Lektura dla 13-latki

21. Data: 2006-07-28 08:57:02

Temat: Re: Lektura dla 13-latki
Od: "Jacek J." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

kolorowa wrote:

> Jeśli chodzi o moje lektury, to też już wtedy weszłam w sf. W związku z tym
> proponuję "Opowieści Guslarskie" Kira Bułyczowa, "Antybaśnie" Wolskiego.

Może Ewa Białołęcka? "Tkacz iluzji" i pochodne?
Arthur Clarke "Wyspa Delfinów".
O takich truizmach jak Lewis i Tolkien nawet nie wspominam...

> Malgosia

Jacek J.
--
|\ _,,,---,,_ \___ | __ _ ___ ___| | __ \___ |
/,`.-'`' -. ;-;;,_ _ | |/ _` |/ __/ _ \ |/ / _ | |
|,4- ) )-,_..;\ ( `'-' | |_| | (_| | (_| __/ < | |_| | _
'---''(_/--' `-'\_) fL \___/ \__,_|\___\___|_|\_\ \___/ (_)

22. Data: 2006-07-28 09:10:21

Od: Dunia <d...@n...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elske wrote:

> Macie może jakieś pomysły?

Elske ma mnie w mordpliku, ale moze komus innemu sie przyda...
pamietam, ze najbardziej - obok lektury popularnonaukowej o archeologii
- wciagaly mnie powiesci obyczajowe...
Z takich niekontrowersyjnych ksiazek, ktore wtedy mi sie podobaly to:

1. Monika Warnenska: wlasciwie wszystko
2. Krystyna Siesicka - tez, ale "Zapalka na zakrecie" rulez
3. Halina Snopkiewicz - "Sloneczniki"
4. Jean Webster - "Tajemniczy opiekun"
5. Charlotte Bronte - "Dziwne losy Jane Eyre"

Do Jane Austen i Georgette Heyer dotarlam o wiele pozniej, ale tez moge
polecic, o ile dziewczyna lubi takie klimaty (te czytalam wlasciwie
wszystkie w oryginale, wiec nie wiem, czy polskie tlumaczenia sa sensowne).

D.
--
Sharks cause fatal injuries to about 12-25 humans per year.
Humans kill about 100 million sharks per year.

23. Data: 2006-07-28 09:49:08

Od: siwa <siwa@BEZ_TEGO.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dunia <d...@n...o2.pl> napisał(a):

> No dobrze, ale z tego co zrozumialam, Elske nie chodzilo o walory
> artystyczne, a "zbyt dorosla" tresc. Podobnie zrozumialam Twoja
> odpowiedz Magdalenie.

No więc ja odebrałam, że tematyka trochę nie bardzo jest -- chlanie
rodziców i sypianie z chłopakiem jako temat dla 13.
Natomiast "Życie przed sobą" zdecydowanie uważam za niepoważne. To
jest wiek, kiedy z tematyki erotyki i relacji miedzyludzkich nalezy
zgłebiać normę, a nie patologie.
Inna rzecz, że to piekna, mocna książka. I polecam. Ale może
16-latkowi.

--
.......:: s i w a ::.......
.:: JID:s...@j...org ::.

24. Data: 2006-07-28 09:58:17

Od: "Aga B." <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elske" <k...@n...o2..pl> napisał w wiadomości
> Możesz jakieś tytuły podać, bo nazwiska mało mi coś mówią...

Paukszta - "Zatoka żarłocznego szczupaka", "Młodość i gwiazdy" (ja od tego
zaczynałam w siódmej klasie i czytałam z wypiekami), "złote korony księcia
Dardanów", "W cieniu hetyckiego Sfinksa", "Ich trzech i dziewczyna"
Wańkowicz - "Ziele na kraterze" (moja ukochana :-)
Siesicka - "Przez dziurkę od klucza", "Zapałka na zakręcie",
"fotoplastykon", więcej tutaj http://www.biblionetka.pl/ka.asp?id=271
Nowacka - "Małgosia kontra Małgosia", więcej tutaj
http://www.biblionetka.pl/ka.asp?id=833
Aga B.

25. Data: 2006-07-28 10:01:06

Od: "Magdalena W." <b...@s...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dunia" <d...@n...o2.pl> napisał w wiadomości
> Tak BTW, czy jest tu ktos, kto w tym wieku czytal normalne dorosle ksiazki
> czy jestem jakims alienem ?
Ja czytałam.
W 7. klasie miałam trwające sześć tygodni obustronne zapalenie płuc ...
starsi do pracy, ja na drabinę i myk! kolejny zapas książek ubijałam
starannie za tapczanem :)
Saganka, mnóstwo książek z biblioteczki Nike.
Czytałam jak leci Hemingwaya, Scotta Fitzgeralda, wtedy pokochałam Jamesa
Jonesa i generalnie książki wojenne.

