Najbardziej nietypowa potrawa Wigilijna.

1. Data: 2005-12-21 14:31:52

Temat: Najbardziej nietypowa potrawa Wigilijna.
Od: Tomasz Kałużny <tomaszka_maupa_UWAGA.klub.chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szukam inspiracji i zaciekawilo mnie czy ktos z Was spotkal sie z
potrawa Wigilijna o jakiej nigdy w zyciu nie slyszal i wprowadzil na
stale do swojego menu. Chodzi mi raczej o rodzime podworko plus dawne
przyleglosci na Litwie, Bialorusi i Ukrainie jesli jednak macie
ciekawe doswiadczenia z dalszych zakatkow o podobnej do naszej
tradycji to z checia poczytam. Wiem, ze takich potraw jest wiele, ale
interesuja mnie takie ktore na stale zagoscily w Waszych domach.

Pozdrawiam smacznie. Tomek.

2. Data: 2005-12-21 14:42:57

Temat: Re: Najbardziej nietypowa potrawa Wigilijna.
Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie Tomasz Kałużny napisał(a):

> Szukam inspiracji i zaciekawilo mnie czy ktos z Was spotkal sie z
> potrawa Wigilijna o jakiej nigdy w zyciu nie slyszal i wprowadzil na
> stale do swojego menu.

U mnie w domu jada się śledzia w kożuchu, pochodzenie chyba litewskie

Solonego śledzia moczymy, filetujemy i kroimy na spore kawałki (płat
podzielić na pół). Zawijamy w ciasto drożdżowe (jak na spód do pizzy) i
smażymy na głębokim oleju aż się ciasto zarumieni. Podawać gorące.

Pozdrawiam.
--
Sławomir Frąc- Braniewo LRU #271189 *Polska Grupa Freesco*
www.sztrandek.int.pl jid:panta_rei(at)jabber.org

3. Data: 2005-12-21 14:56:16

Od: tapta <t...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tomasz Kałużny napisał:
> [...]
> tradycji to z checia poczytam. Wiem, ze takich potraw jest wiele, ale
> interesuja mnie takie ktore na stale zagoscily w Waszych domach.

Nalesniki z farszem jak do ruskich pierogów. Nada się?

tapta
GG:4082847

4. Data: 2005-12-21 15:12:47

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości <news:43a9671d$1@news.vogel.pl>
Tomasz Kałużny <tomaszka_maupa_UWAGA.klub.chip.pl> pisze:

> Szukam inspiracji i zaciekawilo mnie czy ktos z Was spotkal sie z
> potrawa Wigilijna o jakiej nigdy w zyciu nie slyszal i wprowadzil na
> stale do swojego menu.

Nigdy wcześniej nie słyszałam o czymś, co nazywa się bodajże "moczka" albo
"moćka" i jest tradycyjną potrawą na Śląsku.
Ale nie wprowadziłam tego do swojego menu, bo nie znam przepisu, a wykonawca
potrawy nie bardzo chce się podzielić ;-)

--
PozdrawiaM

5. Data: 2005-12-21 15:47:24

Od: "maf" <m...@a...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Tomasz Kałużny" <tomaszka_maupa_UWAGA.klub.chip.pl> wrote in message
> [...]
> przyleglosci na Litwie, Bialorusi i Ukrainie jesli jednak macie
> ciekawe doswiadczenia z dalszych zakatkow o podobnej do naszej
Witam
Nie jest to z dalszych zakatkow, ale od ...ho ho albo jeszcze dawniej ,
robie na wigilie karpia duszonego, czy tez pieczonego z cebula i
pieczarkami. Nie wiem skad mam przepis, ale na wigilie musi zawsze byc.
Przepis jest tutaj (3)
http://optymal-btw.aktis.i.p.pl/wigilia1.html
Pozdr
MarekF

6. Data: 2005-12-21 15:51:14

Od: Konrad Brywczyński <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> szukaj wiadomości tego autora

Nixe <n...@f...peel> w wiadomości news:news:dobrdh$2pv1$1@news.mm.pl
napisał(a):

> Nigdy wcześniej nie słyszałam o czymś, co nazywa się bodajże "moczka" albo
> "moćka" i jest tradycyjną potrawą na Śląsku.

