Oczyszczacz powietrza

1. Data: 2002-12-18 08:14:53

Temat: Oczyszczacz powietrza
Od: "Szymon" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W związku z tym, że nasza Julcia (3 i 9/12) choruje od dłuższego czasu na
zapalenie
oskrzeli (jest alergikiem), parę znajomych osób poleciło nam oczyszczacz
powietrza, najlepiej z filtrem Hepa. Sądzę, że jest to dobre rozwiązanie,
biorąc pod uwagę dodatkowo fakt, że źródłem ogrzewania domu jest piec
kaflowy, który strasznie brudzi np. ścieranie kurzu musi być co 2 dni,
inaczej wszystko robi się czarne.
Co o tym sądzicie? Czy ktoś z Was korzysta z takich urządzeń? Mamy zamiar
kupić oczyszczacz LR - 50 firmy Maxel z Warszawy.

Pozdrawiam

Szymon

1. Data: 2002-12-18 12:13:11

Temat: Re: Oczyszczacz powietrza
Od: Jack Szaniawski <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Szymon" <m...@w...pl> wrote:

> [...]
>biorąc pod uwagę dodatkowo fakt, że źródłem ogrzewania domu jest piec
>kaflowy, który strasznie brudzi np. ścieranie kurzu musi być co 2 dni,

jezeli tak, to nie trzeba byc alergikiem zeby potrzebowac filtra.
wdychanie pylu nie jest zdrowe

>Co o tym sądzicie? Czy ktoś z Was korzysta z takich urządzeń? Mamy zamiar
>kupić oczyszczacz LR - 50 firmy Maxel z Warszawy.

hepa zdecydowanie, wylapuje najmniejsze czastki. chociaz ten czarny
kurz moze wcale nie sklada sie z malych czastek. wklad HEPA jest
drogi, sprawdz ile kosztuje dla tego oczyszczacza. dlatego wazne jest
zeby filtr mial wstepny stopien filtracji oczyszczajacej powietrze
zgrubnie. dla mnie wazne tez bylo zeby byl cichy. i musi byc solidnie
zrobiony, bo chodzi non stop. ale to juz trudno ocenic

1. Data: 2002-12-21 21:52:45

Od: "MagicBlueSky" <M...@c...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jack Szaniawski" <i...@n...com> wrote in message

> jezeli tak, to nie trzeba byc alergikiem zeby potrzebowac filtra.
> wdychanie pylu nie jest zdrowe. . .

W praktyce aby pozbyc sie reakcji zupelnie potrzebna jest albo klimatyzacja
albo tak jak teraz w zimie oczyszczacz a jeszcze bardziej nawilzacz powietrza.

W twoim wypadku zaczalbym od sprawdzenia konstrukcji czy polaczen
kominowych pieca. To nie jest normalne aby piec przyczynial sie w jakikolwiek
sposob do jakiegokolwiek a tym bardziej czarnego kurzu i poza tym jezeli nie
naprawisz pieca to bedziesz wymieniac ten dosyc drogi filtr HEPA co kilka dni
co nie jest oplacalne. Warto tez rozejrzec sie za dobrym oczyszczaczem
powietrza dzialajacym na zasadzie ionizacji (Air ionizer). Te sa z reguly znacznie
drozsze ale na dluzsza mete moga byc efektywniejsze poniewaz czesto odpada
koszt filtrow (filtr filtrowi nie jest rowny i te najlepsze HEPA nie sa tanie) i poza
tym urzadzenia te sa efektywniejsze poniewaz filtruja pylki do 0.01 microna
czyli te ktore przedostana sie swobodnie poprzez wiekszosc filtrow HEPA.

Koszt tych urzadzen jest spory i poza tym do przecietnego
domu czy mieszkania potrzeba jest co najmniej kilka poniewaz dzialaja na zasadzie
produkcji negatywnych ionow (zywotnosc okolo 30 sekund) czyli obojetnie co
reklamowki niektorych z tych urzadzen powiadaja jeden wielki oczyszczacz nie
jest w stanie oczyscic calego wiekszego domu czy mieszkania i potrzeba jest
co najmniej kilka umieszczonych strategicznie. Te sa bardzo efektywne i wyjma
nawet wirusy, bakterie, bardzo drobny pyl, chemikalia, gazy, dym papierosow
i jakiekolwiek odory. Ja osobiscie testowalem cygara u siebie w domu i w ciagu
minut nie pozostaje nic z zapachu czy odoru cygara i jezeli ktokolwiek pali cygara
w pomieszczeniu to wie ze normalnie trudno jest wywietrzyc takie pomieszczenie.

