Karmel

1. Data: 2009-12-08 08:37:31

Temat: Karmel
Od: Lila <H...@H...Com> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś ma jakiś sprawdzony sposob na zrobienie dobrego karmelu?
W ramach przygotowań do robienia swiatecznych pierniczków - wypada zrobić
karmel. Mam z tym zawsze klopot. Po dolaniu wody (nawet goracej) cukrowa
masa zamienia mi sie w twardą, ciężką do rozmieszania breję.
Help :-)

Pozdrowienia,
Lila

2. Data: 2009-12-08 11:44:52

Temat: Re: Karmel
Od: "Catalyst" <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Lila" <H...@H...Com> wrote in message news:hfl38b$vhj$1@srv.cyf-kr.edu.pl...
> [...]
> karmel. Mam z tym zawsze klopot. Po dolaniu wody (nawet goracej) cukrowa
> masa zamienia mi sie w twardą, ciężką do rozmieszania breję.

Nie jest to karmel, ale IMO sprłnia podobną rolę: mleko skondensowane, gotowane
(można kupic gotowe)

Pozdr

3. Data: 2009-12-08 11:59:06

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <hfle6u$289$1@inews.gazeta.pl>,
"Catalyst" <c...@i...pl> wrote:

> "Lila" <H...@H...Com> wrote in message
>
> Nie jest to karmel, ale IMO sprłnia podobną rolę: mleko skondensowane,
> gotowane
> (można kupic gotowe)

W żaden sposób nie zastąpi karmelu.

Władysław

4. Data: 2009-12-08 12:00:15

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <hfl38b$vhj$1@srv.cyf-kr.edu.pl>, Lila <H...@H...Com>
wrote:

> [...]
> karmel. Mam z tym zawsze klopot. Po dolaniu wody (nawet goracej) cukrowa
> masa zamienia mi sie w twardą, ciężką do rozmieszania breję.

Ile ty tego cukru palisz na karmel? Zapewne też dodajesz wodę za
wcześnie, zanim cukier całkiem się skarmelizuje.

Władysław

5. Data: 2009-12-08 13:28:28

Od: "non.ens" <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Catalyst" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

> Nie jest to karmel, ale IMO sprłnia podobną rolę: mleko skondensowane,
> gotowane (można kupic gotowe)
> Pozdr

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kajmak i dopisek "(Uwaga! Nie mylić z
karmelem)".
Zdecydowanie nie spełnia podobnej roli :)

6. Data: 2009-12-09 08:14:51

Od: Lila <H...@H...Com> szukaj wiadomości tego autora

Władysław Łoś <w...@o...pl> napisał:
> Ile ty tego cukru palisz na karmel? Zapewne też dodajesz wodę za
> wcześnie, zanim cukier całkiem się skarmelizuje.

Hm, tyle ile bylo w przepisie na pierniczki:
"Z 10 dkg cukru zrobić karmel z
odrobiną wody i połączyć go z miodem, tłuszczem i przyprawami."
To jest przepis z tej grupy.
Cukier jest juz płynny i ma kolor karmelu :-), to znaczy
przezroczyto-brązowy kiedy dodaje wody,
ale moze daję jej za dużo. Bo ten plyn wtedy zmienia mi sie w kluchę.

Pozdrowienia,
Lila

7. Data: 2009-12-09 08:39:49

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <hfnm9r$80n$1@srv.cyf-kr.edu.pl>, Lila <H...@H...Com>
wrote:

> [...]
> przezroczyto-brązowy kiedy dodaje wody,
> ale moze daję jej za dużo. Bo ten plyn wtedy zmienia mi sie w kluchę.

Nigdy się nie zastawiałem nad przepisem na karmel. Po prostu robiłem.
Zaraz spróbuję zrobić i opisać procedurę.

Władysław

8. Data: 2009-12-09 09:05:33

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <w...@n...onet.pl>,
"Władysław Łoś" <w...@o...pl> wrote:

> Nigdy się nie zastawiałem nad przepisem na karmel. Po prostu robiłem.
> Zaraz spróbuję zrobić i opisać procedurę.
>
> Władysław

Żaden problem. 5 minut roboty.

10 dkg cukru wydało mi się zdecydowanie zbyt dużo. Odważyłem 5 dkg.
Garnuszek wziąłem taki ze stali nierdzewnej z grubym dnem, co mogło
wpłynąć na czas roztapiania się cukru. Ale robiłem już karmel w
rozmaitych naczyniach.
Postawiłem garnek z cukrem na średnim gazie. Mieszałem co pewien czas
drewnianym patyczkiem.
Po ok. 3 min. cukier zaczął topnieć. Wtedy zacząłem mieszać już stale.
Po 4 min cukier stopił się i zaczął brązowieć. Kiedy zaczął dymić,
nabrał ciemno-brązowej barwy, a na powierzchni pojawiła się piana, co
trwało ok. 50 sek., zdjąłem z gazu i dolałem mieszając odrobinę zimnej
wody, na oko łyżkę stołową, może trochę więcej. (uwaga, rozgrzany karmel
może prysnąć). Karmel początkowo na chwilę stwardniał, ale jak woda się
ogrzała zaczął się rozpuszczać. Dolałem jeszcze troszkę wody, ładnie się
rozpuścił.
Wyszło mi w ten sposób 50 ml. dość gęstego, płynnego, karmelu.

Mam nadzieję, że pomogłem.

Pozdrawiam,

Władysław

9. Data: 2009-12-09 09:18:47

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Lila" <H...@H...Com> wrote in message
> [...]
> karmel. Mam z tym zawsze klopot. Po dolaniu wody (nawet goracej) cukrowa
> masa zamienia mi sie w twardą, ciężką do rozmieszania breję.

Za mało wody - to ma być gęsty SYROP.

A tu przepis:

Cukier - 80 dag
Woda - 25 dag

Cukier wsypać do suchego rondelka i rozpuścić na ogniu, gdy stanie się
prawie czarnym wlać wodę i gotować do zupełnego rozpuszczenia - proces ten
zajmuje około 60 min. Powstały gęsty syrop przecedzić przez gęste sitko.

10. Data: 2009-12-09 16:27:50

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prawusek pisze:
> [...]
> zajmuje około 60 min. Powstały gęsty syrop przecedzić przez gęste sitko.

Na dużej patelni zrobisz to w 15 minut.
--
pozdr. Jerzy

karp mrożony - galareta?