Awantura? Schering AG vs MRKCh ??

1. Data: 2001-10-13 14:37:10

Temat: Awantura? Schering AG vs MRKCh ??
Od: f...@s...bigfoot.com (Franz Maurer™) szukaj wiadomości tego autora

material z Dziennika Polskiego:

Spór o bonefos
Małopolska Kasa Chorych uważa, że straciła 840 tys. zł
(INF. WŁ.) Bonefos jest zarejestrowany w Polsce jako lek podawany
kobietom chorym na raka piersi. Jedno opakowanie kosztuje 640 zł i
koszt ten w 100 procentach jest refundowany przez kasy chorych. Firma
Schering AG, producent bonefosu, reklamowała go jednak także jako lek
działający w innych dolegliwościach. Zdaniem Małopolskiej Kasy
Chorych, bonefos był przepisywany na te dolegliwości i w całości
refundowany, w efekcie czego kasa straciła - jak wynika z jej
szacunków - 840 tys. zł.
Bonefos (nazwa międzynarodowa: klodronian) został dopuszczony do
obrotu na terenie Polski jako lek podawany kobietom chorym na raka
piersi. W materiale reklamowym producent jednak informuje, że jest on
skuteczny również do utrzymania równowagi kostnej, daje wielką szansę
na zredukowanie częstotliwości występowania złamań i poprawę
samopoczucia pacjentek. W reklamie jest też napisane, że bonefos
przyjmowany doustnie zapobiega utracie tkanki kostnej u kobiet przed
menopauzą (czyli przeciwdziała osteoporozie).

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że reklama
producenta zaleca lek do stosowania także w tych dolegliwościach, w
których nie został on dopuszczony do obrotu w Polsce; jest to
sprzeczne z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także z
zarządzeniem ministra zdrowia, w myśl którego w reklamie nie mogą
znajdować się informacje niezgodne z dokumentacją, na podstawie której
preparat został wpisany do rejestru leków. Rozszerzenie wskazań leku
wymaga odrębnej procedury rejestracyjnej, co nie miało miejsca. W
konkluzji urząd wezwał producenta bonefosu do zmodyfikowania treści
reklamy.

Firma tylko częściowo zgadza się z zarzutami urzędu. Jak podkreśla
Ewa Sęk z Schering AG, zgodnie z cytowanym rozporządzeniem informacja
o środkach farmaceutycznych nie może pomijać aktualnych danych
dotyczących działań leku. - Podanie przez nas informacji
zakwestionowanych przez urząd miało przedstawić lekarzom aktualny stan
wiedzy na temat leku - podkreśla. Niemniej firma zgodziła się, że dane
z badań klinicznych, uzasadniających informacje podane w materiale
reklamowym, nie zostały objęte rejestracją i nie znalazły się w ulotce
dołączonej do leku. Z tego też powodu Schering AG jest gotowy w
całości zastosować się do uwag zgłoszonych przez urząd i zmienić
przygotowywany właśnie kolejny materiał reklamowy.

Na tym jednak nie koniec, bo Małopolska Kasa Chorych uważa, że
firma Schering AG powinna zwrócić jej 840 tys. zł, które utraciła z
tytułu refundowania bonefosu przepisywanego na schorzenia inne niż rak
piersi. Z pismem w tej sprawie tydzień temu kasa wystąpiła do centrali
firmy w Berlinie i czeka na odpowiedź.

Dyrektor Jacek Kukurba zapowiedział, że jeśli producent leku nie
odda pieniędzy, sprawę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.

////
i jeszcze jeden link:
http://krakow.naszemiasto.pl/wiadomosci/?tt=40&ii=10
7892&nn=1&ses_mm=a62b88587eaeb004793ebb186d4af7dc
gdzie mozna wyczytac ze:
"Dyrektor Kukurba twierdzi, że podobnych przypadków na farmaceutycznym
rynku jest więcej. Nie zaprzeczył, że kasa zajmie się kolejnymi i
jeśli uzyska potwierdzenie swoich podejrzeń, będzie występować z
kolejnymi roszczeniami, nawet do sądu. "

Takie moje pytanka:
- ciekawe czy tylko MRKCh ma zamiar domagac dudtkow od Schering'a?
- jak MRKCh zamierza udowodnic Scheringowi swoje zarzuty?
- czemu pan Kukurba teraz sie tak nagle obudzil i skoro podobnych
przypadkow jest wiecej.... czyzby syndrom LZS? (lecacego ze stolka)?
- jak to jest naprawde z Bonefosem?

Obysmy zdrowi byli w tym chorym swiecie....

--
Franz M.
franzmaurer[at]bigfoot.com

expert na pl.sci.medycyna:
A w ogole picie alkoholu juz jest niemodne i nieekologiczne.

