Re: Nowe tomografy 64. rzedowe - co one potrafia?

From: Piotr <e...@t...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Nowe tomografy 64. rzedowe - co one potrafia?
Date: Thu, 05 Jan 2006 18:25:33 +0100

Napisałem tylko, że NIE WYDAJE MI SIĘ, żeby ktoś zgodził się wykonać
takie badanie. Podobnie, nie sądzę, żeby ktoś zgodził się
profilaktycznie wykonać np. koronarografię u człowieka bez objawów
choroby serca. Oczywiście mogę się mylić. A co do analiz krwi itp -
ocena potencjalnego ryzyka i korzyści wynikających z danego badania leży
w kompetencjach lekarza i ma on autonomię w podejmowaniu tej decyzji.
Ogólnie przyjmuje się, że pobranie krwi do badania jest obarczone
stosunkowo niewielkim ryzykiem w porównaniu do potencjalnych korzyści,
nawet u człowieka bez objawów choroby (stąd wiele analiz krwi
traktowanych jest jako badania przesiewowe). W przypadku rutynowego KT
całego ciała ryzyko z pewnością przewyższa korzyści. Trzeba przecież
wziąć pod uwagę, że do osiągnięcia oczekiwanej przez pacjenta w tym
przypadku korzyści, należałoby to badanie powtarzać przynajmniej raz na
kilka lat.

Zdanie pacjenta nie ma tu znaczenia. Pacjent ma święte prawo wyrażania
zgody/braku zgody na daną, zaproponowaną procedurę medyczną, ale nie ma
nieograniczonego prawa wybierać, jakiej procedurze zostanie poddany.

Pozdrawiam
Piotr