Mam sardynki - co teraz ???

1. Data: 2003-10-20 09:16:18

Temat: Mam sardynki - co teraz ???
Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Kupilam sardynki. Mrozone. No i teraz sie glowie co z nimi zrobic...
Przekopalam sie przez kilka ksiazek kucharskich i nie znalazlam nic
takiego, co by zaspokajalo moje wybujale ambicje zwiazane z rybkami...
Pomocy!

--
Kot <m...@p...onet.pl>

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

1. Data: 2003-10-20 09:34:17

Temat: Re: Mam sardynki - co teraz ???
Od: "Jerzy Nowak" <w...@g...SKASUJ.TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

m...@p...onet.pl (Kot) napisał(a):

> [...]
> Przekopalam sie przez kilka ksiazek kucharskich i nie znalazlam nic
> takiego, co by zaspokajalo moje wybujale ambicje zwiazane z rybkami...

Wpakuj je do konserwy, zanim coś ci się spodoba.
;-)
pozdr. Jerzy

1. Data: 2003-10-20 09:38:06

Od: "Blancanieves" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Może to Ci będzie odpowiadało.
Podawałam ten przepis na grupie w wakacje.

NADZIEWANE CYTRYNY.
Przepis pochodzi z kuchni libańskiej:
(proprcje przeznaczone dla 3 osób)

Składniki:
3 duże cytryny
1 puszka sardynek w oliwie
1 seler naciowy
4 młode cebulki
natka pietruszki
3 łyżki stołowe majonezu
1/2 łyzki stołowej musztardy
sól, pieprz
oliwki zielone do przybrania
1 łyżka soku cytrynowego

1. Cytryny sparzyć gorącą wodą, przekroić na pół, wycisnąć sok i
wybrać miąższ. Odciąć końcówki, żeby można je było "postawić" na
talerzu.
2. Sardynki odsączyć z oliwy, rozgnieść widecem, dodać seler naciowy
pokrojony w drobną kostkę, cebulkę drobno pokrojoną w kosteczkę,
posiekaną natkę pietruszki.
3. Do masy sardynkowej dodać sól, pieprz oraz majonez i musztardę oraz
łyżkę soku cytrynowego.
4. Masę sardynkową nałożyć do cytryn i wstawić na godzinę do lodówki.
5. Przed podaniem przyzdobić oliwkami zielonymi.

Smacznego!

--
Blancanieves (Kasia)

1. Data: 2003-10-20 09:49:48

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 2003-10-20 at 11:38, Blancanieves wrote:
> Może to Ci będzie odpowiadało.
> Podawałam ten przepis na grupie w wakacje.

> [...]

Przepis bylby doskonaly gdyby nie to, ze dysponuje MROZONYMI sardynkami
;-) Ale dzieki, zapisuje do wykorzystania w przyszlosci. Przy okazji
podam jeszcze cos ciekawego, co znalazlam nt. sardynek:

Sufleciki z sardynek
25 dag sardynek wędzonych,
2 jajka,
2 łyżki żółtego sera
trochę tartej bułki,
2 łyżki masła,
4 małe bułki,
zielenina

Sardynki obrać ze skóry, oczyścić, odciąć łebki, posiekać. Rozetrzeć
łyżkę masła dodając sardynki, żółtka jaj, łyżkę tartego sera i łyżkę
tartej bułki. Z bułek ściąć czapeczki, wyjąć miękisz, posmarować w
środku masłem, lekko posolić. Ubić sztywną pianę z białek, dodać ją do
masy sardynkowej, całość lekko wymieszać. Przygotowaną masę nałożyć w
bułki. Bułki posypać z wierzchu tartym serem, tartą bułką i na każdej
ułożyć kawałek masła. Następnie wstawić je na 10 min do dobrze
nagrzanego piekarnika ( 220 C ). Podawać zaraz po wyjęciu z piekarnika.

--
Kot <m...@p...onet.pl>

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

1. Data: 2003-10-20 09:49:49

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 2003-10-20 at 11:34, Jerzy Nowak wrote:

> Wpakuj je do konserwy, zanim coś ci się spodoba.
> ;-)
> pozdr. Jerzy

Jakbym chciala sardynki w konserwie, tobym kupila konserwowe ;-)
Ale nic to, dalsze przekopywanie zasobow, w tym netu, przynioslo takie
efekty:

Smazone sardynki
Porcja dla 4 osob. Czas przygotow. 1 godz.
8 swiezych sardynek (lub innej ryby),
2 zabki czosnku,
1/2 lyzeczki sproszkowanego kminku,
3 lyzki posiekanej zielonej pietruszki,
maka,
olej,
1 cytryna,
sol, pieprz.

