Kugel

1. Data: 2000-11-24 13:39:01

Temat: Kugel
Od: "Robert" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kilka lat temu jadłem w Ostrołęce " kugel", było to ciasto z tartych
ziemniaków i kiełbasy zapiekane w piekarniku. Mam prośbę żeby ktoś mi
przesłał dokładny przepis (nie chodzi mi o danie kuchni żydowskiej)
Dziękuje za pomoc!
s...@p...onet.pl
PZDR Robert

1. Data: 2000-11-26 00:23:46

Temat: Re: Kugel
Od: l...@i...uj.edu.pl (Leszek(Lechu) Marmon) szukaj wiadomości tego autora

"Robert" <s...@p...onet.pl> wrote:

>Kilka lat temu jadłem w Ostrołęce " kugel", było to ciasto z tartych
>ziemniaków i kiełbasy zapiekane w piekarniku. Mam prośbę żeby ktoś mi
>przesłał dokładny przepis (nie chodzi mi o danie kuchni żydowskiej)

Nie wiem czy o to chodzi ale przypomina mi to cos takiego:

Ciasto jak na placki ziemniaczale ale ziemniaki tarte nie na miasge a na
waskich oczkach tarki zostawiajacych paseczki. W odroznieniu do plackow
zemniaczanych nie dodawalo sie jajka.

Na patelni podsmarza sie pokrojona w kostke kielbase. Mozna tez
boczek/slonine itp ale moze byc wlasnie kielbasa. Potem to sie dodaje do
ciasta, rozklada ciasto na blache i do piekarnika. Osobiscie radze uzyc
papieru do piekarnika, bo wowczas nic nie przywiera i jest o wiele
prosciej.

Podaje sie to wlasciwie z czym sie chce. Mozna jesc samo, mozna ze
smietana, gulaszem, miesem przygotowanym jak na lasagne czyli praktycznie
sosem bolonskim lub jakimkolwiek na jaki mie ma ochote do przyprawionego po
swojemu placka.

Pozdrawiam.

Lechu

1. Data: 2000-11-29 08:22:22

Od: M...@e...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 24 Nov 2000 14:39:01 +0100, "Robert" <s...@p...onet.pl>
wrote:

> [...]
>ziemniaków i kiełbasy zapiekane w piekarniku. Mam pro?bę żeby kto? mi
>przesłał dokładny przepis (nie chodzi mi o danie kuchni żydowskiej)

http://www.kuchnia.3miasto.pl/2521.htm

oraz cytaty:
Subject: Re: Szukam przepisu na KUGEL. (bylo gugiel)
From: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl>
Date: Tue, 4 Jan 2000 11:34:24 +0100
--------

O ile wiem kugel to potrawa litewska, ale faktycznie rozpowszechniona
na
kurpiach (zielonych bodajze), czyli
okolice Ostroleki

Trze sie ziemniaki na tarce przyprawia (bardzo dobrze robi pieprz) i
zapieka
z zeberkami wieprzowymi (w przyszlym tygodniu podam
dokladny przepis -- musze naciagnac na zeznania moja mame), najlepiej
kamiennym garku w piecu chlebowym.
Moja Babcia robila go wieczorem, wstawiala do rozgrzanego pieca i rano
na
sniadanie paluszki lizac.

W miejskich warunkach tez udaje sie niezle (zapiekany w piekarniku).
Bardzo
dobry odsmazony na patelni.

potrawa jest tlusta i ciezkostrawna wskazany profilaktycznie
rapacholin ;-)

Bedac w Wilnie nie widzialem nigdzie serwowanego kugla, wiec nie wiem
czy
informacja o pochodzeniu jest
prawdziwa. W Polsce jadlem potrawe pod ta nazwa w Krakowie w
restauracji
zydowskiej Ariel, ale to nie bylo to,
jak mozna sie domyslec nie bylo w niej wieprzowych zeberek (anie
jakiegokolwiek miesa), przypominalo to
ksztaltem filety rybne (taki sobie plaski prostopadloscian), bylo z
grubo
tartych ziemniakow, jakos tam zapieczonych

smakowo baaardzo odlegle od znanej mi wersji

pozdrawiam WM

========

Subject: Re: KUGEL "Szukam przepisu na GUGIEL".
From: "Slavek S." <s...@u...net>
Date: Fri, 07 Jan 2000 13:44:29 -0500
--------
Kugel to cala grupa tradycyjnych zydowskich potraw.
Kugel moze byc: jablkowy, marchwiowy, serowy, kartoflany, farfelkowy,
jeszcze kilka innych rodzai ktore robi sie na Passover. Robienie Kugel
zeberek wieprzowych to tak samo jak dodanie kwasnej smietany do
chinskiej potrawy. Moza robc z potrawami co sie chce, ale moim
zdaniem
jak ktos zapytuje o potrawe to natezy mu podac na jej orginalna wesje
nie wolne dywagacje na temat...

pozdrawiam,

Slav

========

From: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl>
Date: Sat, 8 Jan 2000 11:06:26 +0100
--------

Użytkownik Slavek S. <s...@u...net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych
napisał:3...@u...net...
> [...]
> chinskiej potrawy. Moza robc z potrawami co sie chce, ale moim zdaniem
> jak ktos zapytuje o potrawe to natezy mu podac na jej orginalna wesje a
A ktora jest oryginalna????

