Masło czy margaryna?

1. Data: 2003-02-23 23:50:00

Temat: Masło czy margaryna?
Od: "Miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dlaczego dodajecie do ciast margarynę, a nie prawdziwe masło? Tylko przez
oszczędnośźc, czy jest ku temu jakiś inny powód?
Pytanie jest jak najzupełniej poważne - bez podtekstów.
A jakby chcieć taki margarynowy przepis zamienić na maślany, to ile trzeba
by dać tego masła? Tyle samo co margaryny?
Anka

1. Data: 2003-02-24 08:15:49

Temat: Re: Masło czy margaryna?
Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Miranka" <a...@m...pl>

> Dlaczego dodajecie do ciast margarynę, a nie prawdziwe masło? Tylko
> przez
> oszczędnośźc, czy jest ku temu jakiś inny powód?
> Pytanie jest jak najzupełniej poważne - bez podtekstów.

To zalezy. Czasem jest to oszczednosc, czasem oszczednosc na tluszczu, czasem sprawa
konsystencji...
Jedno jest pewne - jesli juz uzywam margaryny, to tylko tej zwyklej, NIEmlecznej.
Ona sie zreszta tak nazywa: margaryna zwykla.

> A jakby chcieć taki margarynowy przepis zamienić na maślany, to ile
> trzeba
> by dać tego masła? Tyle samo co margaryny?
> Anka

Aniu, tego nie wiem.
Nie wiem tez, jakiej dotad uzywalas margaryny.

Acha, jeszcze jedna uwaga: jesli przygotowuje mase do przelozenia ciasta, NIGDY nie
uzywam margaryny - wylacznie masla; najchetniej
smietankowego.
Popsulo nam sie zreszta maslo ostatnio... bo polskie maslo smietankowe nie jest juz
takie jak kiedys bylo - zbyt twarde, brak
naturalnego zapachu [kiedys, jak sie kupowalo w lecie takie maslo to od razu czulo
sie zapach pol - ze tak to nieco gornolotnie
okresle]... eech... sporo produktow polskich uleglo pogorszeniu, a przeciez nie
musialy.... [no, chyba ze musialy z innych wzgledow,
coby na ten przyklad nie konkurowac z unijnymi :( ]
Pozdrowka :-)
Barbara

---

1. Data: 2003-02-24 08:27:37

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Miranka" <a...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> A jakby chcieć taki margarynowy przepis zamienić na maślany, to ile trzeba
> by dać tego masła? Tyle samo co margaryny?

a kto powiedzial, ze dodajemy margaryne? Ja robie wszelkie ciasta tylko na
masle, wtedy sa najsmaczniejsze. Jedyny wyjatek- to polewa czekoladowa do
ciast. Ta lepiej wychodzi z margaryny.W ogole to nie uzywam margaryny w moim
domu,tylko maslo.
Poczytaj sobie ile jest zabiegow chemicznych przy produkcji margaryny a
jakie proste i dziewicze jest przy tym maslo. I sama zdecyduj co wolisz jesc
razem ze swoimi bliskimi.
Jola L-L

wlepie tu post Pszemola :
Autor:Pszemol (p...@p...com)
Temat:Maslo czy margaryna?
Grupy dyskusyjne:pl.soc.wegetarianizm
Data:1998/11/15

W produkcji masła nie ma żadnej reakcji chemicznej
lecz zwykła reakcja fizyczna wydzielenia tłuszczu
ze śmietany - frakcji mleka wydzielającej się w czasie
leżakowania mleka. Natomiast margaryna... popatrzmy
co na to Encyklopedia Multimedialna '98:

MARGARYNA,
tłuszcz spożywczy w postaci zestalonej emulsji
o smaku, wyglądzie i użytkowaniu zbliżonym do masła;
mieszanina częściowo zestalonych (uwodornionych)
olejów roślinnych (np. rzepakowy, sojowy, arachidowy,
słonecznikowy) z dodatkiem emulgatorów, witamin A i D,
lecytyny, odpowiednio ukwaszonego mleka i in.,
produkowana w margarynowni; wynaleziona 1869
przez H. Mege Mouries.

