Garnek na prazonki/prażynki/duszonki... czy jakoś tak :)

1. Data: 2004-06-22 16:57:13

Temat: Garnek na prazonki/prażynki/duszonki... czy jakoś tak :)
Od: "Ani" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kochani,

tak mnie coś naszło na tzw. prażynki (prażonki/duszonki), zamiast
tradycyjnego grilla... i w związku z tym poszukuję takiego specjalnego
żeliwnego gara z zakręcaną pokrywą - chyba, że jakieś inne naczynie tez może
sie do tego nadać?

Jadłam cos takiego tylko raz będąc w okolicach Bielska i bardzo mi
smakowało - nie wiecie gdzie w Krakowie można taki gar dostać?

A moze ktos przypomni mi dokładnie jak się takie coś robi - cos mi świta, że
najpierw wykłada się ten gar liśćmi białej kapusty, a potem układa się
partiami warzywa, ale czy na pewno?

Pozdrawiam smakowicie,
Ani :)

1. Data: 2004-06-22 16:57:58

Od: "dr Plama" <pasy(usuń to)@o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!!
Widziałem kiedyś takie żeliwne, skręcane kociołkiw Obi. Tylko cena była
niefajna:-(

Pozdrawiam
dr Plama

PS
Ja zawsze jadłem zapiekankę na bazie ziemniaków i kiełbachy (boczku) z
cebulką i ewentualnie marchewką. A kiedyś znajomi zrobili taki miks, że w
kociołku wylądowało prawie wszystko z lodówki, z dziwniejszych rzeczy m.in.:
ananas, buraczki, kiszona kapucha. Autentycznie było to czyszczenie lodówki.
Ale wyszło zajesmacznie.

1. Data: 2004-06-22 17:20:05

Od: "Aleksanderka" <n...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

moj dziadek uwielbia kociołki. robil je ze wszystkiego co mu wpadlo pod
reke, ale przede wszystkim ziemniaki, boczek, pomidory i mnostwo ziol.
czasmi dodawal tez do tego surowe jajka i robila sie taka specyficzna
jajeczniczka.
pozdrawiam :)

1. Data: 2004-06-22 18:54:50

Od: "anka" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ani" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
że
> najpierw wykłada się ten gar liśćmi białej kapusty, a potem układa się

Witam
Dobrze pamietasz i chodzi ci o prażone (pieczone, lub kilka innych nazw ;))
Ja nigdy nie wykładam gara liscmi kapusty, przykrywam nimi tylko szczelnie
gar gdy już wszystkie warstwy uloze. Do prazonych wykladam najczesciej:
ziemniaki, marchew, natke pietruszki, cebule, boczek, kilbase, sol i pieprz.
A robie to tak: na sam spod wkladam warstwe ziemniakow pokrojonych w
cwiartki, nastepnie cebule, marchew, boczek i kielbase, potem nac
pietruszki , wszystko sole i pieprze, i znowu ziemniaki itd. Na wierzch ok
0,5 kostki margaryny, ewentualnie dodatkowo skore z boczku, przykrywam
wszystko lisciem kapusty. Na ogniu trzymam minimum 30 minut.
Za garnkami do prazonych proponuje sie rozejrzec w okolicach Chrzanowa (na
trasie do Oświęcimia) w sklepach ogrodniczych ;) i tam gdzie można spotkać
grille.

--
pozdr
anka

1. Data: 2004-06-23 08:31:00

Od: "Margola Sularczyk" <margola@won_spamie.ruczaj.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tradycyjnego grilla... i w związku z tym poszukuję takiego specjalnego
> żeliwnego gara z zakręcaną pokrywą - chyba, że jakieś inne naczynie tez

U nas to duszone :) i dziadek robił w zwykłej gęsiarce, tylko do tego celu.

Margola

1. Data: 2004-06-23 18:10:13

Od: Boguslaw kempny <k...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ani wrote:
> [...]
>
> Jadłam cos takiego tylko raz będąc w okolicach Bielska i bardzo mi
> smakowało - nie wiecie gdzie w Krakowie można taki gar dostać?

Kolo Bielska to dosc popularne, bo kiedys te kociolki robili w odlewni w
Ustroniu (ze 20 kilometrow od Bielska), prawdopodobnie 'na fuche' bo w
sklepach ich nigdy nie bylo. Sam mam taki z dawnych czasow. Teraz jednak
chyba ktos je zaczal oficjalnie produkowac, bo kilka miesiecy temu
widzialem w sklepie w Gliwicach (taki z artykulami metalowymi,
piecykami, gwozdziami itp).
Co do przepisu - klasyczny to wylozyc garnek liscmi kapusty i potem
warstwami klasc ziemniaki, cebule, boczek i kielbase, przesypujac
pieprzem i sola. Gore przykryc tez lisciem kapusty i piec nad ogniskiem.
Jak dlugo - no, tu juz trzeba doswiadczenia, bo ognisko ognisku nierowne.
Mozna oczywiscie dodac jakies dodatkowe skladniki, jak sie ma pod reka.
Bardzo dobre jest np. z dodatkiem swiezo zebranych w lesie grzybow.

Mozesz dodac marchewki, pietruszki, papryke, seler, czosnek, lisc
laurowy, ziele angielskie, tymianek itp itp (oczywiscie nie wszystko na
raz -)) )
BK

1. Data: 2004-06-24 06:39:07

Od: "Kasia L." <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> chyba ktos je zaczal oficjalnie produkowac, bo kilka miesiecy temu
> widzialem w sklepie w Gliwicach (taki z artykulami metalowymi,
=====================
te garnki zeliwne teraz w supermaketach tez sprzedaja, tam gdzie grille.
Solidne, na nozkach tylko dosyc drogie. Sama myslalam zeby kupic bo moj tez
ze 40 lat juz ma:))) ale jak zobaczylam cene to stwierdzilam, ze stary jest
jeszcze calkiem dobry:)))
Narobiliscie mi smaku:)))

Bettina

1. Data: 2004-06-24 09:21:25

Od: "Toffi" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kasia L." <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> te garnki zeliwne teraz w supermaketach tez sprzedaja, tam gdzie grille.
> Solidne, na nozkach tylko dosyc drogie.

Tak z ciekawości to po ile są w marketach ? My kupiliśmy jakis miesiąc temu
w hurtowni ( takiej własnie garnkowej)
6- litrowy za 80 zł chyba . Jak duzo tańsze to nie odpisuj ;-))))

Pozdrawiam
Toffi tak czy siak zadowolona z zakupu :-)

1. Data: 2004-06-24 14:52:26

Od: "Kasia L." <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> [...]
> 6- litrowy za 80 zł chyba . Jak duzo tańsze to nie odpisuj ;-))))
>
> Pozdrawiam
> Toffi tak czy siak zadowolona z zakupu :-)

=============>
Gdzie tam tansze!!! Nie pamietam dokladnie ale 250 zl mi sie kojarzy.
Mozesz spokojnie cieszyc sie dalej:)))

Bettina

1. Data: 2004-06-24 15:02:24

Od: "Ani" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję wszystkim za rady i przepisy, jak sie to robiło :)
Postaram się poszukac czegos takiego w Krakowie - może właśnie w jakiejś
hurtowni albo sklepie metalowym?

Pozdrawiam smakowicie,
Ani :)

Bób