Re: Jak się robi Śliwowicę ?

From: p...@p...onet.pl
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Jak się robi Śliwowicę ?
Date: 26 Dec 2003 17:08:12 +0100

Witam wszystkich po dłuższej przerwie.

> Mój małżonek doszedł do wniosku, ze skoro z wina gronowego
> można zrobić koniak, to ze śliwkowego śliwowicę:-)

I ma rację

> To ja się jeszcze postaram dowiedzieć jak się robi Łącką:-)

Śliwowica Łącka robiona jest ze śliwek węgierek rosnących w Nowo Sadeczczyźnie,
Czyste powietrze tamtych okolic sprawia ze smak tych śliwek jest wyborny.
Fermentuje się te śliwki częściowo wydrylowane, z cukrem i następnie poddaje
kiklkukrotnej destylacji do otrzymania ok 72 - 75 "oktanów". Po destylacji
powinno się ten spirytus leżakować kilka lat w dębowych beczkach jednak nasi
łąccy górale nie maja na to czasu i dlatego czuje się w niej lekki posmak
drożdży. Mimo to 1/2 l tego specjału kosztuje u nich ok 30 zł. Do domowej
produkcji polecam nalewki śliwkowe, są prostrze w produkcji a smakują i idą do
głowy równie równie dobrze, mimo ze są słabsze maja od 35 do 40 "oktanów".Mam
przepisy na 3 rodzaje takich nalewek, słodzonej, słodkiej i wytrawnej. Słodzona
jest najmocniejsza (40 "oktanów"), moc można regulować ilością dodanej wody.
Słodka ma bogatszy zpach i smak i jest nieco kwaśniejsza od poprzedniej i
jedniocześnie słabsza ma ok 35 "oktanów".
Pozdrawiam
Paweł Woynowski