Inna sprawa to teraz w zimie nie ma wielu naturalnych pylkow etc. w powietrzu i
alergikom najczesciej dokucza i irytuje ich zbyt suche powietrze. Wiec jakis
nawilzac tez jest wskazany. Najlepszy to jakis automatyczny, czyli utrzymujacy
stala wilgotnosc, z himidistatem ustawianym przez uzytkownika. Dla alergikow
w zimie nawilzacz z reguly moze byc lepszy niz filtrowanie powietrza a oczywiscie
w polaczeniu z oczyszczaczem powinno zlikwidowac jakiekolwiek reakcje zwiazane
z powietrzem.

Ja osobiscie uzywam nawilzacze firmy Hunter i te sa dosc popularne tutaj w USA
szczegolnie np. w biurach lekarzy. Ja je wole poniewaz nie maja czesci do wymiany
i nie ma z nimi wiele obslugi, posiadaja regulowany doplyw wody oraz posiadaja
tak zwany PermaWick wklad nie pozwalajacy na stagnacje wody czy na zbieranie
sie mikroorganizmow, bakterii czy grzyba.

Ale tutaj, tak jak w kazdym urzadzeniu, wazne jest przed kupnem ogladniecie
rankingow i ocen danego produktu z niezaleznych zrodel. Od lat wszystkie
oczyszczacze i wiekszosc innych urzadzen z filtrami jak np. odkurzacze
sa oznaczone znaczkiem HEPA ale to nic nie znaczy poza high efficiency
particulate arresting i tak naprawde to nadal potrzebujesz sprawdzic np. jaki
rozmiar pylkow dane urzadzenie przefiltruje a jakie nie i wybrac takie ktore
odpowiada twoim wymogom. Wiele tanich podrobek oczyszczaczy nie tylko
nie przyczyni sie do oczyszczenia powietrza lecz w rzeczywistosci moze byc
przyczyna zanieczyszczenia powietrza i siedliskiem dla rozwoju mikroorganizmow
i bakterii w dodatku do kosztow uzywania tego urzadzenia.

W tych znacznie drozszych ionizatorach tez wazne jest zapoznanie sie z
niezaleznymi ocenami urzadzenia poniewaz te urzadzenia sa zawsze
stosunkowo bardzo drogie i podrobki czasami moga np. nie miec jakiejs zwyklej
metalicznej plytki czy kolektora i zamiast zbierac pylki to moga sie przyczynic
do przyklejania brudu z powietrza do scian (tak zwany syndrom czarnych
scian). W rzeczywistosci to przyczyni sie do oczyszczenia powietrza ale
brud bedzie po krotkim czasie po prostu nieatrakcyjnie przyklejony do scian.

Normalnie jest to jakas metaliczna wkladka do ktorej przylgna te negatywne
jony z brudem i co okresowo mozesz wyczyscic np. w biezacej wodzie.

Inne podrobki moga byc szkodliwe dla zdrowia i te z reguly zamiast
negatywnych jonow produkuja ozon. Efekt jest raczej podobny poniewaz
dawka ozonu zneutralizuje kazdy odor ale ozon moze byc jest szkodliwy dla
zdrowia w wiekszych dawkach (to jakie dawki sa szkodliwe jest kontrolowane
ustawami i to co jest szkodliwe np. w USA moze byc zupelnie OK w innym
kraju). Profesjonalne firmy zajmujace sie czyszczeniem po katastrofach
czy kataklizmach urzywaja ozon do zneutralizowania najgorszych zapachow
w budynkach (np.po pozarach) ale poniewaz ozon jest uwazany za szkodliwy
w USA to robi sie to w pomieszczeniach bez ludzi na okres czyszczenia.

