Jak sie robi PYZY ?

81. Data: 2005-11-17 09:51:46

Temat: Re: Jak sie robi PYZY ?
Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barto" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
news:dlfqvt$37q$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Czy tylko cepeliny? A kartacze, to nie?????????

Musiałbym pomęczyć dziadka lub babcię (którzy jednak juz nie żyją), czy
kartacz różni się od cepelinów czymś ponad nazwą. Albo przeanalizować stos
przepisów, ale tych ze starych książek kucharskich, bo te nowe... (naciąłem
się już na "kuchnię śląską", która ze Śląskiem miała mało wspólnego).

Może to podobnie jak z "tłóknem" i "meltanem" - potrawa ta sama, tylko jedna
nazwa słowiańska, a druga bałtyjska?

Dominik Jan Domin

82. Data: 2005-11-17 09:54:13

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/37
26/idc/5/ są
> knedle, a to
> http://www.wrotapodlasia.pl/pl/region/na+podaskim+st
ole/kartacz.htm są
> pyzy. Czytając uważnie znajdziesz różnicę. W ten sposób może wreszcie
> zrozumiesz czym różnią się knedle od pyz.

Czytam i widzę, że ta potrawa to kartacz, a nie pyza. :P

Nie zmienia to faktu, że pyza jest drożdżowa :)

DJD

83. Data: 2005-11-17 10:14:58

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 17 Nov 2005 10:54:13 +0100, "Dominik Jan Domin"
<d...@p...onet.pl> wrote:

>Nie zmienia to faktu, ?e pyza jest dro?d?owa :)
>
>DJD

Niekoniecznie (tylko ciagne watek :PPP )

Pierz
K.T. - starannie opakowana

84. Data: 2005-11-17 11:05:51

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomosci news:b0mon1pf5p8uglrd1s5j4of7oq644k18iq@4ax.com...

> Niekoniecznie (tylko ciagne watek :PPP )

Niekoniecznie, ale TEZ.

Dominik Jan Domin

85. Data: 2005-11-17 11:18:24

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

Ale nie jako glowne pyzy :P

Pierz
K.T. - starannie opakowana

86. Data: 2005-11-17 11:29:00

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomosci news:anpon11oo043307krv05sfr9qiu9gq98v9@4ax.com...
> On Thu, 17 Nov 2005 12:05:51 +0100, "Dominik Jan Domin"
> <d...@p...onet.pl> wrote:

> Ale nie jako glowne pyzy :P

Jako glówne - bowiem jak widze, to w przepisach stoi glównie albo "pyzy",
albo "pyzy ziemniaczane".

Zreszta to mi wszystko jedno, czy glówne czy poboczne - jedno i drugie to sa
galki i tyle :)

Dominik Jan Domin

87. Data: 2005-11-17 14:06:05

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Jan Domin napisał(a):
> Jako glówne - bowiem jak widze, to w przepisach stoi glównie albo "pyzy",
> albo "pyzy ziemniaczane".

Jeszcze i pyzy nadziewane a wówczas są to kartacze zwane równiez i

> Zreszta to mi wszystko jedno, czy glówne czy poboczne - jedno i drugie to sa
> galki i tyle :)

... cepelinami [ze wzgledu na kształt] lub bez nadzienia oponki czyli
spłaszczone kulki [gałki] z dziurką.
:-P
pozdr. Jerzy

88. Data: 2005-11-17 14:24:58

Od: Gamon' <robaczyfka_M@LPA_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc!

Krystyna Chiger wrote:
> Ale ciasto na knedle jest z gotowanych
> ziemniaków, troche zbliżone do tego na kopytka, a na pyzy jest
> głównie z surowych, z niewielkim dodatkiem gotowanych.
To nawet widac po kolorze :)
To tak jak z kluchami przecierakami i lyzka kladzionymi :)

Pozdrawiam ogrodniczo,
robal.

89. Data: 2005-11-17 14:44:43

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krystyna Chiger napisał(a):
> Mogą byc i z truskawką :) Ale ciasto na knedle jest z gotowanych
> ziemniaków, troche zbliżone do tego na kopytka, a na pyzy jest
> głównie z surowych, z niewielkim dodatkiem gotowanych. [...]

Dlaczego niewielkim a nie circa about 50/50?
pozdr. Jerzy

90. Data: 2005-11-17 15:47:02

Od: "Adamus" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ściślej mówiąc, to są "Pampuchy drożdżowe" a potocznie nazywa się je pyzami.
Pyzy są ziemniaczane.

Pozdrawiam
Adamus

Użytkownik "Lia" <L...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

polskie nazwy przypraw: turmeric & fenugreek
Coś pysznego z piersi kurczaka
Sajgonki po mojemu...
Jak zrobić placki do kebabów ?
Mus czosnkowy???