HYDROGENIZACJA - UWODORNIANIE,
reakcja chemiczna, zwykle katalityczna,
polegająca na przyłączaniu wodoru
do nienasyconych związków;
stosowana np. do otrzymywania cykloheksanu,
utwardzania tłuszczu.

UTWARDZANIE TŁUSZCZU,
metoda przerobu olejów roślinnych
i zwierzęcych na produkty o wyższej
temperaturze topnienia przez wysycanie
wodorem podwójnych wiązań w cząsteczkach
nienasyconych kwasów tłuszczowych (uwodornienie);
utwardzanie tłuszczu stosuje się np. przy wyrobie margaryny.

KATALIZA,
zmiana szybkości reakcji chemicznej,
spowodowana działaniem katalizatora;
ma ogromne znaczenie w reakcjach chemicznych
(zwłaszcza przemysłowych) i biochemicznych.

KATALIZATOR,
substancja, która zwiększa szybkość reakcji chemicznej,
pozostając w stanie nie zmienionym po zakończeniu
reakcji; katalizatory działają wg różnorodnych mechanizmów,
zwykle selektywnie (np. enzymy), są często stosowane
w procesach przemysłowych (zwłaszcza katalizatory stałe,
zwane kontaktami), np. w krakingu destylatów naftowych,
syntezie amoniaku, otrzymywaniu kwasu siarkowego;
substancje opóźniające reakcje chemiczne są niekiedy
zwane katalizatorami ujemnymi (inhibitor).

O reakcjach stechiometrycznych uczyłem się
w liceum ogólnokształcącym w klasie o profilu
biol-chem :-) Pojęcie to znałem na długo przed
kupieniem tej encyklopedii '98. Co to katalizator
również wiem doskonale lecz w produkcji masła
nie potrzeba katalizatora, conajmniej dlatego
że nie ma tam żadnej przemiany chemicznej
lecz zwykłe wydzielenie ze schodzonego mleka
śmietany a potem masła - tekiego samego tłuszczu
jaki w ciepłym mleku krowim jest w postaci emulsji.
Popatrz co pisze to wspaniałe, wszechstronne dzieło
pisze o maśle. (Kupienie tego programu polecam
wszystkim, którzy chcą być świadomi tego co ich otacza...)

MASŁO,
produkt spożywczy otrzymywany przez ubijanie
lub silne mieszanie i ochłodzenie śmietanki
słodkiej lub ukwaszonej (śmietany); zawiera
ok. 85% tłuszczu, ok. 14% wody, nadto białko,
laktozę, kwas mlekowy, sole mineralne, witaminy

1. Data: 2003-02-24 08:57:13

Od: "MJ Skorupscy" <skorupski???@autocom.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
.
> [...]
przeciez nie musialy.... [no, chyba ze musialy z innych wzgledow,
> coby na ten przyklad nie konkurowac z unijnymi :( ]

Nie wspominajac o tym, jak pieknie mozna sie "przejechac" kupujac maslo w
hipermarketach. Wczoraj moj TZ wyslany na zakupy wrocil wrecz wsciekly z
powodu masla. Powod? Kazda wkladana do koszyka kostka ludzaco przypominala
maslo. Dopiero po dokladnym wczytaniu sie w etykiete (i to te malutkie
literki z boku) okazywalo sie, ze to na przyklad jakis Mix Pasłęcki, albo
inne badziewie. Wiem, ze trzeba czytac kazda etykiete;), ale to juz jest
przegiecie. To, ze w koncu kupil normalne maslo nie bylo zadnym
pocieszeniem, bo takim maslem mozna komus krzywde zrobic uderzajac go kostka
w glowe;) Nie da sie tego normalnie rozsmarowac na pieczywie....Ostatnio
kilka razy kupowalam tzw. maslo oselkowe, ale dobre bylo tylko za pierwszym
razem. Chyba sobie w koncu sama ukrece:-)

Marta

1. Data: 2003-02-24 09:49:50

Od: "agatek" <a...@g...univ.gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> oszczędnośźc, czy jest ku temu jakiś inny powód?
> Pytanie jest jak najzupełniej poważne - bez podtekstów.

