Golonka - ponownie

1. Data: 2000-07-24 07:22:52

Temat: Golonka - ponownie
Od: "Stanisław Cieślak" <s...@p...ckzeto.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ponawiam prośbę o przepis na golonkę

Staszek

1. Data: 2000-07-24 18:51:09

Temat: Re: Golonka - ponownie
Od: "ostry" <o...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Ponawiam prośbę o przepis na golonkę

Już kiedyś pisałem, ale niech tam :) - nie każę Ci spadać na archiwum bo nie
chodzi :)

W zależności od ilości osób kupujemy po jednej golonce z kością na twarz -
jeśli sami faceci to pow 1 kg sztuak, jeśli dla kobiet to ok. 70 dag :)
Do tego potrzbna będzie brytfanna, pół litra piwa, ok. kilograma kapusty
kiszonej, średnio kwaśnej, kilka śliwek suszonych, parę suszonych grzybków,
poza tym standardowo, sól i pieprz oraz ziele ang. pieprz ziar. czar ?:) i
liście laurowe zwane bobkowymi. Grzybki zaparzamy, po wsytudzeniu kroimy na
kawałki, wywar zostawiamy, śliwki kroimy na kwałki, jeśli kapusta jest bez
marchewki dobrze byłoby utzrć ze dwie dorodne, no i jeszcze odrobina kminku
:)

Golonkę obsmażamy na ostrym ogniu ( oczywiście w tłuszczu :), zdejmujemy
zpatelni i wystudzamy ( pzrepis czasochłonny ale wiecie jak to jest - no
payn no fun - lub jak mówią narciarze ekstremalni do or die :)))).
Następnie lasujemy - dla niewtajemniczony "uwalniamy z kości" golonkę,
zwijamy ją ( taka jakby rolada - BTW można ten środek roladki czymś
wysmarować lub faszerować - czemu nie?:) - jak jak pamiętam wysmarowałem
musztardą ). Po zwinięciu spinamy szpikulcami lub zwijamy nićmi
spożywczymi - to nie znaczy takimi, które można jeść :) - poczym ponownie
pogrzewamy tłuszczyk na patelni ( zdecydowanie swojski smalec lub tłuszcz
wytopiony z wędzonego boczku :), smażymy na tym tłuszczu golonkę ( a będąc
dosłownym roladkę naszą :), po ostrym przesmażeniu podlewamy piwem,
wyjmujemy mięcho nasze powszednie, wrzucamy grzybki, śliwki i marchew,
wlewamy resztę piwa o ile jeszcze jakaś reszta została :), zagotowujemy i
wyłączamy gaz ( prąd ?:).

Do brytfanki na dno wykładamy równą warstwę kapusty, zalewamy ją "sosem"
piwnym z patelni, wkłdamy koszyczek z zielem ang., piprzem czar ziar oraz
liściem bobkowym, dodajemy kminku, układamy na tym golonki, delikatnie je
solimy i pieprzymy. Przykrywamy i wstawiamy do piekarnika ( ok. 250 st. ),
co jakiś czas dolewamy ubytek płynu ( wg. uznania ). Jak już ocenisz, że
goloneczkja będzie ok. za 30 min. to wody dolej tylae aby cała został
wchłonięta lub wyparowana.

W ten sposób mamy golonkę + przystawkę ( kapusta kiszona ) - można jeszcze
do tego podać ziemniaczki ale po co się opychać ?:)

Ja moej piekłem ok 6 h. :))) jak kolega szedł do mnie na kolecje ( cały
dzień nic nie jadł z nastawieniem :) to powiedział, że nawet gdyby nie
wiedział gdzie mieszkam ( 7 piętro ) to od parteru prowadził go zapach
:)))))))))

ostry

1. Data: 2000-07-25 05:00:11

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

ostry <o...@e...com.pl> wrote:

> [...]
> poza tym standardowo, sól i pieprz oraz ziele ang. pieprz ziar. czar ?:) i

Przepis wydaje sie niezwykle atrakcyjny, ale czy moglbys zdrazic skad
pochodzi? Rzecz w tym, ze nie przypomina specjalnie golonek, ktore
jadalem w Bawarii, ani tych, ktore znajduje w niemieckich przepisach.
Rzecz jasna Bawaria to kraj o bogatej kuchni, wiec pewnie niejeden
przepis tam maja.

Wladyslaw

1. Data: 2000-07-25 07:01:59

Od: "ostry" <o...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jadalem w Bawarii, ani tych, ktore znajduje w niemieckich przepisach.
> Rzecz jasna Bawaria to kraj o bogatej kuchni, wiec pewnie niejeden

To pewnie nie jest po bawarsku, bo przepis pochodzi z mojej glowy :)
Ale golonka jest rewelacyjna - polecam, a szefom kuchni udzielam
autoryzacji, pod warunkiem, ze wkarcie bedzie Golonka Ostrego ;)

OS3

BTW - móglbys wrzucic przepis na taka prawdziwie po bawarsku :)

1. Data: 2000-07-25 16:48:09

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

ostry <o...@e...com.pl> wrote:

> [...]
>
> OS3
>
> BTW - móglbys wrzucic przepis na taka prawdziwie po bawarsku :)

Juz kiedys, calkim niedawno, podawalem. Jest gdzies w archiwum.
A twoj przepis, powtarzam, wydajes ie niezwykla atrakcyjny i taki w
guscie bawarskim.

Wladyslaw

1. Data: 2000-07-28 10:25:04

Od: e...@p...com (Mariusz Marczak) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 25 Jul 2000 16:48:09 GMT, w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
wrote:

>Juz kiedys, calkim niedawno, podawalem. Jest gdzies w archiwum.
[99-01-25 oraz 99-12-29 Wladyslaw Los napisal (cytat)]

Oto przepis na pawdziwa golonke po bawarsku (bayerische Schweinhaxe):

2 tylne golonki po ok. 0,8 - 1 kg.
sol, bialy pieprz
30 g smalcu
1/4 litra goracej wody
1 cebula
1 lisc bobkowy
2 gozdziki
2 jagody jalowca
1/8 l ciemnego piwa, np. porteru
zasmazka ze smalcu i maki

Golonki oczyscic i ostrym nozem ponacinac skorki w ukosna kratke.
Obficie posolic i popieprzyc. W brytfannie roztopic smalec i obsmazyc
nim golonki. Podlac 1/8 l. wody.
Cebule obrac i przeciac na pol. Jedna polowe naszpikowac gozdzikami,
druga kawlkami liscia bobkowego. Wlozyc do bratfanny wraz z kawalkami
jalowca. Piec golonki ok. 2 godz. w piecu o temp. 200 stopni C.
podlewajac od czasu do czasu woda. Po godzinie pieczenia opedzlowac
golonki piwem, dzieki czemu uzyskamy chrupiaca skorke.
Po upieczeniu wyjmujemy golonki z brytfanny, sos z dna brytfanny
przecedzamy przez sito i nieco zageszczamy zasmazka. Sos podajemy do
golonki w sosjerce.

Podajemy po pol golonki na osobe z kwsna kapusta (moze byc podduszona
ze
smalcem i przyprawami, ewentualnie jablkiem) oraz knedlem bulczanym.
Jednak mozna tez podac ja po prostu z salatka kartoflana (ogotowane
maczyste kartofle na zimno, przyprawione olejem i octem) -- taka
Schweinhaxe jadlem w piwiarni przy klasztorze w Andechs, miescu
slawnym
wsrod bawarskich piwoszy.

Wladyslaw

[koniec cytatu]