Ekspres ciśnieniowy do kawy - problem

1. Data: 2003-09-22 11:31:05

Temat: Ekspres ciśnieniowy do kawy - problem
Od: "Zdenek Smetana" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Niedawno postanowiłem kupić sobie ekspres ciśnieniowy (padło na
DeLonghi EC190), dokupiłem do tego puszkę Lavazza d'oro i...
chyba coś jest nie tak.

Działam w następujący sposób:

Do chwytaka z rączką wkładam sitko, sypię nań mieloną kawę,
ubijam (raz lekko, innym razem - solidnie), wkładam w otwór
ekspresu, przekręcam rączkę o 90 stopni.

Przekręcam pokrętło trybów pracy z pozycji "O" na "~" - ekspres
zaczyna nagrzewać wodę, po kilku minutach zapala się dodatkowa
lapmka mówiąca o gotowości do pracy. Przekręcam pokrętło na ikonkę
filiżanki (natychmiast lub czekam dodatkowe kilku minut
po zapaleniu się tej lapmki) - po chwili do podstawionego kubka
zaczyna wlewać się napar.

Sęk w tym, że niezależnie od moich kombinacji z ubijaniem
i czekaniem ciemna kawa ścieka maksymalnie przez pierwsze
3 sekundy, potem leci już coraz jaśniejsza, a po jakichś
100 mililitrach niemal przezroczysta.

Efekt: mimo tego, że robię kawę w sitku "dla dwojga" to i tak
dostaję na wyjściu naprawdę cienki napar. Zastanawiam się teraz,
czy ja robię coś źle (chociaż wydawałoby się, że tu nic nie można
zepsuć), czy też może ekspres jest uszkodzony...

Szczęśliwi posiadacze sprawnych ekspresów - jak to u Was wygląda?
Czy taka lurowata kawa to norma?

Pozdrawiam

ZS

1. Data: 2003-09-22 11:43:13

Temat: Re: Ekspres ciśnieniowy do kawy - problem
Od: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zdenek Smetana wrote:
> [...]
> zepsuć), czy też może ekspres jest uszkodzony...
>
> Szczęśliwi posiadacze sprawnych ekspresów - jak to u Was wygląda?

Tak z własnych doświadczeń, obstawiałbym jakość kawy. W ciągu ostatnich
kilkunastu miesięcy zetknąłem się ze znacznym "rozrzutem" jakości
Lavazzy, niestety z tendencją mocno spadkową. Początek tamtego roku -
świetne efekty. Poźniej już różnie, czasem tragicznie. Wiele zależy od
sposobu palenia, przechowywania i mielenia. Przynajmniej na to ostatnie
można mieć wpływ, poprzez kupno kawy ziarnistej i samodzielne jej
mielenie (tuż przed spożyciem, rzecz jasna). Warto poszukać dobrej
odmiany ziarnistej, przeznaczonej na espresso. Całkiem dobra jest
ziarnista Lavazza, tyle że trudna do zdobycia.

1. Data: 2003-09-22 12:04:59

Od: "mandragorax" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam,
>
> Niedawno postanowiłem kupić sobie ekspres ciśnieniowy (padło na
> DeLonghi EC190), dokupiłem do tego puszkę Lavazza d'oro i...
> chyba coś jest nie tak.
ciach

Proponuje zakupic kawe grubo mielona, bo tylko taka jest przeznaczona do
expresu cisnieniowego lub samemu ja zmielic. W sklepach niestety rzadko bywa
takowa, ale w herbaciarniach juz tak.

Pozdrawiam
Mandragorax

1. Data: 2003-09-22 12:10:38

Od: "Zdenek Smetana" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Mariusz Krukowski" <k...@n...spam.pl> wrote:

> [...]
> odmiany ziarnistej, przeznaczonej na espresso. Całkiem dobra jest
> ziarnista Lavazza, tyle że trudna do zdobycia.

Też nieco podejrzewałem kawę, że być może jakaś trefna się trafiła,
ale do testów kupiłem dodatkowo woreczek mielonej "Sati" za paręnaście
PeeLeNów i efekt był ten sam - kilka sekund mocna, potem niemal czysta
woda, efekt końcowy lurowaty jak zawsze.

Mogę ewentualnie zajrzeć jeszcze do "Pożegniania z Afryką" czy innego
"Coffee Heaven" - tam chyba mielą na miejscu "autorskie" mieszanki
kaw ziarnistych, może coś to zmieni... Liczę jednak po cichu, że ktoś
z grupowiczów zna podobny problem, i nie leży on w samej kawie...

Pozdrawiam,

ZS

1. Data: 2003-09-22 12:21:04

Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.remove_X> szukaj wiadomości tego autora

Zdenek Smetana napisal(a):

> [...]
>PeeLeNów i efekt był ten sam - kilka sekund mocna, potem niemal czysta
>woda, efekt końcowy lurowaty jak zawsze.

