Re: Folia/w Kaliforni

From: Magdalena Bassett <m...@w...net>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Folia/w Kaliforni
Date: Mon, 30 Apr 2001 15:51:07 -0700

"Bogusław Bielawski" wrote:

> Zawsze myślałem, że taka "czarna folia" do ściółkowania to coś specjalnego
> przepuszczalnego dla wody i powietrza a nie poprostu folia którą można kupić
> u nas.
>
> Bogusław

W Kaliforni, gdzie pola sa uzywane naokolo przez 12 miesiecy, przewaznie
pod te sama uprawe, np. truskawki, wiekszosc roslin sadzi sie w czarnej
folii. Z czystej ciekawosci zjechalam kiedys na boczna droge, zeby sie
temu systemowi przyjrzec. Wygladalo to tak:
Ziemia wyglada na wyjalowiona, raczej piaszczysta. Jest uformowana w
plaskie, prostokatne skiby o szerokosci mniej wiecej 60 cm, z bokami o
wysokosci 15 cm. Te boki sa prawie pionowe. Czarna plastikowa folia,
gruba, ale nie sztywna, jest naciagnieta na skibe, jak rekaw, i
przymocowana do ziemi plastikowymi szpilkami. Miejsce miedzy skibami
jest wolne od folii. Wzdluz kazdej skiby sa dwa czarne weze z pipkami
umieszczonymi o 1-2 cm od naciecia, w ktorym rosnie roslina. Te weze
dostarczaja wode ze sztucznym nawozem w okreslonym czasie i ilosci.
Wiekszosc warzyw jest sprejowana srodkami owadobojczymi. Gdy te
truskawki dojrzeja, zbiera sie je recznie, ale np. salate scina z tych
skib maszyna, ktora okrakiem nad skiba jedzie i poziomymi tarczami
obcina glowki salaty, kapusty, czy kalafiorow. Po zbiorach zdejmuje sie
folie, cale pole sie orze, bronuje, wygladza, i znow formuje w skiby,
naciaga nowa folie (maszynowo).
Sa rowniez organiczne pola, gdzie nie stosuje sie ani srodkow
owadobojczych ani sztucznych nawozow. Stosuje sie rowniez czarna folie i
nawadnianie, ale dokarmia sie "herbata" z krowiego nawozu. Miedzy
rzedami sadzi sie kwiaty, ktore zapobiegaja owadom, jak np. turki wsrod pomidorow.
MB