Re: Etyka lekarska ?

From: Kuba Kowalski <j...@z...mimuw.edu.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna,pl.soc.prawo
Subject: Re: Etyka lekarska ?
Date: Tue, 25 Jan 2000 12:17:56 +0100

expert wrote:

> [...]
>
> A odwrotnie, to jak zonie usuna piers to ma mowic mezowi czy nie ?
> Znaczy nigdy sie nie rozbierac i wkladac gorny gorset jako atrape.
>
> To jest chore co piszesz i nie znane na swiecie.

> oczywiscie,
> bo inaczej pomysle, ze poszukujesz narzadow i patrzysz czy dziecko sie
> nada.
>
> przeciez rodzice osiwieja
>
> bzdura.
> zatajanie informacji o stanie pacjenta jest karalne.
> Ma wiedziec dziecko i opiekun prawny.
> Zatajanie jest karalne na swiecie.
> Zadzwon do konsula ameryykanskiego to cie oswieci.

Uwazam, ze lekarz nie musi od razu mowic rodzicom o najbardziej
pesymistycznej wersji domagasz sie przecierz rzetelnej informacji i
jakby ci najpierw doktor powiedzial, ze mozesz za dwa tygodnie umrzec i
masz pojsc na badania, a potem, ze nic ci nie jest, ze musisz wziasc
aspiryne i bedziesz zdrow jak ryba to TY bys go chyba do sadu podal o
straty moralne, szczegolnie jakbys sie impotencji nabawil. A mysle, ze
rodzice moga doznac roznych urazow psychicznych gdy sie im mowi np. ze
ich dzieci moga miec raka.

> To jest rowniez chore .

A teraz takze do innych linii tego watku;

Wydaje mi sie, ze zona powinna sama decydowac, o czym ma wiedziec jej
maz, jesli lekarz zna malzenstwo, wie ze jest stabilne, ze sie kochaja,
ze i tak nic nie zmieni ich stosunkow do siebie, a jedyne co moze sie
stac to to, ze jedno z malzonkow zacznie sie bardziej opiekowac drugim
to powinien powiedziec, ale jesli facet sie awanturuje, wpada do
gabinetu i krzyczy na lekarza, to lekarz powinien go wyslac do kolegi od
nerwic.
W przypadku rodziny podobnie - jesli ktos sie interesuje zdrowiem kogos
bliskiego, to przewaznie nie po to, zeby go dotruc, ale jesli lekarz cos
takiego podejrzewa to moze zataic informacje. Innym rozwiazaniem byloby
skontaktowanie sie z pacjentem, jesli pacjent stanowczo odmowi, to
informacja powinna byc tajna, ale jesli to bedzie: oj nieee, nie chce
zeby sie martwili, a w rzeczywistosci nie ma sie czym martwic, to lekarz
moze powiedziec, ze nie moze udzielac informacji na temat przebiegu
choroby, ale to nic powaznego. Jako lekarz powinien dbac ogolnie o
zdrowie ludzi, ktorzy sie do niego zwracaja, czasem nie moze podawac
informacji, ale nie musi od razu pokazywac sprawy tak, ze czlowiek
mysli, ze ktos bliski umiera i zabronil mowic o swojej chorobie. Jak
ktos jest do takiej osoby bardzo przywiazany, to go to moze w nerwice
wpedzic, a lekarz z racji zawodu przeciez ma dbac o zdrowie ludzi, nie
tylko pacjentow, ktorych teczki moze miec na biurku w 10 min, ale
ogolnie - ludzi, z ktorymi sie styka.

PS Szczegolnie do experta: Jak sie bedzie na mnie krzyczalo to postaram
sie nie odpisywac!

--

Kuba Kowalski