Re: Fobie i lęki.

From: "Bacha" <b...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Fobie i lęki.
Date: Fri, 11 Apr 2003 16:57:33 +0200

EvciaTM napisała w wiadomości news:b76isq$2uf$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Bacha <

> Atawizmy przetworzone przez maszynkę zbyt_dobrej wyobraźni i zepchnięte do
> podświadomości?

Mam skłonność się zgodzić ale tylko co do niektórych fobii, a konkretnie
tych będących spuścizną ewolucyjną, odziedziczonych po jaskiniowcach. Ale
weźmy taką arachnofobię. Niby do powyższego pasuje jak ulał, ale zważywszy,
że pająków najbardziej boją się Europejczycy, choć te najbardziej jadowite
gatunki w Europie wcale nie występują. Domniemywa się, że jest to obciążenie
pozostałe po tym, że właśnie w Europie od średniowiecza kojarzono pająki z
niosącymi śmierć zarazami. Mamy więc pewną spuściznę historycznie nie
odległą, a to już nie atawizm. A co z lękiem przed feralną trzynastką.
Spotkałam się w wielopiętrowych hotelach z brakiem 13-tego piętra czy nr
pokoju, co było wyjściem na przeciw obawom niektórych gości. A fobie
społeczne, takie jak obawa przed znalezieniem się w centrum uwagi, obawa
przed wyśmianiem czy zlekceważeniem. To właśnie z obawy przed kompromitacją
niemożliwe staje się publiczne wystąpienie czy choćby zwyczajne umówienie
się na randkę. Tu już atawizmu nie bardzo potrafię się doszukać, choć
podświadomie czuję, że gdzieś u źródeł mógłby się czaić.

Bacha.