Re: Golonka - ponownie

From: e...@p...com (Mariusz Marczak)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Golonka - ponownie
Date: Fri, 28 Jul 2000 10:25:04 GMT

On Tue, 25 Jul 2000 16:48:09 GMT, w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
wrote:

>Juz kiedys, calkim niedawno, podawalem. Jest gdzies w archiwum.
[99-01-25 oraz 99-12-29 Wladyslaw Los napisal (cytat)]

Oto przepis na pawdziwa golonke po bawarsku (bayerische Schweinhaxe):

2 tylne golonki po ok. 0,8 - 1 kg.
sol, bialy pieprz
30 g smalcu
1/4 litra goracej wody
1 cebula
1 lisc bobkowy
2 gozdziki
2 jagody jalowca
1/8 l ciemnego piwa, np. porteru
zasmazka ze smalcu i maki

Golonki oczyscic i ostrym nozem ponacinac skorki w ukosna kratke.
Obficie posolic i popieprzyc. W brytfannie roztopic smalec i obsmazyc
nim golonki. Podlac 1/8 l. wody.
Cebule obrac i przeciac na pol. Jedna polowe naszpikowac gozdzikami,
druga kawlkami liscia bobkowego. Wlozyc do bratfanny wraz z kawalkami
jalowca. Piec golonki ok. 2 godz. w piecu o temp. 200 stopni C.
podlewajac od czasu do czasu woda. Po godzinie pieczenia opedzlowac
golonki piwem, dzieki czemu uzyskamy chrupiaca skorke.
Po upieczeniu wyjmujemy golonki z brytfanny, sos z dna brytfanny
przecedzamy przez sito i nieco zageszczamy zasmazka. Sos podajemy do
golonki w sosjerce.

Podajemy po pol golonki na osobe z kwsna kapusta (moze byc podduszona
ze
smalcem i przyprawami, ewentualnie jablkiem) oraz knedlem bulczanym.
Jednak mozna tez podac ja po prostu z salatka kartoflana (ogotowane
maczyste kartofle na zimno, przyprawione olejem i octem) -- taka
Schweinhaxe jadlem w piwiarni przy klasztorze w Andechs, miescu
slawnym
wsrod bawarskich piwoszy.

Wladyslaw

[koniec cytatu]