Re: Kugel

From: M...@e...onet.pl
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Kugel
Date: Wed, 29 Nov 2000 09:22:22 +0100
Sender: [mikamike mail.onet.pl]@195.116.26.202

On Fri, 24 Nov 2000 14:39:01 +0100, "Robert" <s...@p...onet.pl>
wrote:

>Kilka lat temu jadłem w Ostrołęce " kugel", było to ciasto z tartych
>ziemniaków i kiełbasy zapiekane w piekarniku. Mam pro?bę żeby kto? mi
>przesłał dokładny przepis (nie chodzi mi o danie kuchni żydowskiej)
>Dziękuje za pomoc!
>s...@p...onet.pl
>PZDR Robert

http://www.kuchnia.3miasto.pl/2521.htm

oraz cytaty:
Subject: Re: Szukam przepisu na KUGEL. (bylo gugiel)
From: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl>
Date: Tue, 4 Jan 2000 11:34:24 +0100
--------

O ile wiem kugel to potrawa litewska, ale faktycznie rozpowszechniona
na
kurpiach (zielonych bodajze), czyli
okolice Ostroleki

Trze sie ziemniaki na tarce przyprawia (bardzo dobrze robi pieprz) i
zapieka
z zeberkami wieprzowymi (w przyszlym tygodniu podam
dokladny przepis -- musze naciagnac na zeznania moja mame), najlepiej
kamiennym garku w piecu chlebowym.
Moja Babcia robila go wieczorem, wstawiala do rozgrzanego pieca i rano
na
sniadanie paluszki lizac.

W miejskich warunkach tez udaje sie niezle (zapiekany w piekarniku).
Bardzo
dobry odsmazony na patelni.

potrawa jest tlusta i ciezkostrawna wskazany profilaktycznie
rapacholin ;-)

Bedac w Wilnie nie widzialem nigdzie serwowanego kugla, wiec nie wiem
czy
informacja o pochodzeniu jest
prawdziwa. W Polsce jadlem potrawe pod ta nazwa w Krakowie w
restauracji
zydowskiej Ariel, ale to nie bylo to,
jak mozna sie domyslec nie bylo w niej wieprzowych zeberek (anie
jakiegokolwiek miesa), przypominalo to
ksztaltem filety rybne (taki sobie plaski prostopadloscian), bylo z
grubo
tartych ziemniakow, jakos tam zapieczonych

smakowo baaardzo odlegle od znanej mi wersji

pozdrawiam WM

========

Subject: Re: KUGEL "Szukam przepisu na GUGIEL".
From: "Slavek S." <s...@u...net>
Date: Fri, 07 Jan 2000 13:44:29 -0500
--------
Kugel to cala grupa tradycyjnych zydowskich potraw.
Kugel moze byc: jablkowy, marchwiowy, serowy, kartoflany, farfelkowy,
jeszcze kilka innych rodzai ktore robi sie na Passover. Robienie Kugel
zeberek wieprzowych to tak samo jak dodanie kwasnej smietany do
chinskiej potrawy. Moza robc z potrawami co sie chce, ale moim
zdaniem
jak ktos zapytuje o potrawe to natezy mu podac na jej orginalna wesje
nie wolne dywagacje na temat...

pozdrawiam,

Slav

========

From: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl>
Date: Sat, 8 Jan 2000 11:06:26 +0100
--------

Użytkownik Slavek S. <s...@u...net> w wiadomości do grup
dyskusyjnych
napisał:3...@u...net...
> [...]
> chinskiej potrawy. Moza robc z potrawami co sie chce, ale moim zdaniem
> jak ktos zapytuje o potrawe to natezy mu podac na jej orginalna wesje a
A ktora jest oryginalna????

Byla mowa o okolicach Ostroleki!!!!, a to jedyny rejon jaki znam gdzie
ta
potrawa
wystepuje w kuchni polskiej, co prawda w tamtych okolicach bylo bardzo
duzo
Zydow, ale u mojej rodziny
od ,,ZAWSZE'' robilo sie kugel z tartych ziemniakow zapiekanych z
zeberkami!! (kiedys taka potrawe serwowano
w knajpie ,,Kurpiowska'' w Ostrowi Mazowieckiej (nie wiem czy jeszcze
serwuja, ani czy jeszcze knajpa istnieje)).