Dziwne, że nie słyszałaś. Chyba najbardziej znana książka o kuchni śląskiej,
Wery Sztabowej, nosi tytuł "Krupnioki i moczka czyli gawędy o kuchni
śląskiej:

> Ale nie wprowadziłam tego do swojego menu, bo nie znam przepisu, a
> wykonawca potrawy nie bardzo chce się podzielić ;-)

Przepis z ww. książki kiedyś wklejałem na grupie
http://tiny.pl/x4qx

Ja nie robiłem, nie przemawia do mnie. Ale mówisz, że dobre?

--
Konrad J. Brywczyński "ZUS z pewnością jest instytucją
k...@b...tk przestepczą, ale nie można nazwać

7. Data: 2005-12-21 18:10:26

Od: "soneet" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Kałużny" <tomaszka_maupa_UWAGA.klub.chip.pl> napisał w
> [...]
> tradycji to z checia poczytam. Wiem, ze takich potraw jest wiele, ale
> interesuja mnie takie ktore na stale zagoscily w Waszych domach.

Witam,

U mnie w domu zagoscil peczak z sosem grzybowym.

Trzydziesci lat temu kiedy moja mama zaczela prace w teatrze Powszechnym w
Warszawie jej kierowniczka (nie wiem z jakich stron pochodzila) robila
wlasnie peczak z sosem grzybowym, do polmiska z kasza wklada sie jedna
monete, kto te monete wylowi na swoj talerz ma zapewnione powodzenie
finansowe w nadchodzacym roku (i jest jeszcze powiedzenie "gruba kasza -
grube pieniadze").
Mama tradycje przygotowania kaszy na wigilie przejela i wprowadzila u nas w
domu.

Zawsze jest duzo smiechu przy czestowaniu sie ta kasza.

Soneet.

8. Data: 2005-12-21 18:12:28

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości
nt003.jasien.net>
Konrad Brywczyński <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> pisze:

> Dziwne, że nie słyszałaś. Chyba najbardziej znana książka o kuchni
> śląskiej, Wery Sztabowej, nosi tytuł "Krupnioki i moczka czyli gawędy
> o kuchni śląskiej:

Ale ja na Śląsku nawet rodziny nie mam (tzn. teraz mam półśląską [bo
napływową] rodzinę ze strony męża)
Pochodzę z Pomorza, a moja rodzina po trosze z Poznania, a po trosze z
Litwy.
Nie miałam skąd znać "moczki".

> Ja nie robiłem, nie przemawia do mnie. Ale mówisz, że dobre?

To się ponoć albo kocha, albo nienawidzi.
Mnie smakuje, ale mnie to w ogóle różne dziwne rzeczy smakują, które u
innych wywołują nawet odruchy wymiotne ;-)

--
PozdrawiaM

9. Data: 2005-12-21 18:48:30

Od: "HaNo" <z...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

U mnie w domu jada się nietypową zupę wigilijną ze śliwek. Tzn. gotuje się
suszone sliwki, wywar zabiela i doprawia ją cytryna i goździkami. Przepis
pochodzi prawdopodobnie od mojej babci kaszubki pochodzącej z rodziny
XVIII-wiecznych osadników holenderskich, w lepszych czasach dodawano
prawdopodobnie tam jeszcze inne suszone owoce i posypywano migdałami.
Pozdrawiam smacznie!
Hania

10. Data: 2005-12-21 21:50:49

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mercredi 21 décembre 2005 ŕ 15:31:52, dans <43a9671d$1@news.vogel.pl> vous
écriviez :

> [...]
> tradycji to z checia poczytam. Wiem, ze takich potraw jest wiele, ale
> interesuja mnie takie ktore na stale zagoscily w Waszych domach.

Czesc

U nas w domu panuja ziemniaki ze smietana i z kawiorem. Skrzyzowanie
tradycji polkich, francuskich i innych, bardziej egzotycznych.

Ewcia

--
Niesz

polećcie śmietanę do śledzi
Gotowanie jajek w...
Szklistość kapusty kiszonej na ciepło - jak ?
karpie i co dalej?
pasztet