Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!b
order1.nntp.dca.giganews.com!nntp.giganews.com!nx02.iad01.newshosting.com!209.1
97.12.242.MISMATCH!nx01.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrad
a.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!
not-for-mail
From: XL <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Niedaleko pada jabłko terroru od drzewa idealizmu.
Date: Thu, 11 Mar 2010 13:52:31 +0100
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 72
Message-ID: <q...@4...net>
References: <hn2bsv$vn6$1@news.onet.pl> <hn5f1n$idm$1@news.onet.pl>
<hn5feg$jta$1@news.onet.pl> <hn5gf7$oge$1@news.onet.pl>
<hn5kbc$lhf$1@node2.news.atman.pl> <hn6l9k$k99$1@news.task.gda.pl>
<hn7nlf$h6r$1@news.onet.pl> <hn7q1t$u6j$1@news.task.gda.pl>
<hn7rei$eip$1@inews.gazeta.pl>
<5wd31tangtwc$.1tyk2u3kszz67.dlg@40tude.net> <hn85cr$a2a$1@news.onet.pl>
<hn85mc$aff$1@news.onet.pl> <hn86tf$gjr$1@news.onet.pl>
<hn87el$iug$1@news.onet.pl> <hn88t4$pec$1@news.onet.pl>
<hn8a2h$usg$1@news.onet.pl>
<1s06zc1vjm8c3$.1jkmh1kkm7ta8$.dlg@40tude.net>
<f...@q...googlegroups.com>
<hnaelm$p3d$1@news.onet.pl> <1...@4...net>
<9...@j...googlegroups.com>
Reply-To: i...@g...pl
NNTP-Posting-Host: aeoz112.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1268312658 27153 79.191.129.112 (11 Mar 2010
13:04:18 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 11 Mar 2010 13:04:18 +0000 (UTC)
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:521609
Ukryj nagłówki
Dnia Thu, 11 Mar 2010 04:24:24 -0800 (PST), Stalker napisał(a):
> On 11 Mar, 13:05, XL <i...@g...pl> wrote:
>> Dnia Thu, 11 Mar 2010 10:55:26 +0100, Ender napisa (a):
>>
>>
>>
>>> Stalker pisze:
>>>> On 10 Mar, 23:15, XL <i...@g...pl> wrote:
>>>>> Dnia Wed, 10 Mar 2010 15:24:40 +0100, Ender napisa (a):
>>
>>>>>> Wiele os b uwa a, ze co jest b dem, a co zalet nie widz c w og le,
>>>>>> e to s jedynie w a ciwo ci i e s one niezb dne, e mog o w og le
>>>>>> istnie co , co mog oby je mie .
>>>>>> Cz owiek bez grzechu, kt ry tu opisa e ju to po prostu oksymoron,
>>>>>> wi c aby m g istnie cz owiek, nie mo e istnie ten grzech.
>>>>>> Zreszt jak wiele innych.
>>>>>> Osobi cie szanuj bardzo ko ci , ksi y, papie y i radio maryja za ich
>>>>>> pozytywny wk ad w ludzko i w spo ecze stwo, bez kt rego wiat
>>>>>> nowo ytny m g by dawno ju sko czy jak staro ytny.
>>>>>> I nawet chocia by jak radio maryja to jest kompletny bzdet,
>>>>>> to pomaga jako prze y starszym ludziom w jakim celu i poczuciu
>>>>>> cz owiecze stwa, kt rego nasze aroganckie spo ecze stwo z pewno ci by
>>>>>> im nie zapewni o, tak jak rodk w na pogodne i dostatnie (lub coraz
>>>>>> cz ciej cho by godne) ycie.
>>>>> Szapoba za ten tekst.
>>
>>>> Nie do ko ca wiem, za kt r cz szapoba, ale ja do pocz tku posta.
>>>> W sumie do obojga, bo XL zd y a ju poprze Endera tutaj:
>>
>>>> Ender
>>>> Czyli ka dy normalny m czyzna jest grzeszny.
>>>> Zatem grzech jest jego obowi zkiem
>>
>>>> XL:
>>>> No, mo e raczej atrybutem... jak ka dego cz owieka.
>>
>>>> A tutaj Ender:
>>>> Wiele os b uwa a, ze co jest b dem, a co zalet nie widz c w og le,
>>>> e to s jedynie w a ciwo ci i e s one niezb dne, e mog o w og le
>>>> istnie co , co mog oby je mie . Cz owiek bez grzechu, kt ry tu
>>>> opisa e ju to po prostu oksymoron,
>>>> wi c aby m g istnie cz owiek, nie mo e istnie ten grzech....
>>
>>>> Ot jest inaczej :-)
>>
>>>> Atrybutem cz owieka jest podobno jego wolna wola. I to jest cecha.
>>>> I dlatego, dopiero kontekst jej u ycia nadaje jej znaczenia moralnego.
>>>> I jej u ycie staje si cnot , albo grzechem i ma JASNO sprecyzowane
>>>> znaczenie :-)
>>
>>> Ju pisa em, wolna wola nie mo e mie miejsca, kiedy cz owiek nie ma
>>> praktycznie kontroli nad reakcj .
>>> Czy nad rozszerzeniem renic masz kontrol podczas zmiany o wietlenia?
>>> Tak samo z odczuwaniem po dania na okre lone bod ce.
>>> Co z tym po daniem zrobisz, to ju sprawa twojej wolnej woli i tu si
>>> zaczyna ew. grzech.
>>> Ale samo odczuwanie, jest od niego wolne, poniewa jest atrybutem.
>>> ENder
>>
>> Dok adnie.
>
> Dokładnie. To co robimy z przykazaniem "nie będziesz pożądał żony
> bliźniego swego?" :-)
>
> Stalker
Ale nie "nie pożądaj", prawda? Forma "nie będziesz" jest zamierzona. Czyli
jeśli pożądasz, bo to twój odruch, to staraj się go wyzbyć.
--
Ikselka.
|