Kiedys podejzewalem ze potrawa pochodzi z kuchni zydowskiej (ale te
zeberka), ale gdzies wyczytalem ze pochodzi z Litwy
(ale jej tam nigdzie nie widzialem). Opisalem rowniez ze widzialem ja
(i
jadlem) w restauracji zydowskiej w Krakowie
i opisalem jak wygladala i jak smakowala.

Potrawa NIE JEST MOJEGO autorstwa, wiec nie bede sie wypowiadal o jej
,,jedynie slusznej'' postaci.
Latwo zauwazyc ze przepisy i nazwy potraw przenikaja z jednej kuchni
do
drugiej -- powstaja rozne warianty
(ciekawe co milosnicy kawioru powiedza na temat ,,zydowskiego
kawioru''???)

pozdrawiam WM

========

From: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
Date: Sun, 09 Jan 2000 09:58:15 GMT
--------
Wlodzimierz Macewicz <w...@i...pw.edu.pl> wrote:

> Użytkownik Slavek S. <s...@u...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisa":3...@u...net...

Czyli pasche.

> A ktora jest oryginalna????

Kugel po niemiecku, a byc moze tez i po zydowsku, znaczy "kula" i
wydaje mi sie, ze nazwa ta odnosi sie bardziej do zewnetrznej formy
tej
potrawy, niz do jej skladu. Jest to w kazdym razie zapiekanka zwana
rowniez babka. Moze byc slodka lub nie.

W Kuchni koszernej Rebekki Wolf jest kilka przepisow na kugel, z
ktorych
przytocze przepis na kugel z bobu:

"Bialy bob przemywamy i kladziemy do garnka albo innego naczynia razem
paru koscmi ze szpikiem, z kawalkiem tlustg miesa, roznorodna ale w
kazdym razie gruba kasza i taka iloscia soli, aby potrawa miala mocny
smak. Wszastko to pod szczelna pokrywka posylamy do piekarza w piatek
po obiedzie, ktory nalewa na kugel wody i stawia go w soecjalnie
urzadzonym piecu, w ktorym pozostaje do 12-tej godziny w poludnie w
sobote. Wtedy odbieramy kugel od piekarza i spozywamy na goraco"

Kugel bez slodkich skaldnikow Rebekka Wolf nazywa polskim kuglem.

Wladyslaw

========

From: Joanna Sereinig <j...@j...krakow.pl>
Date: Mon, 10 Jan 2000 10:34:13 +0100
--------

Slavek S. napisał(a):

> [...]
> chinskiej potrawy. Moza robc z potrawami co sie chce, ale moim zdaniem
> jak ktos zapytuje o potrawe to natezy mu podac na jej orginalna wesje a

Podpisuję się obiema rękami. Kugiel nie może być z wieprzowiny.
Podobnie
jak nigdzie w kuchni indyjskiej nie znajdziecie przepisu np. na
wołowinę
Tandoori, prawda? Slav ma świętą rację.

Joanna

========

Subject: Kugel/Kugiel
From: Joanna Sereinig <j...@j...krakow.pl>
Date: Tue, 11 Jan 2000 17:56:46 +0100
--------
Przepisy, jakie poniżej podaję, zaczerpnęłam z książki "Cymes czyli
kuchnia żydowska" Katarzyny Pośpieszyńskiej (IMHO osoba godna
zaufania,
autorka innych książek kulinarnych, m.in. "Kuchni arabskiej" i "Kuchni
chińskiej"), która we wstępie do rozdziału "Kugieles i szarloty"
pisze:

"Kugiel należy do tradycyjnych potraw szabasowych oraz świątecznych.
Można podawać go jako danie główne lub serwować z daniami mięsnymi lub
drobiu, słodki kugiel można podawać na deser. Potrawy te, podobne do
ciężkich lub lekkich puddingów, zastąpiły dania z warzyw już w
średniowieczu, kiedy warzywa były dostępne tylko podczas żniw."