2. Data: 2001-10-13 17:04:32

Temat: Re: Awantura? Schering AG vs MRKCh ??
Od: p...@a...torun.pl (Piotr Kasztelowicz) szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 13 Oct 2001 14:37:10 GMT, f...@s...bigfoot.com
(Franz Maurer™) wrote:

Moje pytanie czy jest to spór o bonrfos czy spór o stosowanie
bifosfonianów w chorobach nowotworowych w ogóle.
Ja widziałbym ten problem właśnie jako pytanie czy bifosfoniany
pomagają chorym na ciężkie choroby nowotworowe w ogóle

> [...]
>przyjmowany doustnie zapobiega utracie tkanki kostnej u kobiet przed
>menopauzą (czyli przeciwdziała osteoporozie).

jest to ogólne działanie bifosfonianów - chociaż w tych wskazaniach
zaleca się raczej inny lek z tej grupy (i innej firmy). Trzeba
udowodnić, że klodrionian jest też skuteczny albo lepiej
że aż tak skuteczny jak dwa leki z tej grupy uznane jako primary
choice w leczeniu osteoporozy. Ponieważ część publikacji
wymienia klodronian, przypuszczam, że jest to możliwe.

>Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że reklama
>producenta zaleca lek do stosowania także w tych dolegliwościach, w
>których nie został on dopuszczony do obrotu w Polsce;

no ale został może dopuszczony przez FDA - nie wiem, nie sprawdzałem
- ale lepiej niech Urząd Ochrony Konsumentów to sprawdzi.

> [...]
>z badań klinicznych, uzasadniających informacje podane w materiale
>reklamowym, nie zostały objęte rejestracją i nie znalazły się w ulotce

jeśli są to mocne dane - czyli dobre publikacje, to w przypadku
sformułowania np. "badania kliniczne takie a takie opublikowane
np. w czasopiśmie Lancet wskazują, że lek także ....."
nie widzę w takim sformułowaniu nic złego jest to sądze także
legal by law.

>firma Schering AG powinna zwrócić jej 840 tys. zł, które utraciła z
>tytułu refundowania bonefosu przepisywanego na schorzenia inne niż rak
>piersi.

w końcu o wskazaniach decyduje lekarz ... i jeśli on na podstawie
własnej wiedzy i dostępnej literatury lek przepisał to trudno
jest podważyć jego kompetencje.

>Dyrektor Jacek Kukurba zapowiedział, że jeśli producent leku nie
>odda pieniędzy, sprawę będzie musiał rozstrzygnąć sąd.

z tego co wiem Jacek Kurkuba jest także lekarzem i jeśli ten proces
przegra, co będzie oznaczało, że pomawiał lekarzy zapisujących
ten lek o niekompetencje może się zająć nim sąd lekarski i orzec
pozbawienie go prawa wykonywania zawodu do końca życia.
Tak więc dr Kurkuba moim zdaniem dużo ryzykuje tym bardziej,
że niedługo firmy, którą kieruje już nie będzie. A przypuszczam,
że ten proces jest dla Sheringa do wygrania.

P.

Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

3. Data: 2001-10-13 17:24:11

Od: Artur Drzewiecki <d...@p...bez.onet.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

>z tego co wiem Jacek Kurkuba jest także lekarzem
NIE jest. Z wykształcenia jest TECHNIKIEM RTG.
Gdy tworzono Kasy Chorych jakiś dziennikarz napisał, że jest radiologiem
i stąd się wziął ten błąd.
--
Politycznie niepoprawny Artur Drzewiecki

Jeśli chcesz wysłać mi list, usuń słowa "bez." i "spamu." z mego adresu w nagłówku.

4. Data: 2001-10-15 06:31:20

Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Spór raczej nie jest o wskazania leku, tylko o sposób przepisywania, a co za
tym idzie refundacji!

Bonefos jest refundowany jako lek stosowany w chorobie nowotworowej,
natomiast nie jest refundowany jeżeli wskazaniem jest osteoporoza.

IMHO lekarze przepisywali go w osteoporozie na recepcie na choroby
przewlekłe i był refundowany jak na choroby nowotworowe.

Przypuszczam, że jeżeli sprawa tak się miała to kasy tych pieniędzy nie
odzyskają, a już z cała pewnością nie od firmy Schering.

--
IRenka

mailto:a...@p...pl

" I 8-go dnia Pan popatrzył na świat i stworzył inżynierów"

Cały problem wzią się z tąd, że kwoty stały się zbyt wysokie aby obciążyć
nimi lekarzy dlatego teraz próbuje się obciążyć firme.

5. Data: 2001-10-15 07:30:48

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 15 Oct 2001, APZW wrote:

> [...]
>
> Przypuszczam, że jeżeli sprawa tak się miała to kasy tych pieniędzy nie
> odzyskają, a już z cała pewnością nie od firmy Schering.

Jesli sie tworzy glupie rozporzadzenie na temat recept to sa
takie efekty. A dlaczego lek nie mialby byc refundowany
chorym na osteoporoze skoro to tez choroba przewlekla?

