Re: ON w Polsce

From: "LM" <m...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: ON w Polsce
Date: Wed, 26 Mar 2003 00:17:28 +0100

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@f...com.pl> napisał w
wiadomości news:b5q323$qro$1@atlantis.news.tpi.pl...
> c.d.
> Jeśliby zadać pytanie jak uszeregować problemy ON przeznaczone do
> rozwiązania przez społeczeństwo w Polsce, to chyba na pierwszym miejscu
> należałoby postawić problem bytu i bezpieczeństwa materialnego. Myślę, że
> nie podlega to żadnej dyskusji i ON, które w jakiś sposób rozwiązały sobie
> ten problem, to przykłady wyjątkowe potwierdzające regułę.

Ja myślę, że to problem nie tylko polski - jest to problem większości
krajów, także tych unijnych. Czy ktoś się zastanawiał jak wygląda życie ON
np. na prowincji greckiej ?

/.../
> O środki tego państwowego funduszu biją się (albo biły się) niezliczone
> organizacje osób niepełnosprawnych. Zasada jest taka: im więcej wyrwiesz z
> PFRON i im więcej sponsorów finansowych skaperujesz tym lepiej stoisz.
> Sprawiedliwość musi być ("po naszej stronie.").

Wiesz, pamiętaj o dwóch rzeczach:
1. Skoro masowo rozkradano (afery) środki PFRON, to każda kwota wyrwana z
funduszu na jakikolwiek uczciwy cel (nawet nie najważniejszy dla ON, ale
ucziwy), była rozumiana jako wyrwanie części łupu złodziejom. Świadomość
tego miała wpływ na sposób owego wyrywania
2. Skoro środki dzielono jak popadnie - kto głośniej krzyczał, ten miał
szansę dostać, to nie dziw się sposobom w jaki starano się je pozyskać.

> Na temat "niegospodarności" PFRON dało by się napisać księgę. Doszło do
> tego, że krótko po przejęciu władzy przez koalicje SLD - fundusz ten (wraz
> wieloma innymi ) miał być zlikwidowany). Po jakimś czasie przyszło
> opamiętanie: zlikwidować i co dalej?

Muszę Cię zmartwić. Chodzą bardzo wiarygodne plotki, że Kołodko w ramach
likwidowania wszelkich "tworów" celowych zamierza w najbliższym czasie
zlikwidować także PFRON. A co dalej - nie zamierza się martwić, co jest
zgodne z linią obecnego (i nie tylko) rządu, który hołduje zasadzie wojaka
Szwejka "jeszcze tak nie było, żeby jakoś nie było" i nie uznaje za stosowne
przewidywać konsekwencji swoich decyzji, a tym bardziej ich ponosić :-(((

/.../
> Moim zdaniem z funkcjonowaniem tego funduszu wiąże się bardziej istotny
> problem.
>
> Problem ten polega na przejrzystości działania. Nie łudźmy się, że pokusy,
> które funduszowi PFRON przyniosły w minionych latach złą sławę załatwi
> "algorytm".

Jak sam zauważasz niżej to jest problem zasadniczy nie tylko PFRON, ale
generalnie problem działania państwa jako takiego. Brak przejrzystości
działania i brak ponoszenia konsekwencji swojego działania. Począwszy od
najniższego szczebla - słynny urzędnik urzędu skarbowego, który nie
odpowiada nawet za decyzje wydane z rażącym naruszeniem prawa, a rujnujące
życie wielu ludziom, poprzez wszelkie organy władzy wykonawczej, a
skończywszy na sejmie i Trybunale Konstytucyjnym, którego niejako z
definicji kontrolować za bardzo się nie da, a który zbłaźnił się parę razy
ostatnio, w sposób rażący naruszający swoje (konstytucyjne!!!) uprawnienia.

> Całą biedą i siermiężnością polskiej demokracji jest to, że dała nam
> namiastkę w postaci wolnych wyborów, ale zaniechano budowy skutecznych
> mechanizmów kontrolnych sprawowanych przez tychże wyborców a nie przez
NIK.
> PIH, PIS czy Prokuraturę.

Gorzej - wspomniane kontrole typu NIK czy PIH, a nawet jak się ostatnio
okazuje - prokuratury - też są totalnie nieskuteczne. Przy czym o ile w
ostanim przypadku decyduje jak sądzę czynnik typowo ludzki (prawo w wielu
przypadkach daje szanse działać prokuraturze skutecznie) - to w przypadku
np. takiego NIK-u, z góry założona jest nieskuteczność jego działania.
Popraw mnie, jeśli się mylę, ale może on sobie komuś podskoczyć na poziomie
powiedzmy urzędu powiatowego w Pcimiu - a w przypadku afer na poważnym
szczeblu, może jedynie stwierdzić że jest źle i przekazać z tego raport
"odpowiednim" organom. Tymi raportami członkowie owych organów zwykle
podcierają sobie własny prywatny organ, co nie jest dziwne, skoro często są
to te same osoby (albo ich kumple lub pociotki), które figurują w raporcie
jako oskarżenie. Ot i wsio...

> [...]
> na tym nie zależy. Jak? PFRON na podstawie ustawy, która go powołuje
> zobowiązany jest sporządzać sprawozdanie finansowe. Ponadto mamy od
> 1.01.2002 ustawę o "zasadach dostępu do informacji publicznej". Ustawa
> przewiduje m. innymi ujawnianie informacji o majątku publicznym. Pasuje
do
> PFRON? Pasuje, jak ulał. Jest wszakże jedno zastrzeżenie: nie można
> udostępniać informacji niejawnych. Wobec tego pytam: czy jest coś
niejawnego
> w rocznych sprawozdaniach finansowych PFRON, by nie mogły być one

OK - masz zupełną rację - tyle, że to dopiero ułamek procenta sukcesu.
Jawność informacji jest niesłychanie ważna, ale z jednym dodatkowym
warunkiem: że łączy się z ponoszeniem odpowiedzialności. A u nas ujawniono
wiele olbrzymich afer - i nic z tego nie wyniknęło? Sprawozdanie finansowe
publikuje się na końcu roku, post factum - i nawet jeśli udowodnisz na jego
podstawie że były malwersacje, to co z tego? Na dzień dzisiejszy - to samo
co z innymi udowodnionymi malwersacjami - czyli psinco.
Jawność - zdecydowanie tak, ale i regulacje wymuszające ponoszenie
odpowiedzialności. Dopiero ten komplet daje oręż.
W tej chwili jedyną (a i to teoretyczną) możliwością wpływu na bieg wydarzeń
są wybory. Piszę teoretyczną, bo po pierwsze - często w ostatnich latach
jest to wybór między dżumą a cholerą, a po drugie - dowolne manipulacje przy
ordynacji wyborczej i tak mogą powodować, że skutki naszych wyborów totalnie
rozmijają się z tym, co wybieraliśmy.

> Czy na stronie MGPiPS jest informacja o tym, że są to wiadomości niejawne?
> Czy nie możemy dowiedzieć się jakie w danym roku były wpływy na rzecz
PFRON
> i jak pieniądze z tego funduszu były wydane? Co mamy zamiast tego?
> Narzekania, że funduszy brak. Gdyby środowisko ON było traktowane przez
> władze serio (podmiotowo) taka historia nie mogłaby się zdarzyć.

Gdyby społeczeństwo było traktowane serio, to i wiele innych rzeczy nie
mogło by się wydarzyć.
Gdyby społeczeństwo było na tyle dojrzałe, aby rozsądnymi metodami wymusić
traktowanie go serio....

/.../

LM