Tez zauwazylem taki efekt - pod koniec plynie woda, ale sadze, ze tak
powinno byc. Kawa w filizance jest czarna i mocna.

--
Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

1. Data: 2003-09-22 12:30:12

Od: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

mandragorax wrote:

> ciach
>
> Proponuje zakupic kawe grubo mielona, bo tylko taka jest przeznaczona do
> expresu cisnieniowego lub samemu ja zmielic.

Coś w tym jest - czas mielenia trzeba dobierać precyzyjnie. Zauważyłem,
że skrócenie lub wydłużenie czasu mielenia o kilka sekund bardzo obniża
finalną jakość kawy. Pewnie dla ekspresów przelewowych nie ma to takiego
znaczenia, ale dla ciśnieniowych już tak.

1. Data: 2003-09-22 12:39:27

Od: Mariusz Krukowski <k...@n...spam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zdenek Smetana wrote:

> [...]
> kaw ziarnistych, może coś to zmieni... Liczę jednak po cichu, że ktoś
> z grupowiczów zna podobny problem, i nie leży on w samej kawie...

Sęk w tym, że w ciągu kilku godzin zmielona kawa wietrzeje. Dopóki nie
kupiłem młynka, sam zastanawiałem się czy mój ekspres nie szwankuje.
Efekty przy procesie parzenia podobne jak opisujesz: z kawy fabrycznie
zmielonej brunatna, a potem mętna ciecz, a z kawy zmielonej samodzielnie
bursztynowy, spieniony strumień (że o różnicy w intensywności zapachu
nie wspomnę). Oczywiście, trzeba dobrać czas mielenia, z reguły zależny
od gatunku ziaren, tego jak były palone, etc.

1. Data: 2003-09-22 12:42:33

Od: "Mariusz \(Maniek\) Milobedzki" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

mandragorax wrote:

> [...]
> do expresu cisnieniowego lub samemu ja zmielic. W sklepach niestety
> rzadko bywa takowa, ale w herbaciarniach juz tak.
Do naszej kawiarni kupuje wylacznie ziarnista kawe Alfredo (ew moge na priv
podac kontakt do dystrybutora - ale oferta jest skierowana raczej do firm).
1kg kosztuje cos ok 80pln (netto) kawa w czarnym opakowaniu oraz ok 70pln w
czerwonym - przy czym druga jako bardziej kwasna odpada.
Kawa z czarnego worka jest wysmienita ! Nasi klienci sie zachwycaja mialem
juz kilka zamowien na cale paczki - jesli ktos z Wwy reflektuje na ta kawe
to przy nastepnym zamowieniu moge wziac kilka kg wiecej.
Co do jej mocy - nie jestem w stanie wypic podwojnego espresso :)
Maniek Camry
GG: 2220373
m...@p...onet.pl
http://www.cukierniajeanette.republika.pl <- skromna probka naszych wyrobow

1. Data: 2003-09-22 12:48:37

Od: "Jacek Swierczek" <j...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zdenek Smetana" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
[ciach]
> Szczęśliwi posiadacze sprawnych ekspresów - jak to u Was wygląda?
Nie znam tego ekspresu, czy to jest cisnieniowy z pompa, czy cisnienie
"robi" gotujaca sie woda? Z tego co piszesz wyglada mi na to drugie.
Zdecydowanie polecam ekspres gdzie cisnieni jest "robione" przez pompe, masz
wtedy 15 bar.

Co do jakosci kawy to raczej nie sadze, tez ta kupuje i nie zauwazylem zmian
jakosci.

> Czy taka lurowata kawa to norma?
Na poczatku leje sie bardzo mocna, pozniej coraz slabsza, ale tak ma byc. Z
jednej "dawki" kawy mozna zrobic kubek mocnej kawy.

Jacek

1. Data: 2003-09-22 14:22:29

Od: wiku <s...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mariusz Krukowski wrote:
> Oczywiście, trzeba dobrać czas mielenia, z reguły zależny
> od gatunku ziaren, tego jak były palone, etc.

sadzac po tym, ze mowisz o czasie mielenia wnioskuje, iz masz mlynek
elektryczny
mi wytlumaczono, ze naprawde dobra kawe mozna uzyskac tylko z mlynka
recznego i takiego tez nabylem, ponoc elektryczny zbyt nagrzewa mielona
kawe przez traci ona na wartosci

wiku

--

http://www.breakbeat.pl/
MAY THE BREAKZ BE WITH YOU

[allegro] Super Ekspres Kombi (ESPRESSO + PRZEPLYWOWY)
Babka cytrynowa-czemu zakalec ?
Grecki jogurt
był ktoś na grzybach?
jogurt naturalny domowym sposobem?