Co do nawilzaczy to tez wazne jest zapoznanie sie z niezaleznymi wycenami
poniewaz te z reguly kosztuja stosunkowo niewiele ale tez roznice pomiedzy
nimi sa ogromne. Istnieje kilka roznych rodzajow nawilzaczy wiec wazne
jest zapoznanie najpierw z rodzajem danego nawilzacza i jego obsluga -- kazdy
rodzaj ma swoje zalety i wady ale nadal bardziej wazne jest zapoznanie sie z
niezalezna wycena poniewaz tutaj wiele nawet tych OK nawilzaczy moze
przyczynic sie do rozwoju bakterii, grzyba etc. negujac jakiekolwiek zalety.

MBS

1. Data: 2002-12-23 15:58:35

Od: Jack Szaniawski <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"MagicBlueSky" <M...@c...com> wrote:

>W praktyce aby pozbyc sie reakcji zupelnie potrzebna jest albo klimatyzacja
>albo tak jak teraz w zimie oczyszczacz a jeszcze bardziej nawilzacz powietrza.

a co ma wspolnego klimatyzacja z oczyszczaniem? chyba tylko tyle, ze
klimatyzator zwykle zawiera filtr

> [...]
>czyli te ktore przedostana sie swobodnie poprzez wiekszosc filtrow HEPA.

zdaje sie, z hepa to jednak cos znaczy. i chyba ma 20 podkategorii, w
zaleznosci od wielkosci czastek. ale bezposrednie dane o wielkosci
czastek tez ok.

> [...]
>jest w stanie oczyscic calego wiekszego domu czy mieszkania i potrzeba jest
>co najmniej kilka umieszczonych strategicznie.

tego nie bardzo rozumiem przeciez powietrze przeplywa przez filtr,
wiec zywotnosc 30 sec. nie jest taka istotna. swoja droga skad sie te
jony biora, przeciez obowiazuje prawo zachowania ladunku wiec gdzies
musialyby sie podziac jony dodatnie

> [...]
>w pomieszczeniu to wie ze normalnie trudno jest wywietrzyc takie pomieszczenie.

daj jakies namiary na ten sprzet

> [...]
>tak zwany PermaWick wklad nie pozwalajacy na stagnacje wody czy na zbieranie
>sie mikroorganizmow, bakterii czy grzyba.

a jakiego on jest typu, ultradzwiekowy?

> [...]
>w budynkach (np.po pozarach) ale poniewaz ozon jest uwazany za szkodliwy
> w USA to robi sie to w pomieszczeniach bez ludzi na okres czyszczenia.

w polsce tez jest szkodliwy.

1. Data: 2002-12-24 00:55:32

Od: "MagicBlueSky" <M...@c...com> szukaj wiadomości tego autora

> a co ma wspolnego klimatyzacja z oczyszczaniem? chyba tylko tyle, ze
> klimatyzator zwykle zawiera filtr

Dla alergika klimatyzacja jest idealna poniewaz jednoczesnie oczyszcza
powietrze i pozwala na utrzymanie stalej temperatury i wilgotnosci.

Co do filtra to miejmy nadzieje ze wiekszosc ludzie nie spodziewa sie
osiagnac poprawnych wynikow oczyszczania powietrza jezeli nie wloza
(i okresowo nie wymienia) filtra obojetnie czy to do klimatyzatora,
oczyszczacza czy odkurzacza. :-)

> zdaje sie, z hepa to jednak cos znaczy. i chyba ma 20 podkategorii, w
> zaleznosci od wielkosci czastek. ale bezposrednie dane o wielkosci
> czastek tez ok.

HEPA to skrot z angielskiego High Efficiency Particulate Arresting -- po
polsku nie oznacza to nic. Od 20 lat znaczek HEPA znajduje sie prawie
na kazdym oczyszczaczu, odkurzaczu etc. tutaj w USA. To wcale nie
znaczy ze kazdy oczyszczacz, odkurzacz etc. jest tak samo dobry i sa
potezne roznice pomiedzy urzadzeniami i samymi filtrami HEPA. I
poniewaz wyrobow sa setki roznych marek to tutaj nalezy najpierw
rozejrzec sie w jakims zrodle konsumenckim gdzie sa testy, oceny
i rankingi prowadzone przez niezalezne firmy.