1. Sardynki sprawic, umyc pod biezaca woda.
2. Czosnek drobno posiekac, wymieszac z kminkiem, pietruszka, sola i
pieprzem.
Podzielic przyprawy na 2 czesci.
3. Sardynki nafaszerowac polowa przypraw, reszta natrzec je z
zewnetrznej strony i pozostawic w chlodnym miejscu lub zakryc folia i
odstawic do lodowki na
30 min.
4. Sardynki obtoczyc w mace. Rozgrzac duza ilosc oleju na glebokiej
patelni.
5. Smazyc 5-10 min. na zloty kolor. Podawac na goraco lub zimno z
kawalkami cytryny. Zamiast sardynek mozna usmazyc wieksze ryby pokrojone
w dzwonka, a
nastepnie panierowane w jajku i mace lub bulce tartej. Podawac z
kawalkami
cytryny, pasta tahina (sezamowa) lub majonezem.
Źródło: Encyklopedia sztuki kulinarnej, tom 15 "Kuchnia arabska", strona
40.

I to juz wyglada, jakby mialo misie podobac...

--
Kot <m...@p...onet.pl>

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

1. Data: 2003-10-20 10:00:48

Od: "Jerzy Nowak" <w...@g...SKASUJ.TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

m...@p...onet.pl (Kot) napisał(a):

> [...]
> efekty:

> Smazone sardynki
> Porcja dla 4 osob. Czas przygotow. 1 godz.
[...]
> 1. Sardynki sprawic, umyc pod biezaca woda.

Przepis bylby doskonaly gdyby nie to, ze dysponujesz MROZONYMI sardynkami.
;-)))
Napisz jeszcze jak się wyrobisć w 1 godzinę i jakich użyjesz narzędzi.

pozdr. Jerzy
PS
To chyba ciekawsze:
http://www.kuchnia.3miasto.pl/5853.htm

1. Data: 2003-10-20 10:22:32

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 2003-10-20 at 12:00, Jerzy Nowak wrote:

> Przepis bylby doskonaly gdyby nie to, ze dysponujesz MROZONYMI sardynkami.
> ;-)))
> Napisz jeszcze jak się wyrobisć w 1 godzinę i jakich użyjesz narzędzi.

Uzyje mlotka i siekierki, ale czemu mam sie wyrabiac w godzine? Przeciez
to na kolacje beddzie...

> pozdr. Jerzy
> PS
> To chyba ciekawsze:
> http://www.kuchnia.3miasto.pl/5853.htm

Rzeczywiscie ciekawe... Biore pod uwage, dzieki ;-)

--
Kot <m...@p...onet.pl>

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

1. Data: 2003-10-20 11:18:31

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On 20 Oct 2003 11:16:18 +0200, m...@p...onet.pl (Kot)
wrote:

> [...]
>Przekopalam sie przez kilka ksiazek kucharskich i nie znalazlam nic
>takiego, co by zaspokajalo moje wybujale ambicje zwiazane z rybkami...

grilled sardines - w Portugalii uzywaja. jadlam, smaczne

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-10-20 11:40:55

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 2003-10-20 at 13:18, Krysia Thompson wrote:

> grilled sardines - w Portugalii uzywaja. jadlam, smaczne

No pieknie, tylko skad ja mam grilla wytrzasnac ??? No, ew. moge w
piekarniku... Dobra, znalazlam takie:

GRILLED SARDINES WITH TOMATO RELISH

Ingredients:
16 Fresh sardines
Sprigs of Coriander to garnish

For the Marinade

1 Garlic clove
2tsp Coriander seeds, toasted
1 Dried chilli, seeded and crushed
1 Lime, finely grated rind and juiced
4 tbspn Virgin olive oil
Salt and pepper

For the Relish

4 Spring onions, chopped(white part only)
1 Lime, juiced
225g Tomatoes, peeled, seeded and chopped
1 Sun-dried tomato half, chopped
1/2 Dried red chilli, seeded and chopped
3 tbspn Coriander, chopped

Method:

Scale sardines and cut off fins and cut along stomach, removing
intestines. Wash fish and pat dry and lay in shallow non-metallic dish
Pound garlic and coriander with a pinch of salt and the crushed chilli.
Add lime rind and juice, then gradually work in the oil
Pour mixture over the sardines and cover and leave for 1 hour in cool
place Mix relish ingredients in food processor or blender
Lift sardines from dish, reserving the spice mixture, and cook under
pre-heated grill for 2-3 minutes each side, basting with the marinade
Serve garnished with coriander and lime slices, with side salad and
relish

