Kluski z makiem

1. Data: 2000-12-04 15:09:41

Temat: Re: Kluski z makiem
Od: "Ania Derejska" <a...@v...ca> szukaj wiadomości tego autora

Czy to nie byla tzw kutia??
Wydaje mi sie ze tak. przepis na kutie widzialam tutaj niedawno na liscie.
Jest tez na stronie http://www.kuchnia.3miasto.pl/2525.htm. Tyle tylko ze
zamiast
makaronu uzyta jest pszenica. Kiedys jadlam cos takiego u kolezanki ktora
pochodzi z Lublina.
Wydaje mi sie, ze jest to potrawa ze wschodnich zakatkow Polski.

Ania

1. Data: 2000-12-05 01:04:13

Od: Jakub Klausa <j...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@w...net> wrote:

MB=> Dawno temu u dalekich krewnych jadlam w Wigilie kluski z makiem. Czy
MB=> ktos moglby mnie oswiecic, z jakich okolic jest ta potrawa i jak sie ja
MB=> robi? Dla wyjasnienia podaje, ze bylo to cos w rodzaju nadzienia do
MB=> makowca wymieszane z malymi kluskami, ktore byly jakos nieregularne.
MB=> Dzieki

'Makiełki', bo tak się w mojej rodzinie mówi na tę potrawę pochodzą chyba z
wielkopolski (cała moja rodzina stamtąd pochodzi, stąd moje przypuszczenie).

Wykonuje się je bajecznie prosto - robi się - znów - w mojej rodzine zwane
'łyżkąkładzionymi' kluski - mąka, woda, nieco soli i opcjonalnie jajko,
chociaż moim zdaniem z jajkiem są nieco zbyt twarde. Wszystko mieszamy w
takich proporcjach, aby uzyskać dość gęstą, niezbyt słoną, niekoniecznie
idealnie gładką masę. W garnku gotujemy wodę. Ustawiamy się z miską z
ciastem nad garnkiem i odkrawając łyżką kawałki (niewielkie) ciasta, wrzucamy
je do wrzącej wody. Stąd te nieregularne kształty. Gotowe są praktycznie
natychmiast jak skończysz wrzucać całe ciasto.

Odcedzasz kluski, mieszasz je z makiem - dokładnie takim samym jak używa się
do pieczenia makowca - zmielonym trzykrotnie, podpieczonym z miodem i dużą
ilością bakali najróżniejszej maści. Można podawać na ciepło, można
schłodzić i podawać na zimno. Potrawa bardzo lubiana przez dzieci.

Słyszałem też o odmianie makiełek w których kluski zasępował drobno
pokrojony w kostkę chleb (ale niebardzo potrafię sobie wyobrazić ten mak
przyklejający się do takiego chleba) i - to chyba wersja kogoś z Warszawskim
rodowodem - makaron (chyba w tych okolicach mówi się na grubszy makaron -
kluski, prawda?).

Polecam tę potrawę na wigilijny stół - zazwyczaj stanowi podstawę mojej
wieczerzy wigilijnej ;>

Kuba
--
Jakub Klausa, JK762-RIPE, j...@b...pl
* <mishania> ubit' legche [chem prokormit'] *

1. Data: 2000-12-05 01:26:39

Od: "Przemo P" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

----------
In article <90heud$psc$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl>, Jakub Klausa
<j...@b...pl> wrote:

> [...]
> rodowodem - makaron (chyba w tych okolicach mówi się na grubszy makaron -

W moim domu przygotowywuje sie makielki z drobno pokrojonej w kostke bulki
oraz z maku wg przepisu poprzednika. A ma rodzina tez pochodzi z
Wielkopolski
Pzdr
Przemo

1. Data: 2000-12-05 07:23:01

Od: "Ela" <e...@b...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Podaje przepis z "Kuchni 12/1999"

KLUSKI Z MAKIEM

masa makowa:
1 1/2 szkl, maku, 3 szkl mleka, 1 szkl.miodu, 5 dag posiekanych orzechow,
5 dag posiekanych migdalow, 15 dag rodzynek, 5 dag posiekanej skorki
pomaranczowej, 1 kieliszek rumu

Pzygotowac mase:
mak oplukac, osaczyc, zalac wrzacym mlekiem i gotowac 30min. Odcedzic,
ostudzic, zemlec trzykrotnie w maszynce z drobnym sitkiem. Miod rozpuscic,
dodac mak i smazyc 5 min., nastepnie dodac bakalie i smazyc jeszcze 3 min.
Na koniec dodac rum i wymieszac. Polaczyc z kluskami i podawac na zimno.