przyznam sie ze ja zazwyczaj dodaje to co akurat mam w , czy to maslo czy
margaryna. CHyba ze akurat wyraznie i drukowanymi literkami w przepisie
napisali ze ma to byc maslo. to wtedy sie ruszam do sklepu jesli akurat nie
mam

agatek
sie uczacy sztuki gotowania dopiero

1. Data: 2003-02-24 10:08:11

Od: "walkie!" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jola L-L napisał:
> [...]
> jakie proste i dziewicze jest przy tym maslo. I sama zdecyduj co wolisz jesc

Ja tez masla.
I w ogole smakuje mi maslo extra mazurskie, takie z krowka - jest
miekkie, nie jelczeje po dwoch dniach, nie pokrywa sie jakas dziwna
mazia, jest zolciutkie i naprawde smaczne.

1. Data: 2003-02-24 11:53:10

Od: "Miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jola L-L" <j...@i...pl> wrote in message
> Poczytaj sobie ile jest zabiegow chemicznych przy produkcji margaryny a
> jakie proste i dziewicze jest przy tym maslo. I sama zdecyduj co wolisz
jesc
> razem ze swoimi bliskimi.

Jolu, ja W OGÓLE NIGDY DO NICZEGO nie używam margaryny:))) W ogóle jej nie
kupuję. Stąd moje pytanie, bo większość przepisów na ciasta jest z
margaryną:(
Anka

1. Data: 2003-02-24 11:56:00

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jolu, ja W OGÓLE NIGDY DO NICZEGO nie używam margaryny:))) W ogóle jej nie
> kupuję. Stąd moje pytanie, bo większość przepisów na ciasta jest z
> margaryną:(
> Anka

no to juz sie ciesze:)))
a wymiennik jest prosty do ciast 20 dkg margaryny na 20 dkg masla. Czasami
margaryny maja po 25 dkg - to wtedy oczywista masla 25
a jak dasz 20 z niewiedzy- to tez nic sie nie stanie

Jola L-L

1. Data: 2003-02-24 12:20:35

Od: karambola <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

MJ Skorupscy napisał(a):

> Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
.

Oj, święte słowa Pani Dobrodziejki...
Mój mąż to już niedługo doktorat będzie mógł napisać na temat " w
poszukiwaniu zaginionego masła ... w sklepach" albo coś takiego :-)
Aktualnie najbardziej dla nas zjadliwe Masło Ekstra pasłęckie, tylko nie
mylić z mix-ami. Kupujemy kartonik w MAKRO dokładnie go sprawdzając
(daty) i parę dni spokoju.
Ale to nie to co kiedyś masłem się zwało i babcia "u baby" kupowała :-(

pozdrawiam wszystkich

Karambola (ciągle początkująca w grupie)

1. Data: 2003-02-24 12:41:38

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "karambola" <k...@w...pl>

.

> Oj, święte słowa Pani Dobrodziejki...
[ciach]
> Aktualnie najbardziej dla nas zjadliwe Masło Ekstra pasłęckie, tylko
> nie
> mylić z mix-ami. Kupujemy kartonik w MAKRO dokładnie go sprawdzając
> (daty) i parę dni spokoju.

pasleckie ???
trzeba bedzie potestowac w takim razie :-)

> Ale to nie to co kiedyś masłem się zwało i babcia "u baby" kupowała :-
> (

"u baby" to ja tez kiedys jako dziecko jeszcze kupowalam... ale, jak pamietam, to to
babskie maslo mialo chyba 'na oko' wiecej
tluszczu, bylo, owszem, twarde, ale pachnace, ze hej... nie mowiac juz o takim
drobiazgu jak zawiniecie w zielone liscie chrzanu :-)

i tu uwaga dla wszystkich mlodych gospodyn:
uzywajcie dziewczyny jako srodka konserwujacego zielonych lisci chrzanu!
zawiniete maslo, mieso i inne produkty - zachowuja duzo dluzej swoja swiezosc !!!

> pozdrawiam wszystkich
> Karambola (ciągle początkująca w grupie)

Pozdrowka wzajemne...
dobre te Twoje poczatki :-)
Barbara

---