takim ciśnieniu można wydobyc z kawy to co ona w
> sobie ma, jak jest dobra.
Nie mierzyłem ciśnienia i tak naprawdę nie wiem jakie jest to ciśnienie. Ale
moje stwierdzenie wzięło się z obserwacji prędkości wypływu gotowej kawy z
ekspresu ciśnieniowego (taniego) i kafetiery. Mianowicie - ilość kawy jest
podobna, zasada działania jest identyczna i prędkość przepływu pary przez
kawę jest podobna - wnioskuję więc, że ciśnienie jest podobne. W wielkich
ekspresach barowych ta prędkość jest zdecydowanie większa - czyli jest
większe ciśnienie. Więc albo kafetiera ma ~15bar albo tanie ekspresy nie
mają 15barów...

>Kawa z kafetiery to jednak trochę gotowanie kawy (Grecja, Turcja) niektórzy
>to lubią, ja nie przepadam.
Kafetiera nie ma NICZEGO wspólnego z gotowaniem kawy po turecku, oprócz
stawiania na kuchence. Zasada działania kafetiery jest IDENTYCZNA jak
ekspresu ciśnieniowego.

>Ekspres 15 barowy można kupić za ok. 500 zł (Krups, AEG, Fagor, DeLonghi -
>to można polecić). Ekspres za 2-4-8 tys. zł będzie mniej wymagał od
>uzytkownika, poza naciśniećiem guzika i podstawieniem filiżanki juz
>wlaściwie nic. To cała różnica, jakość pitej kawy będzie podobna.
Nie do końca. Po pierwsze większe ciśnienie - popatrz na prędkość wypływu
kawy - w wielkich ekspresach barowych jest naprawdę ekspressowa ;) A po
drugie są tam pewne dodatkowe "bajery" typu zmienne ciśnienie w czasie i
inne, na których się nie znam, które pozwalają uzyskać jeszcze lepszy smak
kawy. :)

34. Data: 2005-12-11 10:33:25

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...] a ostatnio kupiłem Kimbo,
> Nie znam, ale dzięki za ostrzeżenie :)

Aha, kup Illy :)
Na początek małą puszeczkę.
Spróbuj i potem pogadamy :)

35. Data: 2005-12-11 20:07:08

Od: " 666" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Matematyczno-fizycznie to jeszcze ubicie/zgniecenie kawy przed przepuszczeniem przez
nią wrzatku się liczy.
Im bardziej ubita kawa, tym mniejsza prędkośc przepływu przy stałym cisnieniu, lub
tym wieksze musi byc ciśnienie dla
stałej prędkości przepływu, itp.
JaC

36. Data: 2005-12-11 20:14:37

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Im bardziej ubita kawa, tym mniejsza prędkośc przepływu przy stałym
> cisnieniu, lub tym wieksze musi byc ciśnienie dla

Bardzo słuszne spostrzeżenie :) I jeśli pójdziemy za ciosem to również
wielkość drobinek kawy jest istotna (im drobniej zmielona tym wolniejszy
przepływ).
Niestety nie stosuję wzorów ubijając kawę w kafetierze ;)

37. Data: 2005-12-11 23:01:28

Od: "Antekant" <A...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Huckleberry" <>

> [...]
> ekspresach barowych ta prędkość jest zdecydowanie większa - >czyli jest
> większe ciśnienie. Więc albo kafetiera ma ~15bar albo tanie >ekspresy

Szybkość wycieku kawy, no właśnie, to fakt - może być zbyt
"ekspresowe", zależy także od stopnia ubicia kawy na sitku urządzenia, a
jak sitko jest zatkane to również może mieć jakieś tam znaczenie dla
końcowego efektu. Wiadomo że - według instrukcji - należy ubijać kawę
średnio, cokolwiek to oznacza. Kiedy ubicie jest zbyt mocne pianka na
kawie jest ciemna, a jej smak gorszy niz mógółby być, kiedy za słabe -
wychodzi lurowata ciecz do niczego nie podobna, poza zbożową kawą Anatol.
To zreszta częsty błąd uzytkowników ekspresów, kupujacych niezły sprzęt i
sypiących na sitko Galę (bo, jak wiadomo, "ta kawa kręci mnie") i
narzekających później na końcową jakość. Może i stąd biora się ci
"niewidzący różnicy" :), nie wiem. Na szybkośc wycieku kawy może też mieć
wpływ wydajność pompy sprężającej parę do 15, czy nawet 18 barów.

38. Data: 2005-12-11 23:07:41

Od: "Antekant" <A...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
>
> Bardzo słuszne spostrzeżenie :) I jeśli pójdziemy za ciosem to również
> wielkość drobinek kawy jest istotna (im drobniej zmielona tym

I tu masz rację, kawa do ekspresów jest specjalnie mielona, na określoną
grubość. Byc może ta optymalna grubośc zależna jest i od typu kawy. Stąd
zwykły młynek kawowy może się okazać niezbyt praktycznym urządzeniem przy
ekspresie - trudno zmielić całość wsadu na określona grubość.

Jaka kuchnia?
koszt remontu mieszkania ?
jaką farbą pokryć starą farbę
Awaria pol grzejnych w Amice!