Byla mowa o okolicach Ostroleki!!!!, a to jedyny rejon jaki znam gdzie
ta
potrawa
wystepuje w kuchni polskiej, co prawda w tamtych okolicach bylo bardzo
duzo
Zydow, ale u mojej rodziny
od ,,ZAWSZE'' robilo sie kugel z tartych ziemniakow zapiekanych z
zeberkami!! (kiedys taka potrawe serwowano
w knajpie ,,Kurpiowska'' w Ostrowi Mazowieckiej (nie wiem czy jeszcze
serwuja, ani czy jeszcze knajpa istnieje)).

Kiedys podejzewalem ze potrawa pochodzi z kuchni zydowskiej (ale te
zeberka), ale gdzies wyczytalem ze pochodzi z Litwy
(ale jej tam nigdzie nie widzialem). Opisalem rowniez ze widzialem ja
(i
jadlem) w restauracji zydowskiej w Krakowie
i opisalem jak wygladala i jak smakowala.

Potrawa NIE JEST MOJEGO autorstwa, wiec nie bede sie wypowiadal o jej
,,jedynie slusznej'' postaci.
Latwo zauwazyc ze przepisy i nazwy potraw przenikaja z jednej kuchni
do
drugiej -- powstaja rozne warianty
(ciekawe co milosnicy kawioru powiedza na temat ,,zydowskiego
kawioru''???)

pozdrawiam WM

========

From: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
Date: Sun, 09 Jan 2000 09:58:15 GMT
--------
Wlodzimierz Macewicz <w...@i...pw.edu.pl> wrote:

> Użytkownik Slavek S. <s...@u...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisa":3...@u...net...

Czyli pasche.

> A ktora jest oryginalna????

Kugel po niemiecku, a byc moze tez i po zydowsku, znaczy "kula" i
wydaje mi sie, ze nazwa ta odnosi sie bardziej do zewnetrznej formy
tej
potrawy, niz do jej skladu. Jest to w kazdym razie zapiekanka zwana
rowniez babka. Moze byc slodka lub nie.

W Kuchni koszernej Rebekki Wolf jest kilka przepisow na kugel, z
ktorych
przytocze przepis na kugel z bobu:

"Bialy bob przemywamy i kladziemy do garnka albo innego naczynia razem
paru koscmi ze szpikiem, z kawalkiem tlustg miesa, roznorodna ale w
kazdym razie gruba kasza i taka iloscia soli, aby potrawa miala mocny
smak. Wszastko to pod szczelna pokrywka posylamy do piekarza w piatek
po obiedzie, ktory nalewa na kugel wody i stawia go w soecjalnie
urzadzonym piecu, w ktorym pozostaje do 12-tej godziny w poludnie w
sobote. Wtedy odbieramy kugel od piekarza i spozywamy na goraco"

Kugel bez slodkich skaldnikow Rebekka Wolf nazywa polskim kuglem.

Wladyslaw

========

From: Joanna Sereinig <j...@j...krakow.pl>
Date: Mon, 10 Jan 2000 10:34:13 +0100
--------

Slavek S. napisał(a):

> [...]
> chinskiej potrawy. Moza robc z potrawami co sie chce, ale moim zdaniem
> jak ktos zapytuje o potrawe to natezy mu podac na jej orginalna wesje a

Podpisuję się obiema rękami. Kugiel nie może być z wieprzowiny.
Podobnie
jak nigdzie w kuchni indyjskiej nie znajdziecie przepisu np. na
wołowinę
Tandoori, prawda? Slav ma świętą rację.

Joanna

========

Subject: Kugel/Kugiel
From: Joanna Sereinig <j...@j...krakow.pl>
Date: Tue, 11 Jan 2000 17:56:46 +0100
--------
Przepisy, jakie poniżej podaję, zaczerpnęłam z książki "Cymes czyli
kuchnia żydowska" Katarzyny Pośpieszyńskiej (IMHO osoba godna
zaufania,
autorka innych książek kulinarnych, m.in. "Kuchni arabskiej" i "Kuchni
chińskiej"), która we wstępie do rozdziału "Kugieles i szarloty"
pisze:

"Kugiel należy do tradycyjnych potraw szabasowych oraz świątecznych.
Można podawać go jako danie główne lub serwować z daniami mięsnymi lub
drobiu, słodki kugiel można podawać na deser. Potrawy te, podobne do
ciężkich lub lekkich puddingów, zastąpiły dania z warzyw już w
średniowieczu, kiedy warzywa były dostępne tylko podczas żniw."