Kugiel rybny
------------

3 łyżki masła, 1 szkl. cebuli pokrojonej na cienkie plasterki, 4 szkl.
ziemniaków pokrojonych na cienkie plasterki, 3 szkl. ugotowanej ryby,
1,5 łyżeczki soli, 0,5 łyżeczki pieprzu, 2 jaja, 1,5 szkl. słodkiej
śmietanki, masło do samrowania formy

Cebulę zrumienić na rozgrzanym maśle. Ułożyć w posmarowanym masłem
żaroodpornym naczyniu warstwy z ziemniaków, ryby i cebuli, zaczynając
kończąc ziemniakami. każdą warstwę osolić (zużyć do tego tylko 1
łyżeczkę soli) i oprószyć pieprzem.
Jaja roztrzepać ze śmietaną i pozostałą 0,5 łyżeczki soli, zalać
składniki w naczyniu. Wstawiś do nagrzanego piekarnika (180 st. C) i
piec 45-55 minut. Podawać z surówką.

(Proporcje dla 3-4 osób)

Kugiel z kaszy
--------------

1 szkl. kaszy perłowej, 4 szkl. wrzątku, 2 łyżeczki soli, 25 dag
posiekanych pieczarek, 2 posiekane cebule, 2 łyżeczki tłuszczu lub
masła, 1/4 łyżeczki pieprzu, 2 roztrzepane jaja

Mieszając gotującą się wodę, stopniowo wsypywać kaszę, doprowadzić do
wrzenia, osolić, przykryć, gotować na małym ogniu do miękkości około
45
minut, osoączyć, przełożyć do miski.
Pieczarki i cebulę smażyć do zrumienienia, dodać do kaszy, zamieszać,
wlać jaja i wsypać pieprz, dokładnie wymieszać, przełożyć do naczynia
wysmarowanego masłem. W stawić do piekarnika nagrzanego do 180 st. C i
piec do zrumienienia ok. 40 minut. Podawać do potraw miąsnych lub z
drobiu zamiast ziemniaków.

(Proporcje dla 6 osób)

Kugiel z ryżu
-------------

4 szkl. wrzątku, 1,5 szkl. ryżu, 6 jaj, 6-8 łyżek cukru, 5 łyżek
stopionego masła, 4 łyżki rodzynków, masło do smarowania formy

Ryż gotować w osolonej wodzie przez 10 minut, odcedzić. Jaja ubić z
cukrem na kogiel mogiel, wymieszać z ryżem, rodzynkami i masłem,
pruełożyć do wysmarowanego masłem naczynia żaroodpornego. Wstawić do
gorącego piekarnika (180 st. C) i piec do zrumienienia około 40 minut.
Podawać na deser z osłodzoną śmietanką.

(Proporcje dla 6 osób)

----

Kugiel z cebuli
---------------

6 żółtek, 3 szkl. drobno posiekanej cebuli, 5 łyżek tartej bułki lub
zmielonej macy, 1,5 łyżeczki soli, 1/4 łyżeczki pieprzu, 4 łyżki
stopionego masła lub tłuszczu, 6 białek ubitych na pianę, masło do
smarowania formy

Ż(łtka ubić do białości, wmieszasć cebulę, tartą bułkę, sól, pieprz i
masło. Ubić pianę i lekko wymieszać z masą cebulową. Przełożyć do
żaroodpornego naczynia wysmarowanego masłem. Wstawić do nagrzanego
piekarnika (180 st. C) i piec około 40 minut (próbować patyczkiem lub
nożem - jeśli po wyjęciu jest suche, kugiel jest gotowy). Podawać
natychmiast z sałatą z sosem winegret.

(Proporcje dla 6 osób)

Kugiel z kapusty
----------------

5 szkl. cienko poszatkowanej kapusty, 2 łyżeczki soli, 5 łyżek
stopionego masła lub tłuszczu, 1/2 szkl. wody, 1,5 szkl. pszennej
bułki
pokrojonej w drobną kostkę, 5 łyżek mąki ziemniaczanej, 4 łyżki
rodzynek, 3/4 szkl. sparzonych, obranych migdałów pokrojonych w
piórka,
2 łyżki cukru, 4 jaja, masło do smarowania formy

Kapustę włożyć do garnka z rozgrzanym masłem, osolić, dusić na małym
ogniu przez pół godziny. Kostki bułki zalać wodą, odcisnąć, utrzeć na
jednolitą masę, wymieszać z mąką, rodzynkami, migdałami i cukrem, wlać
roztrzepane żółtka, wymieszać, połączyć z kapustą. Białka ubić na
sztywną pianę, lekko wymieszać z masą z kapusty.
Przełożyć do wysmarowanego masłem naczynia żaroodpornego (o objętości
2
litrów). Wstawić do nagrzanego pieca (180 st. C) i piec około 40
minut.
Podawać natychmiast do potraw mięsnych lub z drobiu, albo jako danie
główne na lekką kolację.

