Nasiona truskawek...

11. Data: 2014-07-19 13:02:12

Temat: Re: Nasiona truskawek...
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 17 Jul 2014 22:24:03 +0200, collie napisał(a):

> Zgłoś się do Wikipedii na domorosłą korektorkę. Tylko się nie przyznawaj,
> że nie masz w domu słownika ortograficznego.

Mam w głowie. Nie muszę używać peryferyjnych zasobów, żeby wiedzieć, jak
się co mówi/pisze w polszczyźnie. Ale Ty sobie kup, kup. Będziesz wiedział,
jak się odmienia post (w sensie wyrzeczenia się czegoś na jakiś czas), post
(wypowiedź), tort, ogórek...

12. Data: 2014-07-19 13:51:44

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiadomo, może jest to produkt GMO, może dzieło inżynierii genetycznej
> (gorsza od GMO)

??? :-)))) Poziom wiedzy autora o GMO woła o pomstę do nieba :-)
Potwierdza to tezę o tym, że ludzie generalnie boją się odruchowo
i nieracjonalnie tego czego nie znają... Tak na wszelki wypadek :-)

> Już dziś można współczuć małym dziewczynkom,
> które kiedyś będą chciały być matkami.
> Czy w przyszłości kobiety będą rodzić normalne ludzkie dzieci. Oby nie
> kogoś na podobieństwo ludzi, tylko że z wyrastającymi z uszu gałęziami
> albo
> pędami zamiast włosów lub bananem w miejscu nosa.

Jasne, i teraz będziemy siać strach i zamęt aby wywołać silniejszy
emocjonalny efekt :-)

13. Data: 2014-07-19 20:17:23

Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 19.07.14 13:02, Ikselka pisze:

> [...]
> jak się odmienia post (w sensie wyrzeczenia się czegoś na jakiś czas), post

I tak sobie w tej główce wydumałaś, że post od postu różni się w odmianie,
w zależności od znaczenia? Podobnie z zamkiem, krówką, guzikiem, golfem, koniem,
żukiem, kołem, pilotem, myszką, babką, zebrą, rakietą, stroną, kluczem, bałwanem,
północą, główką, ślimakiem, muszlą, łazienkami i wiatrami za przeproszeniem?
Fajnie, że przynajmniej mimowolnie jesteś zabawna.

--
collie

14. Data: 2014-07-19 22:29:13

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 19 Jul 2014 20:17:23 +0200, collie napisał(a):

> I tak sobie w tej główce wydumałaś, że post od postu różni się w odmianie, w
zależności od znaczenia?

Nie musiałam dumać, przecież pewne rzeczy człowiek wynosi ze szkoły, tu
konkretnie z podstawówki - jak np wiedza o homonimach w jęz. polskim, o
których Ty najwyraźniej pojęcie masz mizerne. Ale za to uważasz za stosowne
swoją żenującą niewiedzę ubierać w agresję, zamiast przyjąć kaganek oświaty
z pokorą.

"Poza wymienionymi klasami rzeczowników warto jeszcze wspomnieć o
_kryterium znaczeniowym_ - w przypadku _homonimów_ (czyli słów identycznie
brzmiących i/lub wyglądających) zależnie od znaczenia inna jest końcówka.

Takich par rzeczowników jest sporo:

zamek - D. zamku (budowli), ale zamka (błyskawicznego, np. w kurtce),
przypadek - D. przypadku (zbieg okoliczności), ale przypadka (kategoria
fleksyjna, np. dopełniacz),
strach - D. strachu (uczucie), ale stracha na wróble,
bal - D. balu (zabawy), ale bala (kłody drzewa),
post - D. postu (wstrzemięźliwość od jedzenia), ale posta (wiadomość na
forum internetowym) - choć w tym ostatnim wypadku to rozróżnienie
semantyczne ma _na razie_ pokrycie bardziej w praktyce językowej niż w
rozstrzygnięciach słownikowych."

http://www.ekorekta24.pl/aktualnosci-jezykowe/9-odmi
ana/165-dopelniacz-liczby-pojedynczej-rzeczownikow-r
odzaju-meskiego-koncowka-a-czy-u

Tak więc postu-posta, zamku-zamka, przypadku-przypadka, balu-bala... Ale i
(to już od siebie dorzucę) golfu-Golfa (sweter-marka samochodu),
piasku-Piaska (piasek-nazwisko piosenkarza), wiatru-Wiatra (analogicznie)
syfu-syfa (brud-choroba), tłoku-tłoka (tłum-część silnika)... i tak mnóstwo
innych.

Chcesz jeszcze pogadać o mojej główce? A może teraz już o swojej - dla
odmiany?

Sok z sokownika. Pytanko o cukier.
Wycięcie drzewa - koszty - pozwolenie
czarna poprzeczka gorzkawa