Prosze jeszcze raz zobaczyc na http://polscy-lekarze.net/recepty

o tym, ze jest to zle rozporzadzenie i to nie lekarze a kasa
chorych powinna okreslac co komu refundowac juz wlasnie
tam pisalismy

P.
----

6. Data: 2001-10-15 08:02:58

Od: f...@s...bigfoot.com (Franz Maurer) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 15 Oct 2001 09:30:48 +0200, Piotr Kasztelowicz

>Jesli sie tworzy glupie rozporzadzenie na temat recept to sa
>takie efekty. A dlaczego lek nie mialby byc refundowany
>chorym na osteoporoze skoro to tez choroba przewlekla?

Bo widocznie koszt takiej terapii przy uzyciu Bonefosu przekracza
granice zdrowego rozsadku skoro sa znacznie tansze rozwiazania
alternatywne.

>kasa chorych powinna okreslac co komu refundowac.
Kasa? Ci radni AWS i wiceprzewodniczacy Malopolskiej Spolki Weglowej
niejaki pan Deja ???? No bez przesady...

Tego typu sprawy regulowac powinny jednoznaczne przepisy a kasa
powinna byc organem weryfikujacym czy sa one respektowane czy nie.

Jesli widze na recepcie z "P" Biseptol i ACC to wiem ze lekarz albo
jest matolkiem albo lamie prawo...
Jezeli wiedza lekarza ma opierac sie tylko na informacjach firmy
farmaceutycznej to ja dziekuje za takie leczenie.
Lekarze chyba maja listy lekow refundowanych i listy chorob
przewleklych z wyszczegolnieniem preparatow ktore mozna przepisywac na
recepty "P" - jesli nie doczytali ze nie ma tam Bonefosu to tylko ich
wina.
I to oni powinni zaplacic te 840 tysiecy....

7. Data: 2001-10-15 08:30:35

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 15 Oct 2001, Franz Maurer wrote:

> Jesli widze na recepcie z "P" Biseptol i ACC to wiem ze lekarz albo
> jest matolkiem albo lamie prawo...

Akurat wlasnie ACC mozna refundowac - czy jest pan profesjonalista
w tej dziedzinie? Jesli nie to Panie Mauer - powiem Panu po pomorsku
- w jakich chorobach suche selbst. Jednak tym postingiem jedno
Pan pokazal. Ze sie Pan na tym nie zna.

Sei ruhig!!

P.
----

8. Data: 2001-10-15 08:33:31

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 13 Oct 2001, Artur Drzewiecki wrote:

> NIE jest. Z wykształcenia jest TECHNIKIEM RTG.

to jesli to jest prawda i ma taki professional background
to chyba nie jest partner do dyskusji dla nas na ten temat?

P.
----

9. Data: 2001-10-15 08:35:49

Od: f...@s...bigfoot.com (Franz Maurer) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 15 Oct 2001 10:30:35 +0200, Piotr Kasztelowicz

> [...]
>w tej dziedzinie? Jesli nie to Panie Mauer - powiem Panu po pomorsku
>- w jakich chorobach suche selbst. Jednak tym postingiem jedno

I oto doktnal Pan sedna sprawy - lekarze nie znaja zasad odplatnosci
za leki w zaleznosci od przeznaczenia stosowania leku...

Zestaw Biseptol + ACC nie wskazuje na mukowiscydoze, prawda?
ACC refunduje sie tyle tylko ze odplatnosc jest zupelnie inna w
przypadku przeziebienia a zupelnie inna w przypadku mukowiscydozy,
prawda?

Z Bonefosem jest dokladnie tak samo jak w tym przykladzie - odplatnosc
jest uzalezniona od jednoski chorobowej.

Jezeli lekarz nie wie ze przeziebionemu pacjentowi nie moze przepisac
ACC na recepcie z "P" to powinien sam za to zaplacic...
Za wlasna niekompetencje...

10. Data: 2001-10-15 08:37:43

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 15 Oct 2001, Franz Maurer wrote:

> I to oni powinni zaplacic te 840 tysiecy....

Nie kasa chorych - i jestem pewien, ze zaplaci.
Fakt - jest dziura prawna - ale kasy, ktore
braly udzial, o czym przyznal Andrzej Strug
w opracowywaniu na temat nowego rozporzadzenia
recept same sa sobie winne.

Mogly wylczac z procesu okreslania komu sie
nalezy a komu nie znizka lekarza - postulowalismy
takie rozpoznania - http://poslcy-lekarze.net/recepty.
Jesli uparli sie aby nie zadawac sobie zadnego
trudu w tej materii a spuszczac to na barki lekarza,
ktory w ogole sie nie powinien tym zajmowac (tylko
leczeniem) to niech placa ...

Matolami sa Ci, co okreslaja glupie (stupid) prawo
a nie lekarze Panie Franz Mauer i prosze nie obrazac
lekarzy.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>