O prz okazji przypomniało mi się - "Zwierzę obdarzone rozumem" o delfinach i
ich tresurze, nazwiska autora nie pomnę.
Z mitologii to polecam Roberta Gravesa bardziej "lekką" edycję mitów, jakby
specjalnie dla czytelników nastoletnich. Oraz jego ksiązki o dzieciństwie w
Grecji - "Moja rodzina i inne zwierzęta" i tym podobne.

> Poza tym jak w ogole "chronic" dziecko przed dorosla lektura ? Jak Elske
> zabierac ksiazki ? Zamykac biblioteczke na klucz ?
Posortować ksiażki ... pochować te, które naprawdę nie powinny być czytane w
tak młodym wieku. Nastolatki i tak mają doskonałego nosa do wyszukiwania
tego, czego właśnie nie powinny czytać ;-) Dużej części się nie rozumie. Jak
byłam w 1. klasie ogólniaka, wszyscy czytali Wisłocką. Myślę że kompletnie
bez zrozumienia, ale _trzeba_było_ zabrać starszym i przeczytać, człowiek
taki dorosły był. ;-)
Generalnie ksiażki robią mniejszą szkodę niż rozliczne kolorowe czasopisma,
do których dostępu nie dasz rady ograniczyć :)

pozdrawiam
Magdalena

26. Data: 2006-07-28 10:04:03

Od: Elske <k...@n...o2..pl> szukaj wiadomości tego autora

siwa napisał(a):

> No więc ja odebrałam, że tematyka trochę nie bardzo jest -- chlanie
> rodziców i sypianie z chłopakiem jako temat dla 13.

Słusznie odebrałaś. No i sposób przedstawienia problemu jako
"nie-problem" - tak jest fajnie i jesteśmy dżezi. No i wątpliwa wartość
literacka. Bravo Girl.

--
Elske

27. Data: 2006-07-28 11:22:44

Od: Rozs <r...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Magdalena W. napisał:

> Z mitologii to polecam Roberta Gravesa bardziej "lekką" edycję mitów, jakby
> specjalnie dla czytelników nastoletnich. Oraz jego ksiązki o dzieciństwie w
> Grecji - "Moja rodzina i inne zwierzęta" i tym podobne.

Nienienienie "ptaki, zwierzaki i inni krewni" oraz cała reszta o
zwierzętach jest Geralda Durrella.
Gorąco polecam.

http://www.allegro.pl/item117080657_gerald_durrell_m
oja_rodzina_i_inne_zwierzeta.html

podobnie jak archiwum:

http://skocz.net/d85z

Tam padło dużo fajnych propozycji dla 13-sto latki właśnie.

Rozs

28. Data: 2006-07-28 20:49:43

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dunia napisał(a):

> Tak BTW, czy jest tu ktos, kto w tym wieku czytal normalne dorosle
> ksiazki czy jestem jakims alienem ?

Nie jestes, ja pochłaniałam wszystko jak leci. W tym wieku juz dawno
miałam za soba Zaklete Rewiry, Ulisessa, Uwielbiałam Remarqe'a. Ostatnie
Tango w Paryzu tez przeczytałam i ie pamietam by watek erotycznie jakos
strasznie mnie wtedy zaintrygował

--

Gosia

29. Data: 2006-08-02 12:12:03

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kolorowa" <v...@a...pl> napisał w wiadomości

> swoją drogą czy ktoś pamięta ukazujący się przez pewien czas
> miesięcznik "Fikcje i Fakty"?)

Nie tylko pamiętam, ale i mam tego jeszcze wielką stertę w szafie u
rodziców :-)

J.

30. Data: 2006-08-06 16:33:33

Od: " " <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

zona alberta <r...@o...pl> napisał(a):

> Moje lektury jako +/- trzynastolatki (siódma klasa):
> Jack London "Martin Eden"
> Charles Dickens "Klub Pickwicka"
> Raymond A. Moody "Życie po śmierci"
> Daeniken cały (już wspominany tutaj)
> Mitologia Parandowskiego

Z całym szacunkiem, ale nie jestem pewna, czy czytałaś Raymond A. Moody "Życie
po śmierci". Z tego, co się orientuję, takiej książki nie napisał:)
Raymond Moody jest autorem książek "Życie przed życiem", "Życie po życiu",
"Refleksje nad życiem po życiu" i "W stronę światła".

Pozdrawiam
alkop

jak Wasze dzieciaki znoszą...
wlosy ,paznokcie
Problemy ze stolcem 2 latka
gazownia nie chce oddać nadpłaty na dogodnych warunkach
15 letni syn na obozie językowym