Re: Homeopatia to tylko efekt placebo...

Data: 2001-11-22 12:20:55
Temat: Re: Homeopatia to tylko efekt placebo...
Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>

WuTomek wrote:

> Ten syropek został mi przepisany przez tę samą osobę, po wcześniejszym
> przepisaniu syropu, który zazwyczaj pomagał w dużym stopniu, a tym
> razem pomógł w bardzo nieznacznym. Oczywiście, że jakaś tam
> autosugestia może być, ale ja też całkiem tępy nie jestem :))))

To nieporozumienie, autosugestia czy sugestia nie mają nic wspólnego z
inteligencją. Gdyby tak było, to badacze - skądinąd często ludzie inteligentni
- nie musieliby się zabezpieczać przed wpływem (auto)sugestii na wyniki badań.
Nie byłoby potrzeby istnienia tzw. podwójnie ślepej próby.

> Ja mam bardzo obiektywną metodę z mojego punktu widzenia,
> albo mogę spać, albo nie :))) Lek pomógł - mogłem spać.
> Przy okazji spała moja żona, której wcześniej swoim kaszlem
> skutecznie przeszkadzałem. Czy znasz działanie autosugestii
> podczas snu ? Weszliśmy na śliski grunt :)))

Nic podobnego, znowu mamy do czynienia z nieporozumieniem. Mechanizm działania
efektu placebo jest subiektywny, ale efekty - często obiektywnie mierzalne.

Leszek