Re: Odp: Winna pergola-długie

Data: 2004-08-11 11:03:21
Temat: Re: Odp: Winna pergola-długie
Od: "Paweł L." <l...@i...pl>

Janusz Czapski wrote:

> Być może kiepskie sadzonki....
> A sadzonki były w doniczkach czy tzw. "kopane" z gołym korzeniem???

Przecież napisałem, że od Myśliwca, gołe i piękne.

> Posadzone sązaraz przy nich.
> Co to znaczy zaraz przy nich? Jakaś odległość pewnie jest?

Łodyga jakieś 15 cm. Chyba jednak za blisko.

> Alwood rósł ładnie i zaczął powoli marnieć, aż zgubił wszystkie liście i pewnie po
nim.

> Dziwię się. Alwood to jest bardzo wytrzymała odmiana.

Ja też się dziwię.

> Odkopałeś sadzonkę? Obejrzałeś korzenie?

Jeszcze nie.
> To samo z październikowymi Ontario.
> Aaaa! Że Ci to zginęło to nie żałuj bo to badziewie.

Zatem nie żałuję.

> Ziemia jest raczej gliniasta, ciężka i zimna.Torfu dać nie mogę, bo
> nornice wszystko by zniszczyły.
>
> Myślisz, ze one takie wybredne i wolą torf????????? 8-)

Nie myślę a wiem.

> A po co? Alden ma zupełnie nie złą mrozoodporność (ok. -25C)

Cytuję:Odmiana polecana do uprawy wyłącznie w najcieplejszych regionach,
najlepiej pod ciepłymi ścianami i murami. W najcieplejszych regionach
odmiana ta może być uprawiana również w wysokich formach (altany, pergole).
U mnie zdecydowanie nie jest "najcieplejszy region".

> 1.Jak minimalnie blisko od betonowego fundamentu(pergoli) można sadzić
> winorośla?

> Tak, zeby miały miejsce na rozbudowę systemu korzeniowego. 30-40 cm powinno
> wystarczyć.

Czyli pewnie posadziłem za blisko, chociaż rozbudowywać to on ma gdzie
(fundament to betonowy walec średnicy 22cm). Nie wiem dlaczego, ale
podświadomie czuję, że taki betonowy słup sięgający głęboko (1,2 m) pod
ziemię jest niezłym przewodnikiem zimna i chyba stanowczo ochładza
korzenie i ich okolice.

Dziękuję i pozdrawiam Paweł L.