Re: Fizjologia człowieka, pytania o krew

From: "Paweł W." <a...@s...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Fizjologia człowieka, pytania o krew
Date: Tue, 05 Sep 2006 23:41:54 +0200

M. napisał(a):
> Dzień dobry/ Dobry wieczór,
>
> Piszę do Was, żeby się poradzić, rozwiać swoje wštpliwo?ci w zwišzku z
> dwoma, zapewne banalnymi pytaniami. Proszę, tylko nie krzyczcie i nie
> mówcie: google, google.
> Podręcznika z diagnostyki lab. nie mam pod rękš, ani w najbliższym
> otoczeniu.
Do czego ci to potrzebne? To takie pilne?

> Ad rem.
>
> 1) W rozmazie szpiku ocenia się:
> a) zawarto?ci poszczególnych lini kom.
> b) wzrost OB
> c) wypełnienie jam szpikowych
> d) prawidłowa odp a i b
> e) prawidłowa odp. a, b i c
Zdecydowanie tylko a. Jak ocenisz wypełnienie jam szpikowych, jak to
rozmaz szpiku? Nie masz tam informacji o jamach szpikowych. Wypełnienie
jam szpikowych oceniają badania obrazowe/izotopowe, czy co tam jeszcze,
ale na pewno nie rozmaz.

> Co do zawarto?ci poszczeglnych linii kom. nie mam wštpliwo?ci, a co do dwóch
> pozostałych odp. mam. Wypełnienie jam szpikowych bym odrzuciła. A wzrost OB?
> Hmm... my?lałam, że to głównie z krwi obwodowej. Wybaczcie jesli moje
> spostrzeżenia nie sš trafne.
Co do OB masz rację. Opad bada się w pełnej krwi, a nie w szpiku, a
szczególnie w jego rozmazie.

> 2) Nadmiar erytrocytów we krwi ocenisz przez:
> a) H+
> b) wzrost obj. krwi kršżšcej
> c) obj. osocza
> d) prawidłowa odp. a i b
> e) prawidłowa odp. a, b i c
ad.A)Żadna odpowiedź nie jest prawidłowa - efekt Bohra nie ma nic
wspólnego z ilością erytrocytów.
ad. B) wzrost objętości krwi krążącej nie mówi nic o wzroście
poszczególnych składników krwi. Może być wzrost ilości samego osocza.
ad. C) patrz B.

> Czy to H+ mogę w jaki? sposób kojarzyć z efektem Bohra? Bo przecież jeżeli
> wzrosłaby ilo?ć erytrocytów to hemoglobina podczas transportu oddawałaby
> większš ilo?ć H+, wzrosłaby ilosc wydychanego CO2.
Trochę dobrze. Sam do końca nie wiem, o co chodzi z tym H+. Co do ilości
CO2, to nie masz racji, bo jest tyle wydalanego ile jest
wyprodukowanego. Jeśli spada pH, to jest to objawem wzrostu metabolizmu,
czyli produkcji CO2 - czyli na odwrót niż myślisz. Jeśli wzrastają
potrzeby organizmu co do usuwania CO2 i podaży O2, to wzrasta ilość RBC.
Hemoglobiny w RBC też powinno być więcej.

> Bo osocze odpada. Przecież to po odwirowaniu składników morfotycznych...
>
> Proszę o jakie? wskazówki...
Rozwiązujemy test i nie wiemy jak odpowiedzieć? Prosta zasada -
wykluczenia: nie b, nie c, więc nie d i e. Nie wiem, co to a - zaznaczam
A :)
> Pozdrawiam,
> M.

Pozdrawiam
Paweł W.

--
SCIO ME NIHIL SCIRE
"I żadne krzyki i płacze nie zdołają nas przekonać, że białe jest białe,