21. Data: 2023-08-22 11:33:29

Temat: Re: Jak zrobić lody, nie zamarzające na kamień w zamrażarce?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-22, cef <c...@i...pl> wrote:

> Normalnie.
> Ustalam numer do zakładu konkretnego. Dzwonię, szukam kontaktu
> do szefa produkcji albo technologa i przedstawiam swój problem.
> Możesz wymyślić jakiś bajer, że prowadzisz badania nad zawartością albo coś
> i że ich lody wypadają dziwnie w próbach.
> Trzeba być tylko odpornym, żeby nie dać się spławić, ale wtedy
> wystarczy postraszyć prasą, że napiszą, że nie wiadomo z czego lody robią.
> Napisz jak Ci poszło :-)

Wykoncypowałem, że łatwiej mi będzie wydać syna za córkę takiego szefa
produkcji, spić go na weselu i wtedy wyciągnąć informację. Dam znać jak
już będzie po wszystkim.

--
Marcin

22. Data: 2023-08-23 11:48:22

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> [...]
> sporo. Podobne lubi podobne i dlatego gliceryna ma powinowactwo do tego
> typu tłuszczów (ich estrów z gliceryną). Na tym polega jej rola m.in. jako
> emulgatora. Ale takie powinowactwo i rola również oznacza, że w fazie
> wodnej tej gliceryny (w stanie wolnym) może wcale nie być więc może i nie
> być skuteczna w przeszkadzaniu tworzenia się lodu o dowolnej morfologii.
>
> Natomiast siedząc na powierzchni fazy tłuszczowej, jak najbardziej może
> np. wpływać na morfologię tej fazy ułatwiając stabilizacje emulsji.
> Proces zamrażania niekoniecznie musi wynikać wyłacznie z zachowania wody.

Przyjmijmy, że lody to emulsja tłuszczów w roztworze wodnym, a dodatkowo
zawiesina jakichś farfocli, na przykład owocowych. Taki model założyłem.
Przy mrożeniu do -10°C w przestrzeniach międzyfarfoclowych pojawiają
się kryształy lodu, a pozostały roztwór zwiększa stężenie. Przy dalszym
obniżaniu temperatury kryształy się powiększają, a stężenie roztworu rośnie.
Zwiększona ciasnota usztywnia całość. Żeby zachować miękkość w niższych
temperaturach, należy [1] uczynić emulsję bardziej drobnokropelkową,
by w mniejszych przestrzeniach wzraztały mniejsze kryształy, albo
[2] przeszkodzić we wzroście monokryształów, mimo dostatku miejsca.
Zakładam, że gliceryna może pełnić rolę przeszkadzajki.

> Tak, ale trzeba podchodzić ostroznie. Zmarnować 1kg lodów to grzech.

Lepiej zjeść i się rozchorować, niż by miały się dary boże zmarnować.

--
Jarek

23. Data: 2023-08-26 01:00:03

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-23, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
> [2] przeszkodzić we wzroście monokryształów, mimo dostatku miejsca.
> Zakładam, że gliceryna może pełnić rolę przeszkadzajki.

Może, o ile będzie w fazie wodnej. Jak tłuszczu dużo, to MZ przy kilku
procentacach wagowych na całość lodów może cała siedzieć na/w tłuszczu.

> Lepiej zjeść i się rozchorować, niż by miały się dary boże zmarnować.

Dokładnie tak uważam. Jak to było na półce w lodóoece? "Nie jeść,
nadpsuta kiełbasa (dla ojca i kota)". W każdym razie glicerynę spożywczą
zamówiłem.

--
Marcin

24. Data: 2023-08-26 12:09:54

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Może, o ile będzie w fazie wodnej. Jak tłuszczu dużo, to MZ przy kilku
> procentacach wagowych na całość lodów może cała siedzieć na/w tłuszczu.

Dlatego nie należy trakrować gilceryny jak przyprawy do lodów, którą
dodaje się na końcu. Łączyć ją na wstępie z tymi ingrediencjami, które
powodują nadmiarową krystalizację. Kręcenie lodów nie zawsze jest prostą
sprawą.

> Dokładnie tak uważam. Jak to było na półce w lodówce? "Nie jeść,
> nadpsuta kiełbasa (dla ojca i kota)".

Kot nadpsutej kiełbasy nie ruszy (co nie znaczy, że musi się zmarnować).

> W każdym razie glicerynę spożywczą zamówiłem.

Można zacząć od nietłustych sorbetów owocowych, by zobaczyć, jak to
działa. Albo wręcz od badań podstawowych -- obserwować zamarzanie
roztworów wodno-glicerynowych.

--
Jarek

25. Data: 2023-08-27 04:41:13

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-08-26, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
> dodaje się na końcu. Łączyć ją na wstępie z tymi ingrediencjami, które
> powodują nadmiarową krystalizację. Kręcenie lodów nie zawsze jest prostą

No rozumiem, ale to zasadniczo ogranicza podejście do kręcenie lodów bez
tłuszczu, a jak już zamarzną, dopiero wtedy dodanie tych ostatnich. A
poważniej, wydaje się, że trzeba tej gliceryny po prostu więcej niż X%.

