Majonez domowy z żółtkiem na twardo

41. Data: 2014-12-23 22:06:25

Temat: Re: Majonez domowy z żółtkiem na twardo
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Dec 2014 21:48:50 +0100, Trefniś napisał(a):

> (...)
>
> Ale najbardziej ortodoksyjna wersja sosu tatarskiego jest wykonywana na
> bazie majonezu z surowych żółtek :)
> Żółtka na twardo są kolejnym dodatkiem,

Otóż to - o tym przecież tutaj cały czas! :-)))

> a kiedy dodawane są kolejne
> ingrediencje - to już jest bukiet smaków i tu takie żółtko może smakować
> wyśmienicie.

No wreszcie ;-)

> Nawiasem - kielecki jest w Polsce wzorcem majonezu - a przynajmniej tak
> twierdzi producent (i inni szukający czegoś smacznego "bo polskie").
>
> Kiedyś rozmawialiśmy o indeksie glikemicznym. Majonez (wg doniesien tylko
> ten domowy) ma bardzo niski IG, a to oznacza pozytywne działanie np. przy
> diecie odchudzającej (dla niektórych to pewnie zaskakujące - prawie sam
> tłuszcz, a wspomaga ochudzanie?).

Pod warunkiem, że się je go bez węgli :-)

> (...)

> Jajko wielkanocne jest _tylko_ tradycją, dla mnie smakowo zawsze niezbyt
> pociągającą :)

Z dodatkami w postaci majonezu (he he) - jak najbardziej smaczne :-))

> (...)

> Niniejszym oficjalnie przyjęłaś mnie do swojego getta, dzięki!
> Tu przynajmniej nikt nikogo nie próbuje zakrzyczeć :)

:-)))

42. Data: 2014-12-23 22:06:50

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Dec 2014 21:51:53 +0100, Trefniś napisał(a):

> Ale tu naciskam na zastosowanie kolejnych składników, coby rzeczywiście
> wyszedł holenderski!

Chyba tatarski :-)

43. Data: 2014-12-23 22:10:10

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2014 o 22:06 XL <i...@g...pl> pisze:

> Chyba tatarski :-)

Oczywiście!

--
Trefniś

44. Data: 2014-12-23 22:19:22

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 23 grudnia 2014 21:20:16 UTC+1 użytkownik Trefniś napisał:

> Cytuję moje słowa, które wywołały atak:
> "Zastanawiam się, jak żółtko na twardo może polepszyć smak majonezu?
> Oczywiście każdy ma swoje gusta, ale surowe żółtko jest znacznie
> smaczniejsze od tego na twardo!"

No właśnie...

A ja bym na twoim miejscu napisała" Każdy ma swoje gusta, ale _moim zdaniem_ surowe
żółtko jest smaczniejsze".

Jest różnica? Jest...

Ania

45. Data: 2014-12-23 22:29:15

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś pisze:

> Ale tu naciskam na zastosowanie kolejnych składników, coby
> rzeczywiście wyszedł holenderski!

Co sobie będziemy żałować, dlaczego mamy poprzestawać na samym żółtku?
Majonez z całym jajkiem, gotowanym na twardo, też jest dobry! A jeśli
dodać do tego groszek zielony, taki z puszki, to już mamy potrawę
klasyczną. Jakże prostą, a ile radości dającą, gdy człek głodny, a czasu
na nic innego nie ma.

Jarek

--
It was many many years ago | It said: I have no mother
They was very fine | I have no faher, too

46. Data: 2014-12-23 22:58:31

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2014 o 22:19 czeremcha <1...@g...com> pisze:

> No właśnie...
>
> A ja bym na twoim miejscu napisała" Każdy ma swoje gusta, ale _moim
> zdaniem_ surowe żółtko jest smaczniejsze".
>
> Jest różnica? Jest...