> [...]
> wiec zywotnosc 30 sec. nie jest taka istotna. swoja droga skad sie te
> jony biora, przeciez obowiazuje prawo zachowania ladunku wiec gdzies

Niekoniecznie. W rzeczywistosci w samym urzadzeniu produjacym
negatywne jony nie potrzebny jest filtr. Negatywne jony razem z brudem
osiada same np. na scianie. Normalnie urzadzenia te posiadaja jakis
wklad czy plytke metaliczna gdzie osadzaja sie te jony wraz z brudem.

Tutaj zywotnosc jonow jest okolo 30 sekund czyli w tym czasie sa one
w stanie przylgnac do mikroskopijnych pylkow, bakterii czy wirusow
i nastepnie idealnie przylgnac razem z tym brudem do jekigos wkladu
ktory mozna wyczyscic okresowo zamiast np. do sciany. :-))

I to nie jest zart. Wiele z tych urzadzen potrafi doprowadzic wlasnie
do makabrycznie czarnych scian w krotkim okresie wiec tez jakies
niezalezne zrodlow testow, ocen i rankingow konsumenckich warto
najpierw przestudiowac.

W praktyce spotkac mozna tez oczyszczacze gdzie filtr HEPA dziala
jako filtr wstepny i oczyscza pylki do okolo 0.3 mikrona a nastepnie
Air ionizer wylapuje mniejsze te do 0.01 mikrona.

> daj jakies namiary na ten sprzet

Najbardziej popularny to Ionic Breeze Quadra znany w prawie tej samej
wersji od kilkudziesieciu lat i zawsze dostepny w sklepach z zabawkami
dla doroslych takich jak Sharperimage. Wedlug mnie jest to zbyt drogie
ale napewno obrazuje dzialalnosc raczej dramatycznie.

http://www.sharperimage.com/us/en/catalog/productvie
w.jhtml?pid=175300

Dla niektorych praktyczne moze byc cos takiego co posiada od razu
tez filter HEPA tak jak np. tutaj:

http://www.controlsupply.com/ion/item700.htm

> a jakiego on jest typu, ultradzwiekowy?

Wyparowywalny (Evaporative Wicking). Jedno z dzieci jest alergikiem wiec
ultradzwiekowy (ultrasonic) raczej nie moge stosowac poniewaz istnieje
prawdopodobienstwo ze ten typ moze wyprodukowac szkodliwe pylyki a bawic
sie z woda destylowana aby byc zupelnie pewnym ze nic nie obcego nie dostaje
sie w powietrze nie chcialem.

Istnieje klika glownych typow nawilzaczy i te najpopularniejsze to:

1. Ultradzwiekowe (Ultrasonic)
2. Zimna Para (Cool Mist)
3. Ciepla Para (Warm Mist)
4. Goraca Para (Steam)
5. Wyparowujacy, (Evaporative wicking)

Kazdy z nich ma swoje zalety i wady i w kazdym typie mozna znalezc
wiele marek i typow lepszych i gorszych wiec tez nalezy najpierw zapoznac
sie z resultatami testow niezaleznych firm konsumenckich a nastepnie
wazne jest zapoznanie sie z zasada dzialania.

W rzeczywistosci kazdy nawilzacz moze stosunkowo szybko stac sie
nastepna przyczyna dolegliwosci szczegolnie wlasnie dla alergikow czy
ludzi cierpiacych na astme czy inne dolegliwosci ukladu oddechowego.

