Kartacze

1. Data: 2003-09-05 18:57:17

Temat: Kartacze
Od: "Agnieszka " <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś z was ma przepis na kartacze lub kiszke ziemniaczaną może jeszcze
takie prawdziwe kołduny:)? tu szczególan prośba do mieszkańców okolic Wigier
ale nie tylko. Byłam w tym roku nad Wigrami i w miejscowych knajpeczkach
jadłam te pyszności. Podejżewam ze proste i chciała bym sama zrobić. Z góry
dzięki

Aga

1. Data: 2003-09-05 21:16:36

Temat: Re: Kartacze
Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:bjamad$ja2$1@inews.gazeta.pl,
Agnieszka <b...@N...gazeta.pl> a écrit:
> [...]
> i w miejscowych knajpeczkach jadłam te pyszności. Podejżewam ze
> proste i chciała bym sama zrobić. Z góry dzięki

Niestety Bozenka jest z Wilna a nie Wigier. Pysznosci jednak podawala
:-)

"Litewska kuchnia ma bardzo duzo roznych dan z ziemniakow i kasz, wiec
sporo
przepisow, ktore mam sa ziemniaczane
Zaczne moze od jednej z najbardziej ulubionych przez moja rodzinke
potraw -
kiszki ziemniaczanej 'Vederai", to typowo litewska kuchnia.
Potrzeba:
1 kg ziemniakow
200 gr sloninki lub boczku
2 cebule
1/2 lyzeczki majeranku lub pieprzu (w domu najczesciej robimy z
pieprzem)
wieprzowe kiski
sol
Obrac ziemniaki i zetrzec. Sloninke i cebule drobniutko pokroic i
usmazyc,
az powstana skwareczki i cebula bedzie zlocista. Moze byc bez sloniny, a
tylko cebula na masle, dla tych co nie lubia miesa. Gdy juz sie usmazy,
wszystko (lacznie z tluszczykiem) wykladamy do naszych ziemniakow,
solimy,
przyprawiamy i dobrze mieszamy.
Kiszki musza byc dobrze wyczyszczone, dobrze natarte sola i czosnkiem,
wyplukane i delikatnie nie mocno wypchane masa ziemniaczana. Przy tym
napelnianiu trzeba uwazac, bo kiski dosyc latwo mozna porwac. konce
zawiazujemy nitka.
Blache trzeba wysmarowac tluszczem (maslem, olejem), wlac troche wody i
swobodnie ulozyc wypchane wczesniej kiski. Blache wstawiamy do goracego
piekarnika. Po 5-10 min kiski trzeba w kilku miejscach przekluc igla,
aby
nie zaczely sie usmiechac. Piec w srednio goracym piekarniku, co jakis
czas
polewajac sosem z blachy lub przewracajac, ale bardzo ostroznie.
Podaje sie najczesciej ze smazona sloninka i cebula.
To tyle. Skanaus!!! (czyli smacznego)
A tak co do tej smazonej sloninki do masy ziemniacznej, to zawsze mialam
ochote zrobic kiszke z grzybami, moze kiedys namowie mame i brata
(najwiekszy konsument - miesozerny, a nie grzybozerny :o( ).
Bozenka z Wilna "

Ewcia

ps. a zeby miec prawdziwe kartacze, pogoogluj "Bozenka + kartacze"

--
Niesz !

1. Data: 2003-09-08 07:17:24

Od: "Bakino" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam przepis na kartacze jakie robił Makłowicz w jednej ze swych wędrówek.
Jeśli chcesz mogę jutro wklepać. Były tam chyba jeszcze inne przepisy na
tego typu dania.

Pozdrawiam smacznie
Bakino

b...@w...pl
GG: 2389134

1. Data: 2003-09-08 12:18:57

Od: "Agnieszka " <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bakino <b...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> Jeśli chcesz mogę jutro wklepać. Były tam chyba jeszcze inne przepisy na

bardzo chetnie i nie tylko na kartacze:)

1. Data: 2003-09-08 14:52:50

Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message
> Niestety Bozenka jest z Wilna a nie Wigier. Pysznosci jednak podawala
> :-)
<ciach>
> Ewcia

Czuje sie wywolana do odpowiedzi ;-)
Wklejam, jako dodatek do kiszki, cepeliny i babke ziemniaczna :-)
******************
Cepeliny

Potrzeba nie wiele składników i trochę cierpliwości :o)
1kg ziemniaków
Kilka łyżek kaszy mannej lub 3-4 ugotowane ziemniaki
sól
Kaszę manną zalać mlekiem i odstawić na jakiś czas.

