KOzserność

1. Data: 2001-02-28 11:38:36

Temat: KOzserność
Od: "Sitek" <s...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Powedzcie mi co znaczy ze potrawy są koszerne?

1. Data: 2001-02-28 11:58:30

Temat: Re: KOzserność
Od: "Kamas" <m...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sitek" <s...@p...com> napisał w wiadomości
> Powedzcie mi co znaczy ze potrawy są koszerne?

przyrządzone w taki sposób i z takich produktów , aby mogł je zjeść
prawowierny Żyd.
poza tym potrawy musi przyrządzać żyd. Goje są nieczyści ;-))

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2001-02-28 12:06:49

Od: "Magdalena W." <z...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Sitek wrote in message <3a9ce2d9$1@news.artur.pl>...
>Powedzcie mi co znaczy ze potrawy są koszerne?
To jest dosc skomplikowane... Sa przygotowane wedlug specjalnych
wymagan okreslonych religia zydowska (a tak naprawde wymogi te
wziely sie z czynnikow praktycznych, czyli unikania zatruc
nieswieza zywnoscia, ktora w czasach braku lodowek i mieszkania w
goracym klimacie psula sie szybko).
1. Obowiazuje scisly rozdzial potraw mlecznych i miesnych. Nie
wolno laczyc mleka i miesa. Porzadna ortodoksyjna gospodyni ma 2
komplety zastawy, 2 komplety sztuccow, 2 komplety garnkow, dwie
kuchenki i dwa zlewozmywaki! Naprawde! A przynajmniej powinna
miec.
2. Uboju zwierzat moze dokonywac tylko uprawniony przez rabina
specjalny rzeznik. (tzn. on ma jakas swoja nazwe, ale nie
pamietam). Chyba sa tez wymogi dotyczace urzadzania rzezni... O
ile pamietam, zwierzaka po zabiciu natychmiast wiesza się glowa w
dol, aby cala krew wyplynela.
3. Nie wolno chyba laczyc potraw mlecznych i miesnych podczas
jednego posilku...
4. No i wieprzowina nie jest oczywiscie koszerna.
Wiecej nie pamietam.
Natomiast przypomnialo mi sie powiedzonko, ktore bylo chyba w
jakiejs powiesci Rotha... "jezeli porzadny Zyd juz sie zdecyduje
jesc wieprzowine, to powinien robic to z takim zapalem, zeby sos
sciekal mu po brodzie" ;-)))
O ile pamietam, odnosilo sie to do romansu z gojka ;-))
Pozdrawiam
Magda

1. Data: 2001-02-28 14:40:31

Temat: Odp: KOzserność
Od: "Sitek" <s...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Oki dzieki za informacje? Doszły mnie kiedyś słuchy że potrwawa jest
koszerna keidy ją robi facet, tak zeby ani produkty ani nic nie mialo
kontaktu z kobieta (oczywiście poza jedzeniem), ile w tym prawdy?

1. Data: 2001-02-28 16:21:46

Od: j...@t...pl (Jarek Adamek) szukaj wiadomości tego autora

W Izraelu na przykład w McDonaldsie nie można dostać cheeseburgera ani
BigMaca... Mięso i ser są niedopuszczalne razem.
Także potraw nie może przyrządzać kobieta karmiąca piersią - tak słyszałem.
No a co do potraw to oczywiscie nie tylko wieprzowina odpada, ale także nap.
owoce morza.
Certyfikaty koszerności wydają rabini. Pamiętam, że było w Polsce takie piwo
"Kosher beer" - z certyfikatem.

Swoją drogą jadłem w kibucu - Arabowie gotują o niebo lepiej!!!

Pozdrawiam Jarek

--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-02-28 16:30:51

Od: "Magdalena W." <z...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Sitek wrote in message <3...@n...artur.pl>...
> [...]
mialo
>kontaktu z kobieta (oczywiście poza jedzeniem), ile w tym
Wydaje mi sie - wez prosze poprawke na to, ze ja moja "wiedze"
czerpie glownie z powiesci, Singera, JOng, Rotha itepe wiec moze
nie byc miarodajna - ze wg. Ortodoksow kobieta jest "nieczysta"
podczas miesiaczki. Po niej musi zostac poddana specjalnemu
rytualnemu myciu, i chyba faktycznie w tym czasie nie wolno jej
gotowac. Ale chyba sie juz tego zakazu nie stosuje w praktyce,
moze tylko wsrod skrajnie ortodoksyjnych i chasydow.
Pozdrawiam
Magda

1. Data: 2001-02-28 17:17:55

Temat: Re: KOzserno?ć
Od: Maciek 'Babcia' Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 28 Feb 2001 12:58:30 +0100, "Kamas" <m...@k...net.pl>
wrote:

>przyrządzone w taki sposób i z takich produktów , aby mogł je zjeść
>prawowierny Żyd.
>poza tym potrawy musi przyrządzać żyd. Goje są nieczyści ;-))

Potrawy może przyrządzać goj. Byle zgodnie z zasadami koszerności.