I dla przykladu w ultradzwiekowych bardzo szybko mozna wyslac w powietrze
szkodliwe pylki a przez zaniedbanie czyszczenia zbiornika doprowadzic do
rozwoju bakterii. Z pozytywnej strony ten typ jest z reguly bardzo cichy i bardzo
szybko nawilza pomieszczenie bez kondensacji. W nawilzaczach Cool Mist
stosunkowo latwiej mozna doprowadzic do rozwoju bakterii ale sa bardzo ciche
i wiele ludzi lubi wilgotnosc z tego typu nawilzaczy. W tych Warm Mist mozna
latwiej doprowadzic w pomieszczeniu do rozwoju plesni czy grzyba i poza tym
wiele osob nie lubi tego "mokrego" typu wilgotnosci jaki odczuwa sie z tego
typu nawilzaczy choc inni twierdza ze jest on unikalnie kojacy. Te na goraca
pare moga byc po prostu niebezpieczne np. dla dzieci i dodatkowo w nich
moze budowac sie osad mineralny ale raczej rozwoj bakterii, plesni czy grzyba
jest prawie niemozliwy. Te Evaporative w tanszych modelach moga posiadac
papierowe wklady i filtry ktore nalezy wymieniac okresowo poniewaz mozna
doprowadzic do rozwoju bakterii. Dodatkowo ten typ posiada silnik
elektryczny czyli potencjalnie nastepne zrodlo ryzyka pozaru jezeli np. silnik
jest uszkodzony. Z pozytywnej strony ten typ posiada wklady czy filtry
zatrzymujace nieczystosci wody i jak w moim przypadku ten sam filtr sluzy do
dodatkowego czyszczenia powietrza lecz z tego powodu konieczne jest
okresowe wyplukanie tego wkladu (jak w moim przypadku) lub wymiana
jezeli jest to filtr papierowy.

> w polsce tez jest szkodliwy.

Istnieje debata pomiedzy naukowcami jaka ilosc ozonu jest szkodliwa wiec
dopuszczxalne normy w tej chwili roznia sie drastycznie pomiedzy krajami.

MBS

1. Data: 2003-01-02 14:49:31

Od: Jack Szaniawski <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"MagicBlueSky" <M...@c...com> wrote:

>"Jack Szaniawski" <i...@n...com> wrote in message

>Dla alergika klimatyzacja jest idealna poniewaz jednoczesnie oczyszcza
>powietrze

jednak nie czytasz. powtarzam: klimatyzacja nie ma nic wspolnego z
oczyszczaniem powietrza. filtr jest dodatkowym modulem klimatyzatora,
moze byc dolaczony, albo nie

> [...]
>oczyszczacza czy odkurzacza. :-)

>HEPA to skrot z angielskiego High Efficiency Particulate Arresting -- po

po polsku to znaczy mniej wiecej wysokiej efektywnosci wylapywanie
czastek.

> [...]
>rozejrzec sie w jakims zrodle konsumenckim gdzie sa testy, oceny
>i rankingi prowadzone przez niezalezne firmy.

zobacz sobie np tu: http://www.aqmd.gov/rules/html/r222.html czy hepa
nic nie znaczy.
pewnie jakby poszukac dluzej, to lepsze linki by sie znalazlo

> [...]
>i nastepnie idealnie przylgnac razem z tym brudem do jekigos wkladu
>ktory mozna wyczyscic okresowo zamiast np. do sciany. :-))

pytalem o prawo zachowania ladunku. w rzeczywistosci zasada pracy tych
oczyszczaczy jest bardziej skomplikowana, tak jak piszesz nie moga
dzialac z powodu lamania podstawowego prawa fizyki. chodzi pewnie o
polaryzacje czasetk w niejednorodnym polu elektrycznym

> [...]
>sie z woda destylowana aby byc zupelnie pewnym ze nic nie obcego nie dostaje

sa tez takie z odkamieniaczami. ale nie wiem czy dla alergikow ok.

>Istnieje debata pomiedzy naukowcami jaka ilosc ozonu jest szkodliwa wiec
>dopuszczxalne normy w tej chwili roznia sie drastycznie pomiedzy krajami.

z tego co pamietam, jezeli won ozonu jest wyczuwalna, to jest go juz
duzo za duzo

1. Data: 2003-01-02 16:20:38

Od: Jack Szaniawski <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"MagicBlueSky" <M...@c...com> wrote:

>1. Ultradzwiekowe (Ultrasonic)
>2. Zimna Para (Cool Mist)

1. jest podkategoria 2. cool mist to raczej zimna mgla. para jest
niewidoczna.

np stare nawilrzacze sprzedawane za komunizmu naleza do kategorii 2 a
nie naleza do 1

Zmywarka 45
<<< OSTATNIE MIESZKANIA >>>
trilobite - automatyczny odkurzacz - jakie odczucia, jakie alternatywy?
Zatyczka (kratka) do wywietrznika - jak najszczelniejsza!?
Kto mi zaokragli blat w Warszawie?