Ziemniaki obrać, zetrzeć, odcisnąć. Sok z ziemniaków nie wylewać, a
odstawić i poczekać aż osiądzie krochmal, wtedy wódę zlewamy, a krochmal
wkładamy do masy ziemniaczanej. Również dodajemy sól i kaszę manną lub
zmielone gotowane ziemniaki. To tyle na temat ciasta.

Nadzienie rożne. Najbardziej popularne to mięsne, ale mogą być np.
grzyby, ser, wędlina, usmażony boczek.

Teraz formujemy podłużne (wielkości pięści).... hmm... i tu nie wiem jak
to nazwać... coś w rodzaju pyz, nadziewane naszym farszem. Na bieżąco
nasze cepeliny wrzucamy do gotującej się już posolonej wody (UWAGA!!!
woda powinna cały czas się gotować, inaczej cepeliny się rozpadną).
Gotujemy ok 30 min. ostrożnie mieszając co jakiś czas. Sparawdzić, czy
już gotowe, najlepiej na żywca, tzn. wyjmując jeden i próbując.

Sos do tego:

Pokroić słoninkę lub boczek i cebulkę usmażyć, ma być duuużo tłuszczyku
(wiem niezdrowe, ale dobre) do tego dodać duuużo śmietany. Takim
sosikiem polewa się cepeliny mniammm, mniammmm.....

Nadzienia:

1. Mięsne - to zwykle przyprawione mielone, może być z dodatkiem łyżki
śmietany i gotowanego ziemniaka.

2.Serowe:
300 gr. sera białego
1 jajko
1 łyżka śmietany
20 gr. drobno pokrojonej i usmażonej słoninki
20 gr. masła
1/2 łyżeczki mięty
sól
Źródło: Przepis rodzinny

**************************************

Kugelis - Babka ziemniaczana
Babka ziemniaczana (lit. kugelis) jest bardzo znana i lubiana na Litwie,
dokładnie tak samo jak np. cepeliny lub kiszka ziemniaczana. Przepisów
też jest mnostwo. Moja ulubiona to z boczkiem lub wędzoną słoninką, ale
można zrobić z wieprzowiną, kurczakiem, twarogiem, a nawet drozdzową.
1 kg ziemniakow
1 szkl mleka
2 łyżki mąki
2 jajka
2 cebule
200 - 300 gr wędzonego boczku lub słoninki
sól, majeranek.

Surowe ziemniaki zetrzeć. Odcisnąć. Zalać gotującym się mlekiem, wsypać
mąkę, wbić jajka i wrzycić przyprawy. Dobrze wymieszać. Boczek lub
słoninkę pokroię dosyć drobno i ładnie zrumienić razem z cebulka, musi
wytopić się trochę tłuszczyku. Boczek z cebulką i tluszczykiem wylać do
masy ziemniaczanej i dobrze wymieszać.

Blachę wysmarować tłuszczem (masło, margaryna itd.) i wyłozyc nasze
ziemniaki. Zapiekać ok. 1 - 1,5 godz.

Podawać najlepiej ze śmietaną lub sosem.

Sos:
Boczek (słoninke) usmazyć z cebulką na ładne skwareczki. Można dodać
śmietanę lub twaróg.

Źródło: Przepis rodzinny
****************************

Bozenka z Wilna ;o)
ICQ 81838200 http://bozena.host.sk
www i FAQ grupy: http://kuchenna.host.sk/

1. Data: 2003-09-08 15:05:06

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bożenka" napisał w wiadomości

> wtedy wódę zlewamy,

Głodnemu......;-))

--
pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2003-09-08 15:19:45

Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Kyllyan" <m...@w...pl> wrote in message

> Głodnemu......;-))

Taka juz nasza slowianska natura - seta i sledz.
i dobrze mi z tym... ;-P

1. Data: 2003-09-09 06:53:18

Od: "Bakino" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oj, nie bijcie, zapomniałam zabrać z domu mój magiczny zeszycik z
przepisami, a z netu korzystam tylko w pracy :-(
Jutro wklepie na grupę, obiecuje........... i przepraszam

------
Pozdrawiam smacznie
Bakino

b...@w...pl