Re: Fobie i lęki.

From: "puesto" <p...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Fobie i lęki.
Date: Fri, 11 Apr 2003 17:10:17 +0000 (UTC)

Bacha <b...@p...onet.pl> napisał(a):

> Fobie są dosyć trudne w leczeniu. Stosuje się zarówno
> farmakoterapię jak i trening psychoterapeutyczny, ale idzie to zwykle dość
> opornie. I z czego się to świństwo bierze?

sięgając praprzodków mozna sie upatrywać źródeł fobii w dziedzictwie
kulturowym;obecna cywilizacja niesie ze soba szereg zagrożen i sytuacji
wywołujacych niepokój, lecz życie człowieka pierwotnego tez nie było od nich
wolne, zagrozenie stanowiły np.drapiezniki, przesądy, obrzedy, wierzenia,
powodowały przypisywanie wielu rzeczom , istotom niebezpiecznych cech.
Chorobliwy lęk przed zwierzetami, insektami moze byc po części z tym
związany. Z drugiej strony moze mieć on zwiazek z przypisywanym im
symbolicznym znaczeniem np. lek przed wężami(ofidiofobia);wąż jako synonim
zła. O wpływach kulturowych na powstawanie lęków, róznych zaburzeń, moze
swiadczyc ich wystepowanie wyłącznie w obrebie konkretnej społeczności,
np.objaw Koro, spotykany w Malezji, objawiajacy sie intensywnym lękiem, że
organy seksualne zostaną wchłonięte do wewnątrz ciała, powodując smierć :-)))
Mnie najbardziej przekonuje wyjaśnianie fobii jako wyniku modelowania i
uczenia się, warunkowania
modelowanie:np.pani x odczuwa silny lek przed pajakami, kiedy x była mała
jej matka i babka za kazdym razem na widok pajaka wydawały głośne
okrzyki,piski,reagowały przerazeniem na samą myśl, że gdzies może byc
pająk.Na poziomie swiadomosci mała pani x zakodowała sobie,że skoro inni tak
boją sie pająka, to i ona powinna sie bać. Kopiowane reakcje lękowe zostały
przyswojone i wzmacniane przez otoczenie.
uczenie sie:np.pani y odczuwa lek przed ciemnością, jako dziecko za kare
zamykana była w szafie,doznawane wówczas uczucia strachu, niepokoju,
niepewnosci wytworzyły reakcje paniczną, poczucie utraty kontroli;
Fobia jest wynikiem warunkowania, kiedy dotąd obojetny bodziec zostaje
skojarzony z sytuacją urazową i wskutek zestawienia staje sie on budzącym
przerażenie przedmiotem, np.pan Y jadąc kiedyś autobusem doswiadczył
zawrotów głowy, bólu w klatce piersiowej i duszności, obawiajac się, ze to
moze byc zawał, wysiadł natychmiast z autobusu żeby zaczerpnąć świeżego
powietrza. Od tamtej pory nie odwazył się wsiąść do autobusu, obawiająć się
że ,,atak" może sie powtórzyć.
Za takim rozumieniem fobii przemawia również fakt,że najbardziej skuteczne w
ich leczeniu sa metody terapii behawioralnej, abstrahujące od genezy i
historii objawów
pozdrówka ;-)
Aneta