Re: Karmel

From: "Władysław Łoś" <w...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Karmel
Date: Wed, 09 Dec 2009 10:05:33 +0100

In article <w...@n...onet.pl>,
"Władysław Łoś" <w...@o...pl> wrote:

> Nigdy się nie zastawiałem nad przepisem na karmel. Po prostu robiłem.
> Zaraz spróbuję zrobić i opisać procedurę.
>
> Władysław

Żaden problem. 5 minut roboty.

10 dkg cukru wydało mi się zdecydowanie zbyt dużo. Odważyłem 5 dkg.
Garnuszek wziąłem taki ze stali nierdzewnej z grubym dnem, co mogło
wpłynąć na czas roztapiania się cukru. Ale robiłem już karmel w
rozmaitych naczyniach.
Postawiłem garnek z cukrem na średnim gazie. Mieszałem co pewien czas
drewnianym patyczkiem.
Po ok. 3 min. cukier zaczął topnieć. Wtedy zacząłem mieszać już stale.
Po 4 min cukier stopił się i zaczął brązowieć. Kiedy zaczął dymić,
nabrał ciemno-brązowej barwy, a na powierzchni pojawiła się piana, co
trwało ok. 50 sek., zdjąłem z gazu i dolałem mieszając odrobinę zimnej
wody, na oko łyżkę stołową, może trochę więcej. (uwaga, rozgrzany karmel
może prysnąć). Karmel początkowo na chwilę stwardniał, ale jak woda się
ogrzała zaczął się rozpuszczać. Dolałem jeszcze troszkę wody, ładnie się
rozpuścił.
Wyszło mi w ten sposób 50 ml. dość gęstego, płynnego, karmelu.

Mam nadzieję, że pomogłem.

Pozdrawiam,

Władysław