Re: Garnek na prazonki/prażynki/duszonki... czy jakoś tak :)

From: Boguslaw kempny <k...@s...com.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Garnek na prazonki/prażynki/duszonki... czy jakoś tak :)
Date: Wed, 23 Jun 2004 20:10:13 +0200

Ani wrote:
> Kochani,
>
> tak mnie coś naszło na tzw. prażynki (prażonki/duszonki), zamiast
> tradycyjnego grilla... i w związku z tym poszukuję takiego specjalnego
> żeliwnego gara z zakręcaną pokrywą - chyba, że jakieś inne naczynie tez może
> sie do tego nadać?
>
> Jadłam cos takiego tylko raz będąc w okolicach Bielska i bardzo mi
> smakowało - nie wiecie gdzie w Krakowie można taki gar dostać?

Kolo Bielska to dosc popularne, bo kiedys te kociolki robili w odlewni w
Ustroniu (ze 20 kilometrow od Bielska), prawdopodobnie 'na fuche' bo w
sklepach ich nigdy nie bylo. Sam mam taki z dawnych czasow. Teraz jednak
chyba ktos je zaczal oficjalnie produkowac, bo kilka miesiecy temu
widzialem w sklepie w Gliwicach (taki z artykulami metalowymi,
piecykami, gwozdziami itp).
Co do przepisu - klasyczny to wylozyc garnek liscmi kapusty i potem
warstwami klasc ziemniaki, cebule, boczek i kielbase, przesypujac
pieprzem i sola. Gore przykryc tez lisciem kapusty i piec nad ogniskiem.
Jak dlugo - no, tu juz trzeba doswiadczenia, bo ognisko ognisku nierowne.
Mozna oczywiscie dodac jakies dodatkowe skladniki, jak sie ma pod reka.
Bardzo dobre jest np. z dodatkiem swiezo zebranych w lesie grzybow.

Mozesz dodac marchewki, pietruszki, papryke, seler, czosnek, lisc
laurowy, ziele angielskie, tymianek itp itp (oczywiscie nie wszystko na
raz -)) )
BK