Potato Peperonata with Grilled Sardines

4 tablespoons extra-virgin olive oil
1 large red onion, cut into 1/2-inch slices
2 cloves garlic, thinly sliced
6 large bell peppers (2 red, 2 yellow, 2 green), halved, stems, ribs and
seeds removed, and cut into 1/2-inch slices
2 medium golden waxy potatoes, cut into 1/2-inch dice and placed into
cool water
1 teaspoon red pepper flakes
1 tablespoon sugar
3 sprigs fresh thyme, leaves only
1/2 cup basic tomato sauce, recipe follows
Salt and pepper
8 fresh sardines, gutted, gills removed, washed, and dried

Preheat the grill or broiler.

In a 12 to 14-inch saute pan, heat the olive oil over medium heat and
add the onion and garlic. Cook until soft and translucent, about 5
minutes. Add the peppers and potatoes and cook 5 minutes, until
softened.

Add the pepper flakes, sugar, thyme, and tomato sauce, bring to a boil,
lower heat and simmer 15 minutes. Season, to taste. Place the peperonata
on a platter.

Grill or broil the sardines until they are crisp and the skin is
slightly charred (about 2 minutes per side). While grilling the fish,
divide the peperonata evenly among 4 dishes. Arrange 2 sardines atop the
peperonata on each plate and serve.

Basic Tomato Sauce:
1/4 cup extra virgin olive oil
1 Spanish onion, chopped in 1/4-inch dice
4 garlic cloves, peeled and thinly sliced
3 tablespoons chopped fresh thyme leaves, or 1 tablespoon dried
1/2 medium carrot, finely shredded
2 (28-ounce) cans peeled whole tomatoes, crushed by hand and juices
reserved
Salt

In a 3-quart saucepan, heat the olive oil over medium heat. Add the
onion and garlic, and cook until soft and light golden brown, about 8 to
10 minutes. Add the thyme and carrot, and cook 5 minutes more, until the
carrot is quite soft. Add the tomatoes and juice and bring to a boil,
stirring often. Lower the heat and simmer for 30 minutes until as thick
as hot cereal. Season with salt and serve. This sauce holds 1 week in
the refrigerator or up to 6 months in the freezer.

Grilled Sardines with Hot Pine Nut Vinaigrette

For the vinaigrette:

1/2 cup very fresh pine nuts
Extra-virgin olive oil
Salt
Freshly ground black pepper
The zest and juice from 1 large lemon
A pinch of sugar
A tiny splash of white wine
A handful of flat leaf parsley leaves, chopped

12 sardines, gutted and scaled, but with the heads left on
Salt (preferably sea salt)
Freshly ground black pepper
Extra-virgin olive oil
The juice from one lemon
1 head chicory or frisée, cleaned and separated into long leaves

Place the pine nuts in a medium skillet and toast them over low heat,
stirring them around occasionally until they are nicely golden. Add
about 1/2 cup of olive oil, a pinch of salt, black pepper, a pinch of
sugar, the zest and juice of a lemon, and a splash of white wine. Let
this bubble for a minute and then turn off the heat, leaving the skillet
on the turned-off burner.

Set up a stove-top grill plate (or an outside grill) and get it very
hot. Toss the sardines lightly in olive oil, a little salt, black
pepper, and lemon juice. Grill them until good char marks appear, about
a minute or so, and turn once, grilling the other side, about another
minute or so. This should cook them through, but large ones will take a
little longer. Line a large serving plate with the chicory or frisée.
Lift the sardines from the grill with tongs and place them on the
serving plate. Reheat the pine-nut sauce for a few seconds, just until
it's hot, adding a splash of water to loosen it up if necessary. Scatter
the parsley leaves over the sardines, and pour on the pine-nut sauce.
Serve hot.

Hmmm, wyglada coraz ciekawiej...

--
Kot <m...@p...onet.pl>

--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl

1. Data: 2003-10-20 11:41:34

Od: "Wojti" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W jednej z podróży kulinarnych Makłowicza było o sardynkach.Bierzesz taka
sardynkę(całą z łbem i trzewiami),obtaczasz w mące i na głęboki olej.Podobno
przysmak Cypryjczyków.Ja jednak wolę juz zrobione elegancko w puszce
Pozdrawiam
Kucharz Amator
Wojti

Płytka z "Tiny"