> Kot nadpsutej kiełbasy nie ruszy (co nie znaczy, że musi się zmarnować).

Koty są nieprzewidywalne. Moje w ogóle nie ruszą mięsa poza surowym.

> Można zacząć od nietłustych sorbetów owocowych, by zobaczyć, jak to
> działa. Albo wręcz od badań podstawowych -- obserwować zamarzanie
> roztworów wodno-glicerynowych.

Najpierw po prostu dodam gliceryny do wspomnianej mieszanki.
Teoretyzowanie teoretyzowanie, a tak będzie jakiś jadalny punkt
wyjściowy. Jak to nie zadziała to będziem wtedy kombinować.

--
Marcin

26. Data: 2023-08-31 09:40:28

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> On 2023-08-20, cef <c...@i...pl> wrote:
ś -10C, potem robi się kamień.

> Nawet próbowałem z róznymi roślinnymi, np. słonecznikowy ma -17C, ale
> dla rozsądnych ilości (bez wpływu na smak np.) nie pomagały.

> No własnie z mojego doświadczenia nie do końca. Sorbety zdecydowanie
> mogą być miękkie (niekamienne) w -20C. Kup np. dojrzałe mango i zmiksuj.

Mnie też się wydaje, że kluczowa jest zawartość tłuszczu. Wegańskie lody
zwykle są twarde jak kamień. I te kupne, i te zrobione samodzielnie w
domu. Ja np. robię czasem takie na bazie zmiksowanego banana.
Ważne też może być napowietrzenie, ale - jak tu ktoś wcześniej pisał -
takie w trakcie mrożenia, jak w maszynach do lodów tzw. włoskich.

> Dojrzałe czereśnie również. Nawet truskawki, jesli dojrzałe, potrafią
> być miękkie w takich teperaturach. To + patrząc po zachowaniu różnych
> lodów z nieco wyższej półki, wydaje się, że istotnym czynnikiem jest
> ilość cukru. Te wszystkie Ben&Jerry czy Haagendazy są nim przeładowane.
> Z drugiej strony są lody z dość dolnej półki jak np. te:
> https://shop.rewe.de/p/mondelez-oreo-ice-cream-480ml
/8515448

Akurat Hagendaazy są bardzo twarde, choć to podobno najwyższa półka.

--

Ewa

27. Data: 2023-08-31 09:43:35

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 21.08.2023 o 15:06, cef pisze:

> Jeśli robisz to dla siebie, to co Cię powstrzymuje od zadzwonienia
> do producentów?

Tia... W najlepszym razie grzecznie odpowiedzą, że stosują
najnowocześniejszą technologię mrożenia i mają autorskie, tradycyjne
receptury. :-D

--

Ewa

28. Data: 2023-08-31 09:44:41

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Wykoncypowałem, że łatwiej mi będzie wydać syna za córkę takiego szefa
> produkcji, spić go na weselu i wtedy wyciągnąć informację. Dam znać jak
> już będzie po wszystkim.

W kontekście robienia lodów brzmi ciekawie. ;-)

LOL

--

Ewa

29. Data: 2023-09-04 16:34:48

Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 20 Aug 2023 12:36:00 GMT, Marcin Debowski wrote:

> A więcej czego? Jeśli tłuszczu to jakiego? Kombinuję od dłuższego czasu
> i za diabła nie mogę znaleźć sposobu. Lody mają świetną konsystencję do
> jakiś -10C, potem robi się kamień.

Ale w czym problem - polizac sie nie dają, czy odkroic kawałka z
zamrożone porcji sie nie daje?
A po podgrzaniu do -10C miekkość wraca?

Moze po prostu zamrazarke na -10 ustawić :)

Emulgatora nie dodałeś?
http://lody.com.pl/Wiadomo%C5%9Bci/Rola-emulgator%C3
%B3w-przy-produkcji-lod%C3%B3w-57038.html

J.

30. Data: 2023-09-05 01:36:06

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-09-04, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> Ale w czym problem - polizac sie nie dają, czy odkroic kawałka z
> zamrożone porcji sie nie daje?

Łyzki sie wbić nie da.

> A po podgrzaniu do -10C miekkość wraca?
>
> Moze po prostu zamrazarke na -10 ustawić :)

Jo, będę dla zjedzenia pół litra lodów przestawiał zamrażarkę i
rozmrazał i zamrażał tony jedzenia :)

> Emulgatora nie dodałeś?
> http://lody.com.pl/Wiadomo%C5%9Bci/Rola-emulgator%C3
%B3w-przy-produkcji-lod%C3%B3w-57038.html

Dodałem i to ze 2. Żółtka i smietana robia też za emulgator.

--
Marcin

Mikroplastik w żywności.
Orzechy, pestki, nasiona.