W sumie to już jest mieszanie majonezu z tego tematu, ale...
Ja ciągle widzę tu setki lat doświadczeń wielu kultur, gdzie żółtko
występuje w formie surowej, a jeśli jest podgrzewane (np. dla
zagęszczenia) - to zawsze z dbałością o odpowiednią temperaturę. Bo albo
się zwarzy, albo nabierze smaku jajecznicy.

Nawet jeśli, to moje powyższe jest mniejszym przewinieniem niż "nie umiesz
myśleć".

--
Trefniś

47. Data: 2014-12-23 23:17:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 23 Dec 2014 22:58:31 +0100, Trefniś napisał(a):

> gdzie żółtko
> występuje w formie surowej, a jeśli jest podgrzewane (np. dla
> zagęszczenia) - to zawsze z dbałością o odpowiednią temperaturę. Bo albo
> się zwarzy, albo nabierze smaku jajecznicy.

A jaki jest właściwie smak jajecznicy? - wg mnie to dodatki o tym decydują,
np rodzaj tłuszczu, dodatki wzbogacające (cebulka, boczek, kiełbasa,
papryka, pomidory itp). Jesli zrobisz jajecznicę bez niczego i nawet bez
tłuszczu (na parze), to w sumie jej smak jest mdły/neutralny/żaden.
A omlety na słodko robisz? - przeciez to ścięte na twardo jaja plus cukier
:-)

48. Data: 2014-12-24 00:03:25

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2014 o 23:17 XL <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> tłuszczu (na parze), to w sumie jej smak jest mdły/neutralny/żaden.
> A omlety na słodko robisz? - przeciez to ścięte na twardo jaja plus

Jajecznica ma smak jajeczny :)

A na przykład tzw. "Ajerkoniak" (specjalnie trzymam się potocznej nazwy
domowego produktu)
możesz wyobrazić sobie "smakowo" z żółtka ściętego?
Stąd mój pomysł porównania smaku surowego żółtka na słodko ze ściętym
żółtkiem posłodzonym.
Trudno opisać przepaść!

Smak "gołego" naleśnika (czyli jaja, mąka, mleko, woda, sól) jest mało
atrakcyjny - nie muszę zaznaczać, że mówię o _swoim_ guście?
:)

Ten sam naleśnik z dodatkami - we Wrocławiu była kiedyś naleśnikarnia,
gdzie naleśniki występowały w wielu różnych formach. A naleśniki ze
szpinakiem z wrocławskiej wegańskiej Vegi w Rynku były kultowe
i wspominane w całej Polsce (jeśli ktoś już spróbował).

--
Trefniś

49. Data: 2014-12-24 03:00:59

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 24 Dec 2014 00:03:25 +0100, Trefniś napisał(a):

> ajecznica ma smak jajeczny :)
>
> A na przykład tzw. "Ajerkoniak" (specjalnie trzymam się potocznej nazwy
> domowego produktu)
> możesz wyobrazić sobie "smakowo" z żółtka ściętego?

Ależ ono JEST ścięte - tyle że nie od ciepła, lecz od alkoholu:
http://zadane.pl/zadanie/130527
:-))

50. Data: 2014-12-24 03:02:32

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Smak "gołego" naleśnika (czyli jaja, mąka, mleko, woda, sól) jest mało
> atrakcyjny - nie muszę zaznaczać, że mówię o _swoim_ guście?

A ja bardzo lubię takie "gołe" naleśniki, takoż i mój mąż, któremu bardzo
często takie smażę na jego życzenie, tyle że mąż lubi je na półsłodko - ja
na wytrawnie :-)

Pół tony najlepszej nie tylko w Polsce ale i na świecie kiszonej kapusty przyjedzie do Słupska na sylwestrowy bigos!!!
sos tajski Vifon a sriracha
Karp (nie tylko) humanitarnie swiąteczny
Freelance Web Designing in Japan,India,Hyd,UK,Singa pore,Hongkong
Discrete Random Signals and Statistical Signal Processing Charles W. Therrien