Podaja tez przepis na kluski. Jesli chcesz, to g potem wklepie.
Ela

1. Data: 2000-12-05 07:35:56

Od: "Jola" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich grupowiczow.
Czytam grupe juz dosyc długo, ale to jest moj debiut w wypowiedziach :-))

Użytkownik "Przemo P" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

(...)
> W moim domu przygotowywuje sie makielki z drobno pokrojonej w kostke bulki
> oraz z maku wg przepisu poprzednika. A ma rodzina tez pochodzi z
> Wielkopolski

U nas robi sie to troche inaczej (moja rodzina pochodzi ze Slaska).
Zmielony mak gotuje się w mleku z duza iloscia bakalii i roznych "przypraw".
Potem w naczyniu uklada sie warstwami: plasterki bulki i zalewa sie masa
makowa.
I znowu bulka i znowu mak itd.
Mleko wsiaka w bulke, dzieki czemu nie jest ona sucha.

Mmmmmm, pychotka.

Jola

-----------------
GG# 12446
ICQ# 94401113

"Jeśli sądzisz (...) że w dobie komputerów
sztuka czytania zanikła, zwlaszcza wśród dzieci,
to niezawodny znak, że jesteś MUGOLEM!"
("Time" 4 października 1999)

1. Data: 2000-12-05 08:17:39

Od: "skrzacik" <s...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@w...net> napisał w wiadomości
> [...]
> robi? Dla wyjasnienia podaje, ze bylo to cos w rodzaju nadzienia do
> makowca wymieszane z malymi kluskami, ktore byly jakos nieregularne.

Witaj,

nie wiem skad pochodza kluski z makiem, ale po raz pierwszy spotkalam sie z
nimi gdy moja siostra wyszla za maz za gorala z Zakopanego. Natomiast w
naszej rodzinie swiat bez kutii nie byloby wcale.
Oba przepisy znajduja sie na mojej stronie:
- kluski - http://skrzacik.mega.com.pl/desery.html#kluski
- kutia - http://skrzacik.mega.com.pl/kutia.html

zycze smacznego oraz wesolych i w zdrowiu Swiat

skrzacik

1. Data: 2000-12-05 08:27:16

Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jola wrote:
> [...]
> makowa.
> I znowu bulka i znowu mak itd.
> Mleko wsiaka w bulke, dzieki czemu nie jest ona sucha.

I tej wersji ma to nazwe makówki.
Mala uwaga: w moim domu mak robi sie tak jak do ciasta makowego,
natomiast bulke poktojona w plastry moczy sie przed ulozeniem w lekko
slodzonym mleku - nie musi ona pozniej nasiakac mlekiem z maku a makowki
sa od razu jest gotowe do jedzienia.
Kiedys jadlem tez kutie w dwoch wersjach - generalnie w smaku podobne do
makowek.
Z tego co slyszalem, to makielki tez maja smak podobny do slaskich
makowek.

Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek K. :-)

1. Data: 2000-12-05 09:12:11

Od: "PiotrF" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

> [...]
> robi? Dla wyjasnienia podaje, ze bylo to cos w rodzaju nadzienia do
> makowca wymieszane z malymi kluskami, ktore byly jakos nieregularne.

Male kladzione kluseczki + masa makowa (przepis podaje Ela (dzieki sprawdze
czym sie rozni od "rodzinnego" przepisu). A co do pochodzenia potrawy to
jest to potrawa lubelska.

Pozdrawiam
PiotrF

1. Data: 2000-12-05 10:34:20

Od: "Idol" <n...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja znam:
1. makiełki wg w/w przepisów
2. Kluski z makiem - makaron jak na łazanki, mielony mak, migdały, parzone
rodzynki + miód

3. Kutia - moim zdaniem najlepsza

Oczyszczona i ugotowana pszenica (ostatnio można kupić w warzywniakach
specjalnie spreparowane ziarno jak kasze, jest miększe i mniej męczy przy
żuciu); sparzone orzechy, migdały, rodzynki; sparzony mlekiem i zmielony
mak; suszone owoce; miód.
Wszystkie składniki należy wymieszać i odpowiednio gładką konsystencję i
słodkość uzyskuje się dzięki dodaniu miodu. Orzeźwiającą nutkę można uzyskać
jeżeli bezpośrednio przed podaniem doda się do kutii kawałki świeżych
mandarynek.

magazyn grudniowy Wszystko
Bigos
BANANOWIEC
Kulinarna ciekawostka (za PAP)
RE: Jest rozpacz!... [Było:"Pomóżcie obiad"]