Re: Grupa krwi rodziców i dziecka.

1. Data: 2001-10-13 12:29:02

Temat: Re: Grupa krwi rodziców i dziecka.
Od: "KateS" <s...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niestety są dwa warianty jednakowo prawdopodobne, co do grupy krwi ojca: A,
lub AB ( grupy 0 i B są tutaj wykluczone), czynnik Rh z pewnością jest
dodatni (+). Chociaż jeżeli przyjąć, że grupa krwi AB jest najrzadziej
spotykana w społeczeństwie (polskim-mam nadzieję, że takie wchodzi w
rachubę), wariant A wydaje się bardziej prawdopodobny. W takich przypadkach
wykonuje się badanie genów, jest ono jednak kosztowne i kłopotliwe. Zasady
dziedziczenia grup krwi są bardzo proste (nawet dla laików), obowiązuje
zasada "fifty-fifty", po połowie genów od mamusi i tatusia, los decyduje
którą z połówek akurat otrzymamy. Tak więc to dziecko ma grupę krwi
dokładnie A0, natomiast matka B0, ale ponieważ połówka 0 jest recesywna
(niedominująca, pozostaje "w uśpieniu") lecz może być przekazana potomstwu.
Jeżeli od drugiego z rodziców maluch też dostanie 0, będzie miał grupę 00
czyli po prostu 0, ale w tym przypadku otrzymał drugą połówkę A, która
występuje w grupach krwi A (AA lub A0 -to możemy wywnioskować po grupach
krwi rodziców tego osobnika czyli dziadkach malucha, zwykle nazywa się ją A
chyba, że chcemy badać sprawy dziedziczenia) oraz grupie AB. Czynniki Rh (+
oraz -), też otrzymujemy dwa od każdego z rodziców, ale z nich dwóch + jest
zawsze dominującą połówką, więc sam rozumiesz. Informacje na ten temat
znajdziesz zapewne pod hasłem "Dziedziczenie+krew" (lub coś w tym stylu),
albo praktycznie w każdej fizjologii czy genetyce.
Jeżeli o mnie chodzi te tematy to moja pasją.
KateS

Wysłano z: s...@p...onet.pl