Kugiel rybny
------------

3 łyżki masła, 1 szkl. cebuli pokrojonej na cienkie plasterki, 4 szkl.
ziemniaków pokrojonych na cienkie plasterki, 3 szkl. ugotowanej ryby,
1,5 łyżeczki soli, 0,5 łyżeczki pieprzu, 2 jaja, 1,5 szkl. słodkiej
śmietanki, masło do samrowania formy

Cebulę zrumienić na rozgrzanym maśle. Ułożyć w posmarowanym masłem
żaroodpornym naczyniu warstwy z ziemniaków, ryby i cebuli, zaczynając
kończąc ziemniakami. każdą warstwę osolić (zużyć do tego tylko 1
łyżeczkę soli) i oprószyć pieprzem.
Jaja roztrzepać ze śmietaną i pozostałą 0,5 łyżeczki soli, zalać
składniki w naczyniu. Wstawiś do nagrzanego piekarnika (180 st. C) i
piec 45-55 minut. Podawać z surówką.

(Proporcje dla 3-4 osób)

Kugiel z kaszy
--------------

1 szkl. kaszy perłowej, 4 szkl. wrzątku, 2 łyżeczki soli, 25 dag
posiekanych pieczarek, 2 posiekane cebule, 2 łyżeczki tłuszczu lub
masła, 1/4 łyżeczki pieprzu, 2 roztrzepane jaja

Mieszając gotującą się wodę, stopniowo wsypywać kaszę, doprowadzić do
wrzenia, osolić, przykryć, gotować na małym ogniu do miękkości około
45
minut, osoączyć, przełożyć do miski.
Pieczarki i cebulę smażyć do zrumienienia, dodać do kaszy, zamieszać,
wlać jaja i wsypać pieprz, dokładnie wymieszać, przełożyć do naczynia
wysmarowanego masłem. W stawić do piekarnika nagrzanego do 180 st. C i
piec do zrumienienia ok. 40 minut. Podawać do potraw miąsnych lub z
drobiu zamiast ziemniaków.

(Proporcje dla 6 osób)

Kugiel z ryżu
-------------

4 szkl. wrzątku, 1,5 szkl. ryżu, 6 jaj, 6-8 łyżek cukru, 5 łyżek
stopionego masła, 4 łyżki rodzynków, masło do smarowania formy

Ryż gotować w osolonej wodzie przez 10 minut, odcedzić. Jaja ubić z
cukrem na kogiel mogiel, wymieszać z ryżem, rodzynkami i masłem,
pruełożyć do wysmarowanego masłem naczynia żaroodpornego. Wstawić do
gorącego piekarnika (180 st. C) i piec do zrumienienia około 40 minut.
Podawać na deser z osłodzoną śmietanką.

(Proporcje dla 6 osób)

----

Kugiel z cebuli
---------------

6 żółtek, 3 szkl. drobno posiekanej cebuli, 5 łyżek tartej bułki lub
zmielonej macy, 1,5 łyżeczki soli, 1/4 łyżeczki pieprzu, 4 łyżki
stopionego masła lub tłuszczu, 6 białek ubitych na pianę, masło do
smarowania formy

Ż(łtka ubić do białości, wmieszasć cebulę, tartą bułkę, sól, pieprz i
masło. Ubić pianę i lekko wymieszać z masą cebulową. Przełożyć do
żaroodpornego naczynia wysmarowanego masłem. Wstawić do nagrzanego
piekarnika (180 st. C) i piec około 40 minut (próbować patyczkiem lub
nożem - jeśli po wyjęciu jest suche, kugiel jest gotowy). Podawać
natychmiast z sałatą z sosem winegret.

(Proporcje dla 6 osób)

Kugiel z kapusty
----------------

5 szkl. cienko poszatkowanej kapusty, 2 łyżeczki soli, 5 łyżek
stopionego masła lub tłuszczu, 1/2 szkl. wody, 1,5 szkl. pszennej
bułki
pokrojonej w drobną kostkę, 5 łyżek mąki ziemniaczanej, 4 łyżki
rodzynek, 3/4 szkl. sparzonych, obranych migdałów pokrojonych w
piórka,
2 łyżki cukru, 4 jaja, masło do smarowania formy

Kapustę włożyć do garnka z rozgrzanym masłem, osolić, dusić na małym
ogniu przez pół godziny. Kostki bułki zalać wodą, odcisnąć, utrzeć na
jednolitą masę, wymieszać z mąką, rodzynkami, migdałami i cukrem, wlać
roztrzepane żółtka, wymieszać, połączyć z kapustą. Białka ubić na
sztywną pianę, lekko wymieszać z masą z kapusty.
Przełożyć do wysmarowanego masłem naczynia żaroodpornego (o objętości
2
litrów). Wstawić do nagrzanego pieca (180 st. C) i piec około 40
minut.
Podawać natychmiast do potraw mięsnych lub z drobiu, albo jako danie
główne na lekką kolację.

(Proporcje dla 6 osób)

Kugiel z ziemniaków
-------------------

3 jaja, 3 szkl. startych surowych ziemniaków, dokładnie osączonych, 5
łyżek mąki ziemniaczanej, 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia, 1,5
łyżeczki soli, 1/4 łyżeczki pieprzu, 3 łyżeczki cebuli startej na
tarce,
4 łyżki masła lub stopionego tłuszczu kurzego, masło do smarowania
formy

Jaja ubić do białości, wymieszać ze startymi ziemniakami, mąką,
proszkiem do pieczenia, solą, pieprzem, cebulą i masłem. Masę
przełożyć
do żaroodpornego naczynia posmarowanego masłem. Wstawić do piekarnika
nagrzanego do 180 st. C, piec do zrumienienia ok. 1 godz.
Podawać na gorąco do gulaszu lub duszonych mięs albo z gęstą śmietaną
jako danie główne.

(Proporcje dla 4-6 osób)

Kugiel z makaronu
-----------------

3 jaja, 4 łyżki cukru, 1/8 żyżeczki startej gałki muszkatałowej, 4
szkl.
ugotowanego makaronu wstążki, 1/2 szkl. rodzynków, 1/2 szkl.
sparzonych,
obranych migdałów pokrojonych w piórka, 1 łyżka soku z cytryny, 4
łyżki
stopionego masła lub tłuszczu kurzego, 2 łyżki tartej bułki, masło do
smarowania formy

Jaja ubić z cukrem do białości, wymieszać z gałką muszkatałową,
makaronem, rodzynkami, migdałami, sokiem z cytryny i stopionym masłem.
Przełożyć do żaroodpornego naczynia, suto wysmarowanego masłem i
wysypanego tartą bułką.
Wstawić do nagrzanego piekarnika (190 st. C) i piec 50 minut (lub do
zrumienienia).
Podawać na gorąco z potrawami mięsnymi lub z drobiu (to dla mnie
niespodzianka, ale tak właśnie jest tu napisane - przyp. JS), albo
serwować na deser z sokiem owocowym.

(Proporcje dla 6-8 osób)
---------------------------------------

Uuuuuffffffff!
Czyli, proszę Państwa, kugiel to rodzaj zapiekanki i żadnych czarów
marów tu nie ma.
Smacznego!

Joanna

========

Subject: Kugel/Kugiel w wersji Ostroleckiej
From: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl>
Date: Wed, 12 Jan 2000 11:19:15 +0100
--------
Zgodnie z obietnica podaje przepis na kugel w wersji ,,ostroleckiej''
scislej znany na Kurpiach..

W ten sposob robiono kugel w mijej rodzinie od bardzo dawna (co
najmniej 120
lat). Kiedys
potrawe o tej nazwie i podobnym smaku serwowono w knajpie
,,kurpiowska'' w
Ostrowi Mazowieckiej.

Utrzec 5 kilo ziemniaków (tak jak na placki ziemniaczane) -- odlac
troche
wody, a dolac troche wrzatku (szklanke)
dodac pieprz, ziele angielskie, 4-5 lyzek _zwyklej_ maki
3 cebule drobno posiekane i zeszklone na patelni razem z tluszczem
wlac do przygtowanej masy i wymieszac, dodac 2 cale jajka (po
wystygnieciu
masy, aby sie nie sciely) i wymieszac

zeberka z koscia (ok 1kg) pokroic i dodac ziola do smaku.
mieso warto przygotowac dzien wczesniej, aby sie przegryzlo z
ziolami!!

wlozyc wszystko do garnka -- najlepiej kamiennego (wysmarowanego
tluszczem)
(zeberka na dno), a potem warstwami;
na wierzchu ma byc ciasto (mozna polac troche oliwa). Przez jakis czas
(ok 1
godz.) piec
pod _przykryciem_ (nie _wypelniac_ garnka do pelna bo troche rosnie).
sumie piec ok 3-4 godzin
(w zaleznosci od wielkosci porcji).

jesc na goraco. Bardzo dobry jest rowniez odsmazony na patelni. Uwaga
ciezko
strawne.

Zycze smacznego
WM