(Proporcje dla 6 osób)

Kugiel z ziemniaków
-------------------

3 jaja, 3 szkl. startych surowych ziemniaków, dokładnie osączonych, 5
łyżek mąki ziemniaczanej, 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia, 1,5
łyżeczki soli, 1/4 łyżeczki pieprzu, 3 łyżeczki cebuli startej na
tarce,
4 łyżki masła lub stopionego tłuszczu kurzego, masło do smarowania
formy

Jaja ubić do białości, wymieszać ze startymi ziemniakami, mąką,
proszkiem do pieczenia, solą, pieprzem, cebulą i masłem. Masę
przełożyć
do żaroodpornego naczynia posmarowanego masłem. Wstawić do piekarnika
nagrzanego do 180 st. C, piec do zrumienienia ok. 1 godz.
Podawać na gorąco do gulaszu lub duszonych mięs albo z gęstą śmietaną
jako danie główne.

(Proporcje dla 4-6 osób)

Kugiel z makaronu
-----------------

3 jaja, 4 łyżki cukru, 1/8 żyżeczki startej gałki muszkatałowej, 4
szkl.
ugotowanego makaronu wstążki, 1/2 szkl. rodzynków, 1/2 szkl.
sparzonych,
obranych migdałów pokrojonych w piórka, 1 łyżka soku z cytryny, 4
łyżki
stopionego masła lub tłuszczu kurzego, 2 łyżki tartej bułki, masło do
smarowania formy

Jaja ubić z cukrem do białości, wymieszać z gałką muszkatałową,
makaronem, rodzynkami, migdałami, sokiem z cytryny i stopionym masłem.
Przełożyć do żaroodpornego naczynia, suto wysmarowanego masłem i
wysypanego tartą bułką.
Wstawić do nagrzanego piekarnika (190 st. C) i piec 50 minut (lub do
zrumienienia).
Podawać na gorąco z potrawami mięsnymi lub z drobiu (to dla mnie
niespodzianka, ale tak właśnie jest tu napisane - przyp. JS), albo
serwować na deser z sokiem owocowym.

(Proporcje dla 6-8 osób)
---------------------------------------

Uuuuuffffffff!
Czyli, proszę Państwa, kugiel to rodzaj zapiekanki i żadnych czarów
marów tu nie ma.
Smacznego!

Joanna

========

Subject: Kugel/Kugiel w wersji Ostroleckiej
From: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl>
Date: Wed, 12 Jan 2000 11:19:15 +0100
--------
Zgodnie z obietnica podaje przepis na kugel w wersji ,,ostroleckiej''
scislej znany na Kurpiach..

W ten sposob robiono kugel w mijej rodzinie od bardzo dawna (co
najmniej 120
lat). Kiedys
potrawe o tej nazwie i podobnym smaku serwowono w knajpie
,,kurpiowska'' w
Ostrowi Mazowieckiej.

Utrzec 5 kilo ziemniaków (tak jak na placki ziemniaczane) -- odlac
troche
wody, a dolac troche wrzatku (szklanke)
dodac pieprz, ziele angielskie, 4-5 lyzek _zwyklej_ maki
3 cebule drobno posiekane i zeszklone na patelni razem z tluszczem
wlac do przygtowanej masy i wymieszac, dodac 2 cale jajka (po
wystygnieciu
masy, aby sie nie sciely) i wymieszac

zeberka z koscia (ok 1kg) pokroic i dodac ziola do smaku.
mieso warto przygotowac dzien wczesniej, aby sie przegryzlo z
ziolami!!

wlozyc wszystko do garnka -- najlepiej kamiennego (wysmarowanego
tluszczem)
(zeberka na dno), a potem warstwami;
na wierzchu ma byc ciasto (mozna polac troche oliwa). Przez jakis czas
(ok 1
godz.) piec
pod _przykryciem_ (nie _wypelniac_ garnka do pelna bo troche rosnie).
sumie piec ok 3-4 godzin
(w zaleznosci od wielkosci porcji).

jesc na goraco. Bardzo dobry jest rowniez odsmazony na patelni. Uwaga
ciezko
strawne.

Zycze smacznego
WM