Zdrówko

Maciek 'Babcia' Dobosz
Warszawski Klub Paintballowy "Ranger"
Banshee RT (dawniej RangerII)
N.A.S.K. Nieudolny Administrator Sieci Komputerowej
http://paintball.info.pl/

1. Data: 2001-02-28 17:17:55

Od: Maciek 'Babcia' Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 28 Feb 2001 13:06:49 +0100, "Magdalena W."
<z...@a...net> wrote:

> [...]
>komplety zastawy, 2 komplety sztuccow, 2 komplety garnkow, dwie
>kuchenki i dwa zlewozmywaki! Naprawde! A przynajmniej powinna

Ale ryby nie są traktowane jako mięso i mogą być łaczone i z mięsem i
z mlekiem.

> [...]
>pamietam). Chyba sa tez wymogi dotyczace urzadzania rzezni... O
>ile pamietam, zwierzaka po zabiciu natychmiast wiesza się glowa w

Uboju dokonuje maszgijach. Mięso musi być dokładnie pozbawione płynów
ustrojowych. Zwierzę musi byc zabite jednym cięciem. Nie musi być
wieszane choć jest to czasami praktykowane.

>4. No i wieprzowina nie jest oczywiscie koszerna.

Koszerne są parzystokopytne przeżuwacze (w tym np. żyrafa ;-) ), drób,
ryby pokryte łuską.

Zresztą ciekawostką jest że w sytuacji zagrożenia zdrowia czy życia
nie trzeba przestrzegać koszeru.

1. Data: 2001-02-28 17:18:03

Od: Maciek 'Babcia' Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 28 Feb 2001 17:21:46 +0100, j...@t...pl (Jarek Adamek)
wrote:

>Także potraw nie może przyrządzać kobieta karmiąca piersią - tak słyszałem.

Nie może gotować kobieta mająca okres.

>No a co do potraw to oczywiscie nie tylko wieprzowina odpada, ale także nap.
>owoce morza.

Poza rybami wszystko jest niekoszerne.

>Certyfikaty koszerności wydają rabini. Pamiętam, że było w Polsce takie piwo
>"Kosher beer" - z certyfikatem.

A to jest częsta podpucha. Praktycznie *KAŻDE* piwo jest koszerne.
Podobnie jak praktycznie każda wódka. Oczywiście poza Pesah ;-)

>Swoją drogą jadłem w kibucu - Arabowie gotują o niebo lepiej!!!

Bo jedzenie w kibucu to niekoniecznie jedzenie koszerne. Koszer jest
związany z religią a same kibuce nie za bardzo. Zresztą kuchnia
żydowska jest tak obszerna (w sumie to można spotkać tam dania z
każdego kraju gdzie byli Żydzi), że ciężko jest powiedzieć że Arabi
gotują lepiej. Zwłaszcza że zarówno kuchnia arabska jak i izraelska (a
ta zawiera między innymi żydowską) ma wiele potraw wspólnych. W tej
chwili jest to chyba bardziej kuchnia śródziemnomorska niż kuchnia
konkretnego państwa czy narodu. Wiele potraw występuję jednocześnie w
kuchni izraelskiej, libańskiej, tureckiej, greckiej, egipskiej czy
innych z tego rejonu. W sumie przecież trudno powiedzieć czy np. humus
to potrawa konkretnego narodu.

1. Data: 2001-02-28 17:18:04

Temat: Re: Odp: KOzserno?ć
Od: Maciek 'Babcia' Dobosz <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 28 Feb 2001 15:40:31 +0100, "Sitek" <s...@p...com>
wrote:

>Oki dzieki za informacje? Doszły mnie kiedyś słuchy że potrwawa jest
>koszerna keidy ją robi facet, tak zeby ani produkty ani nic nie mialo
>kontaktu z kobieta (oczywiście poza jedzeniem), ile w tym prawdy?

W ogóle nie ma prawdy. Kobieta (poza okresem) nie ma żadnych
przeciwwskazań do gotowania. Zresztą pomyśl na przykład o tym: Kto
gotuje w rodzinach chasydzkich?

Wielki gar
istotne pytanie- drożdżowe PILNE!
Ekspres